A Billingo online számlázó blogja. Ismerd meg a billingót

Hogyan működik? – 10 gyakori kérdés a NAV-bekötés indulása után

2018-07-05 - Hírek

Számodra sem indult zökkenőmentesen az online számlaadat-szolgáltatás? Nem vagy egyedül, ugyanis az új rendszerrel indulása után még mindig rengeteg a bizonytalanság. Éppen ezért összegyűjtöttük Neked egy átlátható listába a vállalkozók 10 leggyakoribb és legfontosabb kérdését a NAV-bekötés működésével kapcsolatban, nézd is meg gyorsan a válaszokat.

1. Meddig nem bírságol a NAV az elmulasztott adatszolgáltatás miatt?

Július 31. Eddig van lehetőség manuálisan pótolni a NAV-bekötés első heteiben elmulasztott adatszolgáltatást. Az ezen időszak alatt kiállított számlák adatait tehát, ha nem is azonnal, de július végéig mindenképpen be kell küldeni az adóhivatalhoz, különben a “türelmi időszak” alatti számlákra is kiszabják a bírságot utólag.

Augusztus 1-jétől pedig a határidők is élesben működnek majd, így a számlázó programoknak például teljesíteni kell az azonnali adatszolgáltatást. Meghibásodások és üzemzavarok esetén természetesen lesz néhány napod manuálisan pótolni, de a határidők itt is szűkösek.

2. Hol tudom manuálisan feltölteni az adatokat az Online Számla rendszerébe?

Ha valamilyen mulasztás vagy hiba miatt manuálisan kell pótolnod az adatszolgáltatást, vagy szimplán csak kézi számlatömböt használsz, akkor az Online Számla rendszerében (itt csináltad a NAV-bekötés regisztrációt) tudod feltölteni az adatokat.

Kattints a főoldalon a cég adószámára, majd lépj be az ügyfélkapus hozzáférési adataiddal és már meg is jelenik a “Számlaadat rögzítés” menüpont. Itt válaszd az “egyszerűsített rögzítést” és töltsd ki a szükséges mezőket.

3. KATA-sokra is vonatkozik az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség?

Mivel az alanyi adómentes vállalkozásokra természetesen nem vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség egyelőre semmi dolgod nincs a NAV-bekötéssel. Arra azonban figyelj oda, hogy amennyiben bekerülsz az ÁFA körbe, úgy már Neked is regisztrálnod kell a rendszerbe.

4. Milyen számlákat nem kell beküldeni a NAV-hoz?

A NAV-bekötés indulása óta rengