A vállalkozói szféra 2022-es éve elég változatosra sikeredett, és rengeteg helyzet egyszerre világított rá arra, hogy tudatos jelenlétre és a fejlődési lehetőségek mérlegelésére van szükség. A Billingo legfrissebb kutatásából kiderül, hogy idén sokan alkalmazkodtak a piaci változásokhoz, és sajnos azok száma is magas, akik nem tudták lekövetni a hirtelen gazdasági változásokat. A 2023-as évet nagy odafigyeléssel tervezgetik a cégek, a költségek növelése miatti sok vállalkozó esetében áremelés biztosan lesz. Két fő csapásirány rajzolódik ki, ami a talpon maradást biztosítja a vállalkozók számára. 3000-nél is több kitöltőnk véleményét összegezzük, nézzétek a beszédes számokat.
2022 sok szempontból nevezhető változatos évnek, az infláció, a rövid idő alatt elszálló árak, az áru- és alapanyaghiány jellemzik. Bizonyos területek persze növekednek és fejlődnek majd, a vállalkozások jó része azonban kemény időszakot prognosztizál magának a következő évre az elmúlt egy évben történtek alapján. Az aggodalom mérhető ugyan, de pánikhangulat nincs: mindenki készül és felkészül a következő évre.
Novemberben több mint 3000 vállalkozó töltötte ki kérdőívünket, amelyben 2023 lehetőségeit boncolgattuk vállalkozói szemszögből. Optimizmusra ad okot a vállalkozói sokszínűség, a kitöltők 61%-a az egyéni vállalkozók közül került ki, a 24%-uk Kft. volt, és bár alulreprezentáltak az adószámos magánszemélyek, 0,66%-ban képviseltették magukat.
Jellemzően a 3-5 éves tapasztalatot jelölték meg, 1-2 éve a válaszadók 17%-a űzi az ipart, és a 15%-uk 6-9 éve vállalkozik. 10-14 éve 11%-uk van jelen a vállalkozói palettán, a veteránok, akik több mint 20 éve vállalkoznak, a kitöltők 13 százalékát adják. A másik véglet a friss vér, a válaszadók 12%-a még nincs egy éve a piacon.
Több mint 50%-uk a szolgáltató szektort képviseli, az online piactereket közülük 22% uralja, és 31% fizikailag értékesít. A többiek a gyártásban dolgoznak, boltjuk van vagy boltoknak adnak el, majdnem 6% online értékesíti saját termékét, K+F és nonprofit tevékenységet is folytatnak páran a kitöltők közül. A gyártók és a fizikai termékeket értékesítők kisebb mértékben képviseltették magukat, 15%-ban összesen. És hogy mitől tartanak a legtöbben? Olvass tovább!
Az a teljes kérdőíven látszik, hogy a gazdasági bizonytalanság a vállalkozók mindennapjainak szerves részét képezi, és ez aggodalmat szül. A kitöltők jellemzően tartanak a növekvő költségek finanszírozása miatt. Ez már csak azért is elképzelhető, hiszen a 2022-es kiadásaik is a vártnál nagyobbat ugrottak év végéig.
A kifejtős kérdések válaszai közt megjelent a növekvő rezsi mint félelmet keltő jövőbeni kihívás, amely sajnos a vállalkozók céges kanapéja alatt is tanyázhat majd 2023-ban. A magasabb költségek rendszeres finanszírozása miatt a legtöbben aggódnak, jelenleg a tavalyihoz képest azonban - meglepő módon - nem költenek többet a közüzemi számlákra (26%), a másik végletet, a 200%-os emelkedést 4% képviseli. Többen mérsékelt költségemelkedéssel zárják a 2022-es évet (10%-os emelésről a kitöltők 14%-a számolt be, 11-25%-os emelést fizetett a kitöltők 19%-a, 26-50%-kal többet fizet a tavaly ilyenkori árakhoz képest a kitöltők 18%-a).
Az eredmény két irányt jelöl. Összességében van egy erős élboly, akik jelentős rezsiemelésen vannak túl, és van egy nagyjából 26%-os keménymag, amely tagjai a kezelhető 10% alatt tudták tartani a közüzemi költségeiket.
Munkabérekre keveset költöttek a vállalkozók, közel 52%-uk nem foglalkozott béremeléssel 2022-ben. A válaszadók közel 30%-ának viszont 11-50%-os bérköltség növelést kellett elszenvednie, és van egy erős 2%-os csoport, akik a 200%-ot is meghaladták bérek erősítésében.
