SWOT elemzés gyakorlati útmutató

Vállalkozásfejlesztés 2022.04.01. - 8 p. olvasás

Ha vállalkozás indításán töröd a fejed, vagy szeretnél hatékony lenni a munkádban és a megfelelő eszközökkel összképet alkotni arról, hogy hogyan működik a céged, esetleg egy globális vállalatot elemeznél szervezeti vagy projekt szinten, akkor a SWOT elemzés készítése segíthet. Mutatjuk, hogyan csináld!

SWOT elemzés

SWOT analízis, az elengedhetetlen stratégiai eszköz

​A SWOT analízis egy kiváló helyzetelemző és stratégiai tervező eszköz, mely a vállalkozás erősségeinek, gyengeségeinek, a kínálkozó lehetőségeinek és fennálló veszélyeinek azonosítását és megértését támogatja. Kiválóan működik egyfős cégeknél és nagyvállalatoknál is. Nézzük is most meg, hogy hogyan pontosan!

A SWOT elemzés fogalma

A SWOT egy mozaikszó, amely az analízis területeinek angol elnevezésének kezdőbetűiből áll:

Strengths - Erősségek
Weaknesses - Gyengeségek
Opportunities - Lehetőségek
Threats - Veszélyek

Bár a SWOT kifejezés elterjedtebb, a magyar nyelvben szokták használni a GYELV elemzés elnevezést is, amely a magyar kezdőbetűket rejti.

A SWOT legfőbb célja és funkciói

A SWOT analízis célja, egy vállalkozás helyzetének meghatározása. Az elemzés révén a cég, a termék vagy egy projet életképességét tudjuk meghatározni, ily módon az új stratégiák és a hatékony projektmenedzsment kidolgozásának eszköze. Kiváló módszer továbbá a személyes arculat fejlesztéséhez.

Mire nem ad választ a SWOT analízis?

Sokakban él az a téves elképzelés, hogy a SWOT analízís egy versenytárs figyelő módszer. Valójában azonban a SWOT hátránya, hogy mindössze arra ad lehetőséget, hogy megvizsgálhassuk vállalkozásunk erősségeit és gyengeségeit, melyekre közvetlen ráhatásunk van, valamint a külső lehetőségeket és veszélyeket, amelyek tőlünk függetlenek. A konkurencia vizsgálatára azonban nem.

Ha szeretnél több információt megtudni a versenytársaiddal kapcsolatos pozitív és negatív eseményekről, akkor ismerd meg a Partnerfigyelőt!

Milyen kategóriái vannak SWOT-nak?

A SWOT analízis a külső és belső tényezőket vizsgálja.

Belső tényezők

Ide tartoznak az erősségek (S) és gyengeségek (W), azaz a jól működő és a nem működő tényezők, amelyekre közvetlen ráhatásunk van.

Külső tényezők

Ez a lehetőségeket (O) és veszélyeket (T) foglalja magában, azaz azokat a tényezőket, melyek hatáskörünkön kívül vannak. A lehetőségek esetében olyan adottságokról van szó, melyekre építve kedvező módon használhatjuk ki erősségeinket. Valamint azokat a negatív tényezőket rejti, amelyek kockázatot jelenthetnek és rontják a siker elérésének lehetőségét.

Hogyan épül fel a SWOT-mátrix?

Vegyük most végig, hogy milyen elemekből építkezik a SWOT analízis.

Erősségek (S)

    Ahhoz, hogy meghatározhassuk vállalkozásunk vagy projektünk, termékünk erősségeit, az alábbi kérdések segíthetnek:

    • Miben vagyunk jobbak versenytársainknál?
    • Mi az a tudás, eszköz, amellyel csak mi rendelkezünk és kiemel konkurenseink közül?
    • Mi a legjobb és legmegbízhatóbb bevételi forrásunk?
    • Miért vagyunk vonzóak a célközönségünk számára?
    • Mivel tudjuk elköteleződésre bírni az ügyfeleinket?
    • Mivel a legelégedettebbek az ügyfeleink?
    • Mely folyamataink a legjobban kidolgozottak és leghatékonyabbak?
    • Mi a vállalkozás erőssége a munkavállalók szemével?

    Gyengeségek (W)

      Itt azokat a tényezőket kell sorra vennünk, amelyek gyengítik a céget, terméket, projektet és magát az erősségeket is.

