Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / Tippek / SWOT elemzés gyakorlati útmuta…
Tippek - 2022.04.01. - 8 p. olvasás

SWOT elemzés gyakorlati útmutató

Ha vállalkozás indításán töröd a fejed, vagy szeretnél hatékony lenni a munkádban és a megfelelő eszközökkel összképet alkotni arról, hogy hogyan működik a céged, esetleg egy globális vállalatot elemeznél szervezeti vagy projekt szinten, akkor a SWOT elemzés készítése segíthet. Mutatjuk, hogyan csináld!

SWOT elemzés

SWOT analízis, az elengedhetetlen stratégiai eszköz

​A SWOT analízis egy kiváló helyzetelemző és stratégiai tervező eszköz, mely a vállalkozás erősségeinek, gyengeségeinek, a kínálkozó lehetőségeinek és fennálló veszélyeinek azonosítását és megértését támogatja. Kiválóan működik egyfős cégeknél és nagyvállalatoknál is. Nézzük is most meg, hogy hogyan pontosan!

A SWOT elemzés fogalma

A SWOT egy mozaikszó, amely az analízis területeinek angol elnevezésének kezdőbetűiből áll:

Strengths - Erősségek
Weaknesses - Gyengeségek
Opportunities - Lehetőségek
Threats - Veszélyek

Bár a SWOT kifejezés elterjedtebb, a magyar nyelvben szokták használni a GYELV elemzés elnevezést is, amely a magyar kezdőbetűket rejti.

A SWOT legfőbb célja és funkciói

A SWOT analízis célja, egy vállalkozás helyzetének meghatározása. Az elemzés révén a cég, a termék vagy egy projet életképességét tudjuk meghatározni, ily módon az új stratégiák és a hatékony projektmenedzsment kidolgozásának eszköze. Kiváló módszer továbbá a személyes arculat fejlesztéséhez.

Mire nem ad választ a SWOT analízis?

Sokakban él az a téves elképzelés, hogy a SWOT analízís egy versenytárs figyelő módszer. Valójában azonban a SWOT hátránya, hogy mindössze arra ad lehetőséget, hogy megvizsgálhassuk vállalkozásunk erősségeit és gyengeségeit, melyekre közvetlen ráhatásunk van, valamint a külső lehetőségeket és veszélyeket, amelyek tőlünk függetlenek. A konkurencia vizsgálatára azonban nem.

Ha szeretnél több információt megtudni a versenytársaiddal kapcsolatos pozitív és negatív eseményekről, akkor ismerd meg a Partnerfigyelőt!

Milyen kategóriái vannak SWOT-nak?

A SWOT analízis a külső és belső tényezőket vizsgálja.

Belső tényezők

Ide tartoznak az erősségek (S) és gyengeségek (W), azaz a jól működő és a nem működő tényezők, amelyekre közvetlen ráhatásunk van.

Külső tényezők

Ez a lehetőségeket (O) és veszélyeket (T) foglalja magában, azaz azokat a tényezőket, melyek hatáskörünkön kívül vannak. A lehetőségek esetében olyan adottságokról van szó, melyekre építve kedvező módon használhatjuk ki erősségeinket. Valamint azokat a negatív tényezőket rejti, amelyek kockázatot jelenthetnek és rontják a siker elérésének lehetőségét.

Hogyan épül fel a SWOT-mátrix?

Vegyük most végig, hogy milyen elemekből építkezik a SWOT analízis.

Erősségek (S)

    Ahhoz, hogy meghatározhassuk vállalkozásunk vagy projektünk, termékünk erősségeit, az alábbi kérdések segíthetnek:

    • Miben vagyunk jobbak versenytársainknál?
    • Mi az a tudás, eszköz, amellyel csak mi rendelkezünk és kiemel konkurenseink közül?
    • Mi a legjobb és legmegbízhatóbb bevételi forrásunk?
    • Miért vagyunk vonzóak a célközönségünk számára?
    • Mivel tudjuk elköteleződésre bírni az ügyfeleinket?
    • Mivel a legelégedettebbek az ügyfeleink?
    • Mely folyamataink a legjobban kidolgozottak és leghatékonyabbak?
    • Mi a vállalkozás erőssége a munkavállalók szemével?

    Gyengeségek (W)

      Itt azokat a tényezőket kell sorra vennünk, amelyek gyengítik a céget, terméket, projektet és magát az erősségeket is.

