Itt a legfrissebb Billingo kutatás: te a költségcsökkentés vagy a hatékonyságnövelés táborát erősíted?

Billingo hírek 2022.11.22. - 9 p. olvasás

A vállalkozói szféra 2022-es éve elég változatosra sikeredett, és rengeteg helyzet egyszerre világított rá arra, hogy tudatos jelenlétre és a fejlődési lehetőségek mérlegelésére van szükség. A Billingo legfrissebb kutatásából kiderül, hogy idén sokan alkalmazkodtak a piaci változásokhoz, és sajnos azok száma is magas, akik nem tudták lekövetni a hirtelen gazdasági változásokat. A 2023-as évet nagy odafigyeléssel tervezgetik a cégek, a költségek növelése miatti sok vállalkozó esetében áremelés biztosan lesz. Két fő csapásirány rajzolódik ki, ami a talpon maradást biztosítja a vállalkozók számára. 3000-nél is több kitöltőnk véleményét összegezzük, nézzétek a beszédes számokat.

2022 sok szempontból nevezhető változatos évnek, az infláció, a rövid idő alatt elszálló árak, az áru- és alapanyaghiány jellemzik. Bizonyos területek persze növekednek és fejlődnek majd, a vállalkozások jó része azonban kemény időszakot prognosztizál magának a következő évre az elmúlt egy évben történtek alapján. Az aggodalom mérhető ugyan, de pánikhangulat nincs: mindenki készül és felkészül a következő évre.

A kutatás mögött álló vállalkozók

Novemberben több mint 3000 vállalkozó töltötte ki kérdőívünket, amelyben 2023 lehetőségeit boncolgattuk vállalkozói szemszögből. Optimizmusra ad okot a vállalkozói sokszínűség, a kitöltők 61%-a az egyéni vállalkozók közül került ki, a 24%-uk Kft. volt, és bár alulreprezentáltak az adószámos magánszemélyek, 0,66%-ban képviseltették magukat.

Jellemzően a 3-5 éves tapasztalatot jelölték meg, 1-2 éve a válaszadók 17%-a űzi az ipart, és a 15%-uk 6-9 éve vállalkozik. 10-14 éve 11%-uk van jelen a vállalkozói palettán, a veteránok, akik több mint 20 éve vállalkoznak, a kitöltők 13 százalékát adják. A másik véglet a friss vér, a válaszadók 12%-a még nincs egy éve a piacon.

Több mint 50%-uk a szolgáltató szektort képviseli, az online piactereket közülük 22% uralja, és 31% fizikailag értékesít. A többiek a gyártásban dolgoznak, boltjuk van vagy boltoknak adnak el, majdnem 6% online értékesíti saját termékét, K+F és nonprofit tevékenységet is folytatnak páran a kitöltők közül. A gyártók és a fizikai termékeket értékesítők kisebb mértékben képviseltették magukat, 15%-ban összesen. És hogy mitől tartanak a legtöbben? Olvass tovább!

Az a teljes kérdőíven látszik, hogy a gazdasági bizonytalanság a vállalkozók mindennapjainak szerves részét képezi, és ez aggodalmat szül. A kitöltők jellemzően tartanak a növekvő költségek finanszírozása miatt. Ez már csak azért is elképzelhető, hiszen a 2022-es kiadásaik is a vártnál nagyobbat ugrottak év végéig.

A 2022-es számadás: vaskosabb számlák, költségcsökkentési lehetőségek

Rezsi

A kifejtős kérdések válaszai közt megjelent a növekvő rezsi mint félelmet keltő jövőbeni kihívás, amely sajnos a vállalkozók céges kanapéja alatt is tanyázhat majd 2023-ban. A magasabb költségek rendszeres finanszírozása miatt a legtöbben aggódnak, jelenleg a tavalyihoz képest azonban - meglepő módon - nem költenek többet a közüzemi számlákra (26%), a másik végletet, a 200%-os emelkedést 4% képviseli. Többen mérsékelt költségemelkedéssel zárják a 2022-es évet (10%-os emelésről a kitöltők 14%-a számolt be, 11-25%-os emelést fizetett a kitöltők 19%-a, 26-50%-kal többet fizet a tavaly ilyenkori árakhoz képest a kitöltők 18%-a).

