Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / Velünk történt / 3,1 milliárd dolláros exit: a …
Velünk történt - 2021.03.29. - 5 p. olvasás

3,1 milliárd dolláros exit: a Careem sikersztorija

Izgalmas beszélgetésnek voltak fültanúi, akik bekapcsolódtak a Clubhouse-on a csütörtök esti podcastba. Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója - ezúttal egy teljesen új szerepben - Laczó Dánielt faggatta a Közel-Kelet valaha volt legnagyobb felvásárlásáról, nevezetesen a Careem 3,1 milliárd dolláros exitjéről. Dani testközelből figyelte az eseményeket, hiszen ő maga is a dubai székhelyű Careem csapattagja volt. Tapasztalatokról, tanulságokról és jövőbeli tervekről is mesélt.

Laczó Dániel Careem

Laczó Dani neve ismerősen csenghet a billingósok számára, hiszen közel-keleti üzleti sikerei mellett 2019 óta a Billingo egyik tulajdonosa és üzletfejlesztésének kulcsszereplője. Sikereket ért el mind itthon, mind a külföldi startup világban. 2004-ben induló családi vállalkozásuk építésén dolgozott, majd Magyarország egyik legnagyobb orvosesztétikai hálózatának társalapítója lett. 2011-ben nemzetközi vizekre evezett és többek között egyengette az Agoda olasz, majd közel-keleti piacait és a Cobone.com értékesítési igazgatójaként is tevékenykedett 2015-ös exitjéig. A legnagyobb áttörést azonban a Careem hozta számára, ahol eleinte vállalati értékesítéssel foglalkozott, majd régiós sales- és partnerkapcsolati igazgatóként a nemzetközi terjeszkedés felügyelete volt a feladata. Több mint 4 évig volt a startup alkalmazottja és egyben részvényese. 2015 márciusi érkezésekor a Careem csapata mindössze 30-35 főből állt, ez a létszám 2019-re 3000-re duzzadt.

A Careem útja a csúcsra

A Careem az Uber legnagyobb versenytársa volt a közel-keleti piacon, amely a helyi sajátosságoknak megfelelően nem csak személyszállítással, de például iratok eljuttatásával, ételszállítással is foglalkozott. A Careem alapítói korábban a McKinsey tanácsadói voltak, akik egy olyan iparágban kezdték építeni startupjukat, ahol az Uber már szép sikereket ért el. A Careem víziója azonban az volt, hogy a helyi, közel-keleti igényeket minél inkább kielégítsék. Először csak tanácsadócégeknek volt elérhető szolgáltatásuk, majd később a hétköznapi emberek számára is. Ez azért volt fontos mérföldkő, hiszen a közel-keleti közlekedés nem összehasonlítható az általunk megszokottal, így óriási nehézségekbe ütköztek például azok, akik autó nélkül próbáltak eljutni egy-egy üzleti tárgyalásra. Erre volt innovatív megoldás a Careem.

A Careem - az exitig eltelt - négy éve alatt hatalmas növekedésen ment keresztül üzleti, technológiai és ügyfélkiszolgálás terén. A közel 3000 irodai alkalmazott mellett több mint 1 millió sofőrrel rendelkeztek 14 országban. Mivel a tisztelet a kultúrájuk része volt, a sofőröket hatalmas megbecsülés övezte, Captainnek (kapitánynak) hívták őket, akárcsak a pilótákat. A Careem fontosnak tartotta a kapitányok és családjaik jólétét. Értéket teremtettek azzal, hogy 1 millió család megélhetéséhez járultak hozzá és azok életminőségét is jelentősen javították, akik nap mint nap el tudtak jutni munkába például a Careem szolgáltatás segítségével. A ‘legyünk pozitív hatással minél több ember életére’ mottó mentén dolgoztak. A 2030-ra a kitűzött cél pedig már 600 millió ember életét jobbá tenni, minden egyes nap.

A siker ára

Dani elárulta, hogy a sikerek mögött azonban voltak nehézségek is. Mint mondta, annak ellenére, hogy karrierje során már szép eredményekkel büszkélkedhetett korábban is, folyamatosan ott volt benne egy bizonyítási vágy. Ez volt az az érzés, amely mindvégig hajtotta céljai elérésében. Óriási volt a hajtás, szinte nem volt olyan nap, hogy este 9-10 óra előtt elhagyta volna az irodát. Ez céges szinten ki nem mondott elvárás is volt. Az ember feletti hajtás jelentős fluktuációt eredményezett, sokan nem bírták tartani a startup tempót 6 hónapnál tovább.