      • Miben vagyunk lemaradva konkurenseinkhez képest?
      • Milyen tényezők tehetik tönkre a brandet/terméket?
      • Milyen területeken nem rendelkezünk elegendő - anyagi, emberi - erőforrással?
      • Vannak-e minőségbeli problémák a kivitelezés során?
      • Megvan-e minden folyamathoz a kellő tapasztalat és szaktudás?
      • Jó-e az időmenedzsment?
      • Milyen gyengeségek figyelhetők meg az ügyfélkommunikációban?
      • Milyen működésbeli problémák figyelhetők meg cégen belül?
      • Mi az a legrosszabb dolog, amely a céggel történhet az elkövetkezendő 1 évben?
      • Milyen problémák vannak sales és marketing oldalról, amelyek gyengítik az eladásokat?
      • Bevétel szempontjából mik a legnagyobb hátrányaink?
      • Mi az a fogyasztói igény, amit nem szolgálunk ki?
      • A gyengeségek beazonosítása lehetővé teszi, hogy dolgozzunk ezek javításán.

        Lehetőségek (O)

        A lehetőségekről már szót ejtettünk, hogy olyan külső tényezőket jelölnek, amikre nincs ráhatásunk, azonban jelentős mértékben hozzájárulhatnak sikereinkhez.

        • Milyen piaci növekedésre lehet számítani az iparágunkban?
        • Milyen új piaci lehetőségekkel lehet élni?
        • Milyen technikai újdonságok segíthetnek bennünket (pl. fejlesztések, új automatizmusok)?
        • Várható-e a piacon olyan törvényi szabályozás, ami pozitív hatással lehet a cégre?
        • Milyen új célcsoportot szólíthatunk meg?
        • Lehetséges-e a keresztértékesítés?
        • Várható-e árcsökkenés?
        • Milyen új kompetenciák segítenék a céget?

        Veszélyek (T)

        A veszélyeknél azokat a faktorokat fontos összegyűjteni, amelyekre nincs közvetlen ráhatásunk. Ilyen lehet például:

        • Várható-e a piaci verseny erősödése, még több konkurens megjelenése?
        • Emelhet-e árat a beszállító?
        • Előfordulhat-e a beszállítói kapacitás csökkenése?
        • Milyen befolyása lehet a politikai és gazdasági környezetnek?
        • Politikai és gazdasági környezet kedvezőtlen alakulása
        • Számolni kell-e áruhiánnyal?
        • Mennyiben változhat a vásárlói attitűd?
        • Mik a legnagyobb anyagi veszélyforrások?
        • Rendelkezünk-e olyan partnerkapcsolattal, amely veszélyeztetheti az üzletet?

        Hogyan készíts SWOT analízist?

        Tekintsük most át lépésről lépésre, hogy hogyan végezd az elemzést!

        Első lépés: Határozd meg a célt!

        Fontos, hogy pontosan tudd, mi a célja a SWOT elemzésnek, mire fogod használni és milyen tényezőkre szeretnél rálátni.

        Második lépés: Ne csak egy szemszögből vizsgálódj!

        Sok cég beleesik abba a hibába, hogy az elemzést csak egy nézőpontból készíti el. Azaz a fő döntéshozók összeülnek, meghatároznak szempontokat, de elképzelhető, hogy marketing vagy pénzügyi szempontból egész más aspektusok is fontosak lehetnek.

        A jó SWOT elemzés titka tehát az, ha minél többeket bevonunk az analitikába, így biztosan nem maradnak ki olyan szempontok, melyek lényegesek lehetnek a végeredményt illetően.

        Jó húzás lehet az ügyfeleinket is megkérdezni, így még pontosabb rálátást kaphatunk akár erősségeinkre, akár gyengeségeinkre.

        Harmadik lépés: Írd be a válaszokat a SWOT mátrixba!

        Helyezd el a korábban feltett kérdésekre a válaszokat a mátrixba és priorizáld őket vállalkozásod igényei, szempontjai szerint.

        Nézzük meg egy fiktív SWOT elemzés sablont, egy ruhamárka példáját:

        SWOT elemzés minta

        Negyedik lépés: Gyakorlati terv előkészítése

        Miután elkészítettük a mátrixot, a cselekvés fázisa következik. Ehhez kell egy gyakorlati terv, hogy az analízis során talált gyengeségeket megszüntessük vagy csökkentsük és az erősségeinkre, lehetőségeinkre fókuszálva érjünk el eredményeket.