Az eredmény két irányt jelöl. Összességében van egy erős élboly, akik jelentős rezsiemelésen vannak túl, és van egy nagyjából 26%-os keménymag, amely tagjai a kezelhető 10% alatt tudták tartani a közüzemi költségeiket.

Fizetésemelés és -stagnálás

Munkabérekre keveset költöttek a vállalkozók, közel 52%-uk nem foglalkozott béremeléssel 2022-ben. A válaszadók közel 30%-ának viszont 11-50%-os bérköltség növelést kellett elszenvednie, és van egy erős 2%-os csoport, akik a 200%-ot is meghaladták bérek erősítésében.

A vállalkozás jellegétől persze nagyon függ a fizetések aránya. Egyéni vállalkozóként sokan nem tudtak kitermelni maguknak magasabb nyereséget a növekvő költségeik mellett. Azoknak sikerült lépniük, akik időben tudták optimalizálni cégüket, bevételeiket, illetve költségeiket a folyamatos és intenzív változások közepette.

Beszerzési árak az egekben

A válaszadók 25%-a nagyjából 11-25% szolgáltatás, eszköz és alapanyag-áremelkedésről számol be, 26-50%-os jelentős áremelkedést pedig további 25% szenvedett el idén. Masszív 14% viszont azt jelölte, nem költ többet a beszerzési oldalon, ami bizakodásra ad okot, bár nagy a valószínűsége, hogy a tovább gyűrűző infláció a jövő évben már őket sem kerüli el.

Költségcsökkentés - lesznek, akik nem tudnak majd faragni

A “mi az, aminek a csökkentésével leginkább tudna spórolni a vállalkozásod” kérdésre a legtöbben a “különböző adók” választ adták (41%), 29% pedig semmit nem tud majd spórolni 2023-ban. 27% az eszközbeszerzésen, beszállítókon 19%, anyagköltségen majdnem 19% spórolna, és csak ezt követik a marketingköltések mintegy 17%-kal.

Energián, rezsin 16%, egyéb költségeken, mint közlekedés/ üzemanyag, banki vagy postaköltség, továbbképzés közel 7% spórolna. Volt kitöltő, aki a létszámleépítést jelölte mint opciót, még ha ez fájdalmas döntés is lehet.

Ami a grafikon adataiból még kitűnik, hogy munkabér optimalizálásra kevesen számítanak. Ez feltehetően abból is adódik, hogy a szűkös munkaerőforrások és az inflációs nyomás miatt kisebb a mozgástér ezen a területen.

“Az elmúlt évben láthatóan egy trendváltás következett be a piacon, és egyre több nehézséggel szembesültek a vállalkozások. Gazdasági, geopolitikai és inflációs változások érték egymást. Magasabb költségekkel kellett egy nehezebb vállalkozási közegben működni. Előreláthatóan a 2023-as év nem lesz könnyebb e téren. Esetlegesen akár további, ma még talán nem látható nehézségek megjelenésével is számolhatnak a vállalkozások, amelyek még több kihívás elé állíthatják mindennapi működésüket. A kutatás alapján érzékelhető, hogy a vállalkozások is maguk előtt látják ezeket a terheket, és bizonyára a legtöbbjük már a lehetséges megoldásokon is gondolkodik, tervez és készül” - summázta Besztró Szabolcs, a Billingo operatív és stratégiai igazgatója.