A vállalkozás jellegétől persze nagyon függ a fizetések aránya. Egyéni vállalkozóként sokan nem tudtak kitermelni maguknak magasabb nyereséget a növekvő költségeik mellett. Azoknak sikerült lépniük, akik időben tudták optimalizálni cégüket, bevételeiket, illetve költségeiket a folyamatos és intenzív változások közepette.
A válaszadók 25%-a nagyjából 11-25% szolgáltatás, eszköz és alapanyag-áremelkedésről számol be, 26-50%-os jelentős áremelkedést pedig további 25% szenvedett el idén. Masszív 14% viszont azt jelölte, nem költ többet a beszerzési oldalon, ami bizakodásra ad okot, bár nagy a valószínűsége, hogy a tovább gyűrűző infláció a jövő évben már őket sem kerüli el.
A “mi az, aminek a csökkentésével leginkább tudna spórolni a vállalkozásod” kérdésre a legtöbben a “különböző adók” választ adták (41%), 29% pedig semmit nem tud majd spórolni 2023-ban. 27% az eszközbeszerzésen, beszállítókon 19%, anyagköltségen majdnem 19% spórolna, és csak ezt követik a marketingköltések mintegy 17%-kal.
Energián, rezsin 16%, egyéb költségeken, mint közlekedés/ üzemanyag, banki vagy postaköltség, továbbképzés közel 7% spórolna. Volt kitöltő, aki a létszámleépítést jelölte mint opciót, még ha ez fájdalmas döntés is lehet.
Ami a grafikon adataiból még kitűnik, hogy munkabér optimalizálásra kevesen számítanak. Ez feltehetően abból is adódik, hogy a szűkös munkaerőforrások és az inflációs nyomás miatt kisebb a mozgástér ezen a területen.
“Az elmúlt évben láthatóan egy trendváltás következett be a piacon, és egyre több nehézséggel szembesültek a vállalkozások. Gazdasági, geopolitikai és inflációs változások érték egymást. Magasabb költségekkel kellett egy nehezebb vállalkozási közegben működni. Előreláthatóan a 2023-as év nem lesz könnyebb e téren. Esetlegesen akár további, ma még talán nem látható nehézségek megjelenésével is számolhatnak a vállalkozások, amelyek még több kihívás elé állíthatják mindennapi működésüket. A kutatás alapján érzékelhető, hogy a vállalkozások is maguk előtt látják ezeket a terheket, és bizonyára a legtöbbjük már a lehetséges megoldásokon is gondolkodik, tervez és készül” - summázta Besztró Szabolcs, a Billingo operatív és stratégiai igazgatója.
A vállalkozók többsége szerint 2023-ban a céges költségeik kisebb-nagyobb mértékben nőni fognak. 34% gondolja, hogy 11-25% körül lesz ennek mértéke, 26-50%-os költségemelkedésre számít a kitöltők 29%-a, több mint 200%-os emelkedésre pedig 2,51% készül. Majdnem 4% hurráoptimista, szerintük jövőre nem kell majd többet költeniük egyáltalán.
Saját termékeik ára ezt hellyel-közzel követni fogja, hogyan is lehetne másképp. 11-25%-ot a megkérdezettek 42%-a emel, 26-50 közt pedig nagyjából 21%.
Legfőbb ellenség: az infláció
Sejteni lehetett, hogy a vállalkozások nehézségei közül leginkább az inflációtól félnek a magyar vállalkozók, masszív 76% képviseli ezt a véleményt. Erre a kérdésre több választ is adhattak a kitöltők, ennek fényében a képzeletbeli dobogó második fokán a gazdasági szakemberek által előrevetített recesszió áll, bronzérmes az esetleges kormányzati megszorító intézkedésektől való félelem, ezt követi a rezsi költségek emelkedése, majd az árfolyamkockázat. Azok közül, akik a szabadszavas válaszadást választották, sokan írták a kereslethiány kialakulását, mint rizikófaktort.
Leleményes ember a magyar, ezt a vállalkozók is igyekeznek szem előtt tartani. A legtöbben a hatékonyságnövelésre szavaznak, és új ügyfelek szerzésében látják a megoldást (53%), aztán jön a költségcsökkentés és spórolás 33%-kal, 30% a termékportfólióját bővítené, vagy más piacot választana magának, 25% fejlesztéseket tervez, 24% pedig egyelőre úgy gondolja, nem tud mit tenni. A költségek csökkentése is mérvadó tehát. 18% ezt digitalizációval oldaná meg.
Azért is kulcsfontosságú e 18% szerepe, mert a hazai vállalatok az EU többi országában lévőkhöz képest kissé elmaradnak a vállalati digitalizációban az EU DESI-indexe szerint. A digitalizáció azonban rendkívüli költségcsökkentő és értéknövelő erővel bír, ami a jövő év legfontosabb eszköze lesz.