        És ejtsünk néhány szót a PEST elemzésről is

        Azért érdemes kicsit beszélnünk a PEST-ről is, mert sokan egy lapon említik a SWOT-tal. A PEST is négy környezeti összetevőt vizsgál, abban azonban jelentősen különbözik, hogy elsősorban egy vállalat külső környezetében lévő politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők elemzésére fókuszál, amelyek hosszú távon befolyásolják a szervezet tevékenységét és eredményességét. Éppen ezért nem a SWOT helyett, hanem a SWOT mellett érdemes elkészíteni.

        Nézzük is meg a PEST elemzés részeit:

        P – Political analysis (politikai tényezők): ide nem csak a napi politika alakulása, a kormányzat tartozik, hanem például a környezetvédelem kérdése, vagy hogyan alakul az adózás, a bérek, hiszen ezek befolyásolhatják az üzleti működést.

        E – Economical analysis (gazdasági tényezők): ez elsősorban a gazdasági környezet tanulmányozását jelenti, pl. hogyan alakul az infláció, mi a GDP irány, milyen hitel lehetőségek vannak, mennyire magas a munkanélküliség, milyenek a kamatok, milyen fejlesztésekre van lehetőség, hogyan alakul a munkahelyteremtés stb.

        S – Social analysis (szociális, társadalmi tényezők): itt vizsgálható például a demográfia alakulása, a környezettudatosság, hogy milyen az elvándorlás, hogyan alakulnak a fogyasztói szokások, milyen az iskolázottság, milyen eltérések vannak egyes falvak, városok és városrészek között stb.

        T – Technological analysis ( technológiai tényezők): fontos górcső alá venni a technológiai újításokat és egyben lecserélni a régi, elavult módszereket, de például ide tartoznak a fejlesztési támogatások, találmányok is.

        Egy kis- vagy középvállalkozás esetében általában a PEST összetevőinek vizsgálata elegendő. Abban az esetben azonban, ha a vállalati környezet ezt megkívánja, szükség lehet további elemek vizsgálatára is. Kibővíthető olyan összetevőkkel, amely egy vállalat számára adott helyzetben kulcsfontosságú lehet. Például, a PESTEL-nél jogi és környezeti tényezőkkel, vagy a STEEPLE esetében etikai és demográfiai faktorokkal.

        És végezetül van két tippünk

        A SWOT analízis készítése során érdemes a piaci környezetet, versenytársaidat is alaposan megvizsgálnod, ehhez nyújthat segítséget a Billingo Céginfó! Ha pedig marketing területen vagy elakadva és nem tudod, milyen további lehetőségekkel élhetnél, hogy több vevőt és bevételt szerezz, akkor próbáld ki a Billingo Ads-et!

        Blog cikk értesítő

        Blog cikk értesítő

        Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

        Back to Top
        online számlázás vállalkozás NAV nav online számla KATA adózás könyvelés webáruház kéziszámla marketing integráció koronavírus szakértői cikk számlasablon biztonság számlázó program váltás pályázat átalányadó digitális archiválás Billingo ajánlói rendszer fintech áfa API pénztárgép ügyfélszolgálat devizás számlázás online fizetés GDPR bankszámlaszám kiva adóváltozás 2023 adózás tao webshop létrehozás digitalizáció adóbevallás egészségbiztosítás vállalati egészségbiztosítás adathalászat övtj napelem-pályáza napelem pályázat napelem napkollektor pályázati kiírás tender pályázati feltételek shopify patreon etsy weboldal digitalizálás költségcsökkentés egyéni vállalkozás hipa biztosítás kiégés burnout esélyegyenlőség társadalmi felelősségvállalás számla kelte számla teljesítés fordított áfa fordított adózás teszor teáor prémium magyar állampapír infláció inflációkövetés inflációkövető PMÁP befektetés helyi iparűzési adó iparűzési adó adókártya adóazonosító jel adóazonosító őstermelő őstermelők őstermelő adózás kiegészítő őstermelői tevékenység ingatlan bérbeadás vállalkozóként ingatlan bérbeadás lakás kiadás katásként átalányadózó lakáskiadás kiadó ház adókonferencia adózás 2023 adótörvény digitális névjegykártya beszállító beszállítás áremelés munka törvénykönyve mtk. munkajog változások minimálbér garantált bérminimum teljesítménybér