Ez a cikk több mint 2 éve frissült utoljára. Előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Rengeteg katás vállalkozást érint a koronavírus járvány miatti korlátozás. Többen a bevételeiktől részben vagy teljes egészben is elesnek most. Számukra jelenthet mentőhálót a katásokra vonatkozó mentességről kiadott rendelet. Ezt értelmezte Bonácz Zsolt adószakértő a Billingo szakértői blogon.

A mentesség a havi fix tételes adóra vonatkozik. Nem minden katás jogosult a mentességre. A mentességre jogosultak körét a 61/2020. (III.23.) Kormányrendelet határozza meg. A Rendelet a jogosultak részére mentességet 2020. március-hónapokra biztosítja.
A Rendelet tételesen nem szabályozza a következő kérdést:
- a mentességre való jogosultságot a katás vállalkozás köteles bejelenteni a NAV felé; vagy
- a mentességre való jogosultságot a NAV hivatalból állapítja meg.
Magam részéről az első megoldást tartanám helyesnek. Ugyanis a vállalkozás biztosan tudja, hogy az adott hónapban folytatta-e mentességre jogosító tevékenységet. Azonban a mentességet a NAV hivatalból állapítja meg .
Tekintsük át, hogy ez mit jelent a gyakorlatban.
Azt, hogy a Rendeletben foglalt mentességet a NAV a saját nyilvántartás adatai alapján adja meg. Ez azt is jelenti, hogy a NAV a nyilvántartásában szereplő adatokat ellenkező bizonyításig valósnak tekinti.
Két eset fordulhat elő:
- a) a NAV megadja a mentességet, ha az általa nyilvántartott tevékenységei között szerepel a mentességre jogosító tevékenység,
- b) ellenkező esetben az adott hónapra a tételes adót esedékességekor előírja.
A NAV 2020. március, április, május és június hónapra külön-külön megvizsgálja, hogy a katás vállalkozást a mentesség megilleti-e.
A NAV a tételes adót a 288-as adónemben írja elő.
Ha a NAV a mentességet megállapítja, akkor a következők szerint jár el:
- az adott hónapra vonatkozó esedékességi időponttal előírja a kisadózó(k) után egyébként fizetendő tételes adót;
- az adott hónapra vonatkozó esedékességi időponttal ugyanezt az összeget jóváírja „COVID-19 nemzetgazd. enyhítés” hivatkozással.
Az azonos összegű előírás és jóváírás következtében a fizetendő tételes adó nulla forintot tesz ki.
Tehát a katás vállalkozás számára az adószámlából derül ki, hogy az adott hónapra a mentességet megkapta-e, vagy sem.
Általában az esedékesség időpontjára a NAV utólag írja elő a tételes adót. Ezt nem feltétlenül az esedékesség napját követő napon teszi meg.
Vélhetően több esetben előáll a következő helyzet.
A katás vállalkozás szerint a mentesség megillette volna, de ennek ellenére a NAV az adott hónapra előírta a tételes adót. Ebben az esetben kérelmet nyújthat be a NAV-hoz, amelyben kéri a mentesség megállapítását.
A kérelmet a NAV határozattal köteles elbírálni, amellyel szemben fellebbezést lehet benyújtani. A fellebbezést a másodfokú adóhatóság ugyancsak határozatban bírálja el. Ezzel szemben közigazgatási per indítható.
Tegyük fel, hogy a katás vállalkozás a mentességre jogosító tevékenység befejezését elmulasztotta bejelenteni. Ennek következtében a NAV nem írja elő terhére a tételes adót.
A NAV utólag vizsgálhatja, hogy a nyilvántartásában szereplő tevékenységet a katás vállalkozás valóban folytatta-e. Amennyiben nem, akkor a mentességre való jogosultság hiányát utólag megállapítja. Erre hivatkozva az adott hónapra vonatkozó tételes adót utólag előírja.