Azok, akik a digitalizációt választották megoldásként, a gyorsaságot látják legfontosabb erényének, 65% gondolja úgy, hogy a vállalkozás ügyeit rövidebb idő alatt oldhatja meg általa. 30% szerint növeli az önállóságot, 29% szerint kevesebb a hibalehetőség egy digitalizált vállalkozásban, majdnem 13% szerint pedig a bérköltségeken spórol.
Ezen vállalkozóknak az online számlázó az elsődleges eszköz, amiben a digitalizáció hatékonyságát látják, a megkérdezettek 46%-a használ valamilyen számlázó programot. Majdnem 37% könyvelő programot is használ vagy tervez használni. A sales területeken és a projektenedzsmenten belül nagyjából ugyanolyan arányban, 16-16%-ban látnak potenciált a digitalizációban.
Adott válaszlehetőségen túl a kitöltők szabadjára engedhették fantáziájukat. A kifejtős válaszok közt fájdalmas igazságokat és konstruktív példákat egyaránt hoztak. Többen akár külföldre is menekítenék cégüket, még többen árat fognak emelni a vállalkozás előre mozdításának érdekében és lesznek, akik 2023-ban feltehetően be is fejezik vállalkozásukat.
A vállalkozók félelme sokrétű 2023-at illetően, bár persze vannak, akik semmitől nem félnek. A leginkább az ébreszt kétségeket, hogy adott esetben akár meg is kell szüntetniük a vállalkozásukat, vagy hogy további esetleges gazdasági megszorításokkal kell szembenézniük. A kifejtős válaszok alapján ott motoszkál a fejekben, a termékek és szolgáltatások iránti kereslet csökkenni fog, az ügyfeleik kevésbé lesznek fizetőképesek.
A recesszió és infláció, a gazdasági bizonytalanság kérdésköre itt is előkerült, és gondot jelent majd a szállítási és egyéb költségek emelkedése is. Ebben a bizonytalan időszakban talán ez a legjobb megoldás most minden piaci szereplő számára. Felmérni a lehetőségeket, számba venni a lehetséges kimeneteleket, és készülni a költségcsökkentő, árbevétel növelő és hatékonyságot fejlesztő akciótervekkel.
Van, aki a problémákkal szembeni megoldást a diverzifikációban látja, bővíti tevékenységét, és tudatosan alkalmazkodik a vásárlói igényekhez. Energiahatékonysági technológiák vizsgálatát és kipróbálását is kilátásba helyezték néhányan.
Besztró Szabolcs úgy látja, hogy a vállalkozások tudatosan készülnek a következő időszakra, látható, ki milyen eszközt fog meg még akkor is, amikor bizonytalanság uralkodik a piacon és a gazdaságban. Beruházások ugyanúgy lesznek, de feltehetően a költségcsökkentő metódusok dominálnak majd. A vállalkozások épp most hozzák meg azokat a nagy döntéseket, hogy melyik oldalra sorolnak be. Láthatóan készülnek, és remélhetően fel is készülnek a változásokra.
Ebben a bizonytalan időszakban talán ez a legjobb megoldás most minden piaci szereplő számára. Felmérni a lehetőségeket, számba venni a lehetséges kimeneteleket, és készülni a költségcsökkentő, árbevétel növelő és hatékonyságot fejlesztő akciótervekkel.
Már 10 éve részese a magyar vállalkozások életének a Billingo online számlázó, ami most ünnepli megalapításának 10. évfordulóját. A cég elsősorban a mikro-, kis...
A Joint Venture Szövetség immár harmadik alkalommal rendezte meg a Companies for the Future Award gálát, ahol idén Besztró Szabolcs, a Billingo Operatív és Stra...
A magyar vállalkozások többsége szerint az MI időt és energiát spórol a cégeknek. A mesterséges intelligencia üzleti célú használatára már Magyarországon is ...
Itt a nagy leleplezés: a Billingo háza táján óriási fejlesztések folynak a háttérben, amely nemcsak a számlázást helyezi új alapokra. Vezérigazgatónk, Sárospata...
Gőzerővel dolgozunk azon, hogy az átalányadózók év végi hajrája könnyebb legyen. Az utolsó negyedév sosem egyszerű egy vállalkozónak, de mi igyekeztünk azzá ten...
Óriási szükség van arra, hogy a vállalkozások előre tervezzenek, gyorsan és hatékonyan tudjanak reagálni a változásokra. A marketing területére különösen igaz e...