Tisztában van vele, hogy sokan társítanak a startup kifejezés mellé egy coolság faktort, miszerint lazák vagyunk, a karrier az életünk, ami valamilyen szinten igaz is. Viszont a startupok sikere a kemény munkán, a rugalmasságon múlik. Az eredményeket folyamatosan monitorozták és már egy kisebb visszaesés is krízis megbeszéléseket eredményezett, ahol a hatékonyságnövelés volt a téma. A pozíciókat is rugalmasan kezelték, ugyanazért a fizetésért sokszor több munkakört is elláttak emberek és kulcsszempont volt a nyitottság, az új készségek villámgyors elsajátítása.

Hogyan alakult az ex careemosok jövője?

A Careem sikerének főszereplői nagyjából 40 startupot indítottak különböző iparágakban. Sokan azzal a céllal vágtak bele új üzleti lehetőségekbe, hogy visszaadjanak valamit a régiónak. A Careem volt marketing igazgatója például új cége forgalmának 15%-át fordítja menekült családok megsegítésére - lakbérre, ételre, oktatásra.

A legnagyobb tanulság

Dani azt mondja, a siker titka, hogy mindvégig, már-már megszállottan hitt a céljaiban és folyamatosan tett is érte. Nevetve hozzáteszi, hogy mindenkinek az agyára ment a környezetében. Fontosnak tartja, hogy ha valaki hisz valamiben, az ne egy pillanatnyi fellángolás legyen. Bevallása szerint négy évig rengeteg mindent feláldozott a víziójáért. Rendszeresen fejlesztette magát, hogy kibírja. Sokszor volt azon a ponton, hogy feladja, de végül mindig ment tovább.

Startup - itthon és a nagyvilágban

Dani szerint a magyar startup kultúra még nagyon gyerekcipőben jár, egyfajta inkubációs szakaszban van. Nagy álma, hogy az itthoni startup élet is úgy működjön, ahogy azt Dubaiban látta. Egyelőre hatalmas a különbség, sőt van rálátása az amerikai startup környezetre is, ami szintén különbözik a közel-keleti vállalkozásoktól. Szerinte rengeteg a tehetség, a jó ötlet, de sokkal nagyobb bátorságra van szükségük a vállalkozóknak, alapítóknak, csapattagoknak. Ott van a lehetősége a hasonló sikersztoriknak és bízik benne, hogy hamarosan a magyar startupok fejezetében is egy új, érettebb fejezet nyílik.

A siker 3 eleme

A Careemnál a legfőbb értékek, amelyek a sikerhez vezetnek, ki voltak függesztve az iroda oszlopain. Ezek közül az első, a fókusz. Vagyis azokra a feladatokra koncentrálni, amelyek aktuálisan a legjobban hozzájárulnak a cég növekedéséhez. A második, az agilitás. Azaz a minél gyorsabb alkalmazkodó képesség. A harmadik pedig a tulajdonosi szemlélet. Amikor valaki nem csak alkalmazott, hanem tulajdonos is, akkor onnantól a munka nem csak egy kötelezettség lesz, hanem egy izgalmas élmény. Ezért is volt fontos a Careem részvénykibocsátási programja, melynek lényege, hogy az alkalmazottak mindegyike részvényese is volt a cégnek beosztásáról, tapasztalatától függően.

Új célok itthon és külföldön

Dani jelenleg is Dubaiban él, azonban Magyarországon is vannak tervei. 2019 szeptembereben csatlakozott a Billingo csapatához, mint befektető, óriási lehetőségeket lát a startupban, ezért is vállalta el az üzletfejlesztési feladatokat egy újabb sikerszori írásában. A Careemban eltöltött négy év egyik pozitív hozadéka volt az a kiterjedt kapcsolatrendszer, amely jelenleg is segíti az üzleti életben. Dubaiban is dolgozik egy startup építésén, amelyről még konkrétumokat nem árul el, de ígéretet tett Albertnek, hogy hamarosan szívesen beszél ezekről nagyközönség előtt is.

Blog cikk értesítő

Blog cikk értesítő

Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

Back to Top