E-kereskedelem
Mi az az e-kereskedelem?
Az e-kereskedelem az elektronikus kereskedelem rövidítése, de internetes kereskedelemként is szokták használni. Nem csak a fizikai termékek online adásvétele tartozik ebbe a kategóriába, hanem bármilyen internetes tranzakció, legyen az például online pénzmozgás.
Honnan indult és hová tart az e-kereskedelem?
Az internetes kereskedelem története 1994-re nyúlik vissza, amikor egy neves amerikai kereskedelmi platformon, a NetMarketen egy férfi eladott egy Sting CD-t.
Az e-kereskedelem hatalmas ütemben fejlődik világszerte. Ugyan Magyarországon kicsit később indult meg a fejlődése, ma már a magyar lakosság több, mint fele vásárolt online platfomon, és a fiatalok körében az internetes adás-vétel népszerűbb, mint a hagyományos kereskedelem.
A hazai online kiskereskedelmi forgalom 2019-ben elérte a 781 milliárd forintot. Előrejelzések szerint a hazai e-kereskedelem forgalma 2024-re meghaladhatja akár az 1700 milliárd forintot is.
E-kereskedelmi modellek
Az elektronikus kereskedelemnek négy típusa van aszerint, hogy a tranzakciók kik között történnek:
- B2B (Business to Business) - két cég üzletel egymással
- B2C (Business to Consumer) - egy cég és a fogyasztó között történik a termék vagy szolgáltatás értékesítése
- C2B (Consumer to Business) - egy fogyasztó értékesít valamilyen terméket vagy szolgáltatást egy cégnek
- C2C (Consumer to Consumer) - az értékesítés két fogyasztó között történik
Az e-kereskedelem előnyei
- az internetes kereskedelem megnyitotta a határokat, földrajzi rugalmasságot ad a vásárlásokat tekintve
- az év minden napján, akár éjjel is lehetőséget kínál a vásárlásra
- az online áruházak rengeteg időt spórolnak a vásárlóknak és kényelmet biztosítanak
- az elektronikus termékek és szolgáltatások szinte azonnal elérhetők