      • Miben vagyunk lemaradva konkurenseinkhez képest?
      • Milyen tényezők tehetik tönkre a brandet/terméket?
      • Milyen területeken nem rendelkezünk elegendő - anyagi, emberi - erőforrással?
      • Vannak-e minőségbeli problémák a kivitelezés során?
      • Megvan-e minden folyamathoz a kellő tapasztalat és szaktudás?
      • Jó-e az időmenedzsment?
      • Milyen gyengeségek figyelhetők meg az ügyfélkommunikációban?
      • Milyen működésbeli problémák figyelhetők meg cégen belül?
      • Mi az a legrosszabb dolog, amely a céggel történhet az elkövetkezendő 1 évben?
      • Milyen problémák vannak sales és marketing oldalról, amelyek gyengítik az eladásokat?
      • Bevétel szempontjából mik a legnagyobb hátrányaink?
      • Mi az a fogyasztói igény, amit nem szolgálunk ki?
      • A gyengeségek beazonosítása lehetővé teszi, hogy dolgozzunk ezek javításán.

        Lehetőségek (O)

        A lehetőségekről már szót ejtettünk, hogy olyan külső tényezőket jelölnek, amikre nincs ráhatásunk, azonban jelentős mértékben hozzájárulhatnak sikereinkhez.

        • Milyen piaci növekedésre lehet számítani az iparágunkban?
        • Milyen új piaci lehetőségekkel lehet élni?
        • Milyen technikai újdonságok segíthetnek bennünket (pl. fejlesztések, új automatizmusok)?
        • Várható-e a piacon olyan törvényi szabályozás, ami pozitív hatással lehet a cégre?
        • Milyen új célcsoportot szólíthatunk meg?
        • Lehetséges-e a keresztértékesítés?
        • Várható-e árcsökkenés?
        • Milyen új kompetenciák segítenék a céget?

        Veszélyek (T)

        A veszélyeknél azokat a faktorokat fontos összegyűjteni, amelyekre nincs közvetlen ráhatásunk. Ilyen lehet például:

        • Várható-e a piaci verseny erősödése, még több konkurens megjelenése?
        • Emelhet-e árat a beszállító?
        • Előfordulhat-e a beszállítói kapacitás csökkenése?
        • Milyen befolyása lehet a politikai és gazdasági környezetnek?
        • Politikai és gazdasági környezet kedvezőtlen alakulása
        • Számolni kell-e áruhiánnyal?
        • Mennyiben változhat a vásárlói attitűd?
        • Mik a legnagyobb anyagi veszélyforrások?
        • Rendelkezünk-e olyan partnerkapcsolattal, amely veszélyeztetheti az üzletet?

        Hogyan készíts SWOT analízist?

        Tekintsük most át lépésről lépésre, hogy hogyan végezd az elemzést!

        Első lépés: Határozd meg a célt!

        Fontos, hogy pontosan tudd, mi a célja a SWOT elemzésnek, mire fogod használni és milyen tényezőkre szeretnél rálátni.

        Második lépés: Ne csak egy szemszögből vizsgálódj!

        Sok cég beleesik abba a hibába, hogy az elemzést csak egy nézőpontból készíti el. Azaz a fő döntéshozók összeülnek, meghatároznak szempontokat, de elképzelhető, hogy marketing vagy pénzügyi szempontból egész más aspektusok is fontosak lehetnek.

        A jó SWOT elemzés titka tehát az, ha minél többeket bevonunk az analitikába, így biztosan nem maradnak ki olyan szempontok, melyek lényegesek lehetnek a végeredményt illetően.

        Jó húzás lehet az ügyfeleinket is megkérdezni, így még pontosabb rálátást kaphatunk akár erősségeinkre, akár gyengeségeinkre.

        Harmadik lépés: Írd be a válaszokat a SWOT mátrixba!

        Helyezd el a korábban feltett kérdésekre a válaszokat a mátrixba és priorizáld őket vállalkozásod igényei, szempontjai szerint.

        Nézzük meg egy fiktív SWOT elemzés sablont, egy ruhamárka példáját:

        SWOT elemzés minta

        Negyedik lépés: Gyakorlati terv előkészítése

        Miután elkészítettük a mátrixot, a cselekvés fázisa következik. Ehhez kell egy gyakorlati terv, hogy az analízis során talált gyengeségeket megszüntessük vagy csökkentsük és az erősségeinkre, lehetőségeinkre fókuszálva érjünk el eredményeket.

        És ejtsünk néhány szót a PEST elemzésről is

        Azért érdemes kicsit beszélnünk a PEST-ről is, mert sokan egy lapon említik a SWOT-tal. A PEST is négy környezeti összetevőt vizsgál, abban azonban jelentősen különbözik, hogy elsősorban egy vállalat külső környezetében lévő politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők elemzésére fókuszál, amelyek hosszú távon befolyásolják a szervezet tevékenységét és eredményességét. Éppen ezért nem a SWOT helyett, hanem a SWOT mellett érdemes elkészíteni.