A 2023-as prognózis: 25-50% áremelkedés is lehet

A vállalkozók többsége szerint 2023-ban a céges költségeik kisebb-nagyobb mértékben nőni fognak. 34% gondolja, hogy 11-25% körül lesz ennek mértéke, 26-50%-os költségemelkedésre számít a kitöltők 29%-a, több mint 200%-os emelkedésre pedig 2,51% készül. Majdnem 4% hurráoptimista, szerintük jövőre nem kell majd többet költeniük egyáltalán.

Saját termékeik ára ezt hellyel-közzel követni fogja, hogyan is lehetne másképp. 11-25%-ot a megkérdezettek 42%-a emel, 26-50 közt pedig nagyjából 21%.

Legfőbb ellenség: az infláció

Sejteni lehetett, hogy a vállalkozások nehézségei közül leginkább az inflációtól félnek a magyar vállalkozók, masszív 76% képviseli ezt a véleményt. Erre a kérdésre több választ is adhattak a kitöltők, ennek fényében a képzeletbeli dobogó második fokán a gazdasági szakemberek által előrevetített recesszió áll, bronzérmes az esetleges kormányzati megszorító intézkedésektől való félelem, ezt követi a rezsi költségek emelkedése, majd az árfolyamkockázat. Azok közül, akik a szabadszavas válaszadást választották, sokan írták a kereslethiány kialakulását, mint rizikófaktort.

Hogyan tesznek a nehézségeik ellen a magyar vállalkozók?

Leleményes ember a magyar, ezt a vállalkozók is igyekeznek szem előtt tartani. A legtöbben a hatékonyságnövelésre szavaznak, és új ügyfelek szerzésében látják a megoldást (53%), aztán jön a költségcsökkentés és spórolás 33%-kal, 30% a termékportfólióját bővítené, vagy más piacot választana magának, 25% fejlesztéseket tervez, 24% pedig egyelőre úgy gondolja, nem tud mit tenni. A költségek csökkentése is mérvadó tehát. 18% ezt digitalizációval oldaná meg.

Azért is kulcsfontosságú e 18% szerepe, mert a hazai vállalatok az EU többi országában lévőkhöz képest kissé elmaradnak a vállalati digitalizációban az EU DESI-indexe szerint. A digitalizáció azonban rendkívüli költségcsökkentő és értéknövelő erővel bír, ami a jövő év legfontosabb eszköze lesz.

Azok, akik a digitalizációt választották megoldásként, a gyorsaságot látják legfontosabb erényének, 65% gondolja úgy, hogy a vállalkozás ügyeit rövidebb idő alatt oldhatja meg általa. 30% szerint növeli az önállóságot, 29% szerint kevesebb a hibalehetőség egy digitalizált vállalkozásban, majdnem 13% szerint pedig a bérköltségeken spórol.

Ezen vállalkozóknak az online számlázó az elsődleges eszköz, amiben a digitalizáció hatékonyságát látják, a megkérdezettek 46%-a használ valamilyen számlázó programot. Majdnem 37% könyvelő programot is használ vagy tervez használni. A sales területeken és a projektenedzsmenten belül nagyjából ugyanolyan arányban, 16-16%-ban látnak potenciált a digitalizációban.

Aggódnak, de terveznek is a vállalkozók 2023-at illetően

Adott válaszlehetőségen túl a kitöltők szabadjára engedhették fantáziájukat. A kifejtős válaszok közt fájdalmas igazságokat és konstruktív példákat egyaránt hoztak. Többen akár külföldre is menekítenék cégüket, még többen árat fognak emelni a vállalkozás előre mozdításának érdekében és lesznek, akik 2023-ban feltehetően be is fejezik vállalkozásukat.

A vállalkozók félelme sokrétű 2023-at illetően, bár persze vannak, akik semmitől nem félnek. A leginkább az ébreszt kétségeket, hogy adott esetben akár meg is kell szüntetniük a vállalkozásukat, vagy hogy további esetleges gazdasági megszorításokkal kell szembenézniük. A kifejtős válaszok alapján ott motoszkál a fejekben, a termékek és szolgáltatások iránti kereslet csökkenni fog, az ügyfeleik kevésbé lesznek fizetőképesek.

