Billingo a Connect Konferencián: a vállalkozói életciklus szintjei
Fontosnak tartottuk, hogy a Connect Konferencián a Billingo is jelen legyen, hiszen a belső kommunikáció és a vállalati kultúra a szívügyünk. Folyamatosan fejlődő cégként rengeteget tanultunk az előadásokból, újítottunk digitális névjegykártyát, és szerencsére mi is hozzászóltunk ahhoz, milyen lépésekkel lehetnek sikerei a kkv-knak a szervezetfejlesztésben.

A vállalati kommunikáció és céges kultúra volt tehát a fő csapásirány, amely mentén a konferencia az Eiffel Műhelyházban zajlott. A Connect ereje abban rejlik, hogy valódi kapcsolódást kínál és teremt különböző területet képviselő kkv-knak, és e misszió mögé hitelesen áll be a főszervező Blue Colibri. A kerekasztal-beszélgetés ugyanennek fontosságára hívta fel a figyelmet, amikor a szervezetfejlesztést helyeztük a fókuszba.
Besztró Szabolcs, a Billingo operatív és stratégiai igazgatója a konferencia idén debütáló KKV Zóna színpadán vett részt a kerekasztal-beszélgetésen, amelyet Mándó Milán, a Minner.hu alapító-tulajdonosa vezetett. Egy asztalnál ültünk Biros Leventével, az online Márkabolt alapítójával, és minden oldalról kézzelfogható, hasznos tippek gurultak a résztvevők elé.
Milán az első kérdéskörben rámutatott, hogy a kisvállalkozások 2-3 embere a kezdetek kezdetén sokszor minden feladatot ellát, és gyakorlatilag 10 fős cég munkája is belefér a mindennapjaikba. Felmerül, hogy vajon mekkora cégméret az, amikor már foglalkozni kell a szervezetfejlesztéssel.
Szabolcs szerint a vállalkozói tudatosság az első perctől fontos, a vállalkozás indításának első pillanatától érdemes abban gondolkodni, hogy a cég egyszer nagyobb lesz, az építkezést pedig ez alapján jó elkezdeni. Teljesen rendben van, ha a 3-5 fő az elején a szívét-lelkét beleteszi a cégbe, de az is elengedhetetlen, hogy értsék, miért is csinálják ezt.
“Ne csak feladatokat dobáljunk feléjük, hanem értessük meg velük vezetőként, mi a víziónk. Ami ma még csak egy feladat, az később egy szervezeti egységgé tudja kinőni magát” - mutatott rá.
Karriercélt is adni kell, amelyben Szabolcs két irányt lát:
- Ahogy nő a cég, a kollégák egyre fontosabb szerepeket kapnak, és ez önmagában is motiváló lehet.
- Ha a cég viszont nem errefelé halad, kis létszámmal kell megoldani a folyamatokat, és akkor inkább a feladatba vetett érdeklődést kell kiélezni. Jó rámutatni, hogy a feladat elvégzése során a dolgozó mennyit fejlődhet.
Biros Levente szerint is már a legelején, a “mindenes korszakban” kell a szervezetfejlesztést menedzselni, és az előrelépésért sajnos a szabadidőt és a hétvégéket is fel kell áldozni. A legegyszerűbb, ha a vállalkozó vagy cégvezető rajzol egy ábrát, amelyből látha, merre tart a cég, kinek milyen pozíciója lesz, és mi motiválja majd a jövőben.
Szabolcs még hozzátette, hogy a siker érdekében nem a cég következő lépéséhez kell embereket felvenni, hanem a teljes vállalati vízióhoz igazodók alkalmazását kell szorgalmazni.
Előkerült az ellenállás témaköre is, a vezetők boncolgatták, hogyan lehet túllépni a "jó az úgy, ahogy van, ahogy eddig volt" jelenségen, a változás ugyanis néha falakba ütközhet.
Levente szerint úgy lehet szervezett céget csinálni egy szervezetlenből, hogy az őszinte, kendőzetlen kommunikációra voksol a vállalkozó, és még akkor is megosztja a történéseket a dolgozókkal, ha válságba kerül a cég.
“Ahhoz, hogy jobb legyen a cég, rendbe kell tenni a problémákat, egy hatékony szervezetet kell építeni. Ehhez az kell, hogy egy-egy területre felelős munkatársakat tudjunk találni. Aki teljesen ágál a változás ellen, attól meg kell válnunk” - foglalta össze.
Szabolcs szerint a kommunikáció mellett a tervezhetőség még a kulcs, amit nem lehet megspórolni. A vállalkozó nem fél a változástól, de a dolgozók igen, a változásokból eredő előnyeik megtervezése biztonságot adhat nekik. Ehhez kapcsolódva az írásba szedett, letisztázott kommunikáció elégedett dolgozókat eredményez. Azt pedig tudjuk, hogy minél elégedettebbek a kollégák, annál stabilabb lesz a vállalkozás.
Az innováció, az ötletelés fontossága is előkerült Milán fiókjából, a Billingo álláspontja pedig, hogy az innováció kulturális kérdés: a cégvezetés és a vállalkozó legyen nyitott, tényleg álljon nyitva az a bizonyos ajtó a kollégák előtt, a vezető valóban legyen kíváncsi. A másik oldalról fontos, hogy a dolgozóban legyen meg a drive, akarjanak újat mondani.
“Ez akkor lesz meg, ha érzik és értik, hogy ezt te vezetőként értékeled. Ha a szervezetnek megadod ezt a lehetőséget, az innováció szinte magától be tud épülni” - zárta sorait Szabolcs.
Fotó: Connect Konferencia