        Nézzük is meg a PEST elemzés részeit:

        P – Political analysis (politikai tényezők): ide nem csak a napi politika alakulása, a kormányzat tartozik, hanem például a környezetvédelem kérdése, vagy hogyan alakul az adózás, a bérek, hiszen ezek befolyásolhatják az üzleti működést.

        E – Economical analysis (gazdasági tényezők): ez elsősorban a gazdasági környezet tanulmányozását jelenti, pl. hogyan alakul az infláció, mi a GDP irány, milyen hitel lehetőségek vannak, mennyire magas a munkanélküliség, milyenek a kamatok, milyen fejlesztésekre van lehetőség, hogyan alakul a munkahelyteremtés stb.

        S – Social analysis (szociális, társadalmi tényezők): itt vizsgálható például a demográfia alakulása, a környezettudatosság, hogy milyen az elvándorlás, hogyan alakulnak a fogyasztói szokások, milyen az iskolázottság, milyen eltérések vannak egyes falvak, városok és városrészek között stb.

        T – Technological analysis ( technológiai tényezők): fontos górcső alá venni a technológiai újításokat és egyben lecserélni a régi, elavult módszereket, de például ide tartoznak a fejlesztési támogatások, találmányok is.

        Egy kis- vagy középvállalkozás esetében általában a PEST összetevőinek vizsgálata elegendő. Abban az esetben azonban, ha a vállalati környezet ezt megkívánja, szükség lehet további elemek vizsgálatára is. Kibővíthető olyan összetevőkkel, amely egy vállalat számára adott helyzetben kulcsfontosságú lehet. Például, a PESTEL-nél jogi és környezeti tényezőkkel, vagy a STEEPLE esetében etikai és demográfiai faktorokkal.

        És végezetül van két tippünk

        A SWOT analízis készítése során érdemes a piaci környezetet, versenytársaidat is alaposan megvizsgálnod, ehhez nyújthat segítséget a Billingo Céginfó! Ha pedig marketing területen vagy elakadva és nem tudod, milyen további lehetőségekkel élhetnél, hogy több vevőt és bevételt szerezz, akkor próbáld ki a Billingo Ads-et!

        Hasonló cikkek a kategóriában

        Melyik a legjobb bankszámla egy kkv-nak ma Magyarországon

        Melyik a legjobb bankszámla egy kkv-nak ma Magyarországon?

        Vállalkozásfejlesztés 2025.03.19. - 7 p. olvasás

        Folyamatosan emelkednek a céges banki költségek, melyek állandó nyomás alatt tartják a hazai kis- és középvállalkozásokat. A kérdés az, hogy hogyan lehet ezt cs...

        Vállalkozóként cserélnéd le az autódat? Így finanszírozhatod

        Vállalkozóként cserélnéd le az autódat? Így finanszírozhatod

        Vállalkozásfejlesztés 2025.03.13. - 7 p. olvasás

        Korábban cégautót fenntartani anyagilag kifejezetten kedvező volt a magánhasználat költségeihez képest. Ma már ez nem feltétlenül van így, ezért lehet, hogy saj...

        követeléskezelés

        Mondj búcsút a kintlévőségeknek a Billingo követeléskezeléssel

        Vállalkozásfejlesztés 2025.03.11. - 2 p. olvasás

        A számlák kiállítása még csak a kezdete az üzleti folyamatoknak. Az igazi kérdés az, hogy a teljesítések után mikor és hogyan érkezik meg a pénz. A kintlévősége...

        GINOP plusz 1.4.3

        KKV Technológia Plusz Hitelprogram - GINOP Plusz 1.4.3-24

        Vállalkozásfejlesztés 2025.02.18. - 5 p. olvasás

        A KKV Technológia Plusz Hitelprogram 0%-os kamatozású hitellel segíti a vállalkozások technológiai fejlesztését és versenyképességük növelését. A kedvezményes h...

        Hitelkiváltás vállalkozóknak: így spórolhatsz a kölcsönödön

        Hitelkiváltás vállalkozóknak: így spórolhatsz a kölcsönödön

        Vállalkozásfejlesztés 2025.02.13. - 6 p. olvasás

        A vállalkozásod pénzügyei valószínűleg az elsődleges figyelmedet élvezik, de ettől még magánemberként is lehetnek olyan céljaid, amelyekhez a bank pénzére van s...

        Megbízási szerződés

        Megbízási szerződés érthetően -» mikor, kivel és hogyan?

        Vállalkozásfejlesztés 2025.01.29. - 18 p. olvasás

        A megbízási szerződés az egyik leggyakrabban alkalmazott szerződéstípus, mert rugalmas jogviszonyt biztosít a feleknek, és akár olyan egyedi feladatok, pontosan...

        Back to Top