A recesszió és infláció, a gazdasági bizonytalanság kérdésköre itt is előkerült, és gondot jelent majd a szállítási és egyéb költségek emelkedése is. Ebben a bizonytalan időszakban talán ez a legjobb megoldás most minden piaci szereplő számára. Felmérni a lehetőségeket, számba venni a lehetséges kimeneteleket, és készülni a költségcsökkentő, árbevétel növelő és hatékonyságot fejlesztő akciótervekkel.

Van, aki a problémákkal szembeni megoldást a diverzifikációban látja, bővíti tevékenységét, és tudatosan alkalmazkodik a vásárlói igényekhez. Energiahatékonysági technológiák vizsgálatát és kipróbálását is kilátásba helyezték néhányan.

Besztró Szabolcs úgy látja, hogy a vállalkozások tudatosan készülnek a következő időszakra, látható, ki milyen eszközt fog meg még akkor is, amikor bizonytalanság uralkodik a piacon és a gazdaságban. Beruházások ugyanúgy lesznek, de feltehetően a költségcsökkentő metódusok dominálnak majd. A vállalkozások épp most hozzák meg azokat a nagy döntéseket, hogy melyik oldalra sorolnak be. Láthatóan készülnek, és remélhetően fel is készülnek a változásokra.

Ebben a bizonytalan időszakban talán ez a legjobb megoldás most minden piaci szereplő számára. Felmérni a lehetőségeket, számba venni a lehetséges kimeneteleket, és készülni a költségcsökkentő, árbevétel növelő és hatékonyságot fejlesztő akciótervekkel.

Hasonló cikkek a kategóriában

10 éves a Billingo online számlázó

10 év alatt közel 100 millió számlát állítottak ki a vállalkozások a Billingóval

Billingo hírek 2024.03.25. - 4 p. olvasás

Már 10 éve részese a magyar vállalkozások életének a Billingo online számlázó, ami most ünnepli megalapításának 10. évfordulóját. A cég elsősorban a mikro-, kis...

JVSZ - Best Technology Investment - Billingo

Companies for the Future díjat kapott a Billingo

Billingo hírek 2024.02.05. - 6 p. olvasás

A Joint Venture Szövetség immár harmadik alkalommal rendezte meg a Companies for the Future Award gálát, ahol idén Besztró Szabolcs, a Billingo Operatív és Stra...

Mesterséges intelligencia kutatás

Erre használják a cégek a mesterséges intelligenciát

Billingo hírek 2024.01.08. - 5 p. olvasás

A magyar vállalkozások többsége szerint az MI időt és energiát spórol a cégeknek. A mesterséges intelligencia üzleti célú használatára már Magyarországon is ...

Billingo AI

Pénzügyi sci-fi kézikönyv a Billingótól

Billingo hírek 2023.11.17. - 2 p. olvasás

Itt a nagy leleplezés: a Billingo háza táján óriási fejlesztések folynak a háttérben, amely nemcsak a számlázást helyezi új alapokra. Vezérigazgatónk, Sárospata...

Átalányadózol? Ez téged is érinthet!

Átalányadózol? Ez téged is érinthet!

Billingo hírek 2023.11.15. - 1 p. olvasás

Gőzerővel dolgozunk azon, hogy az átalányadózók év végi hajrája könnyebb legyen. Az utolsó negyedév sosem egyszerű egy vállalkozónak, de mi igyekeztünk azzá ten...

b2w

Formabontó és előremutató - ilyen volt a B2W Fesztivál

Billingo hírek 2023.11.06. - 6 p. olvasás

Óriási szükség van arra, hogy a vállalkozások előre tervezzenek, gyorsan és hatékonyan tudjanak reagálni a változásokra. A marketing területére különösen igaz e...

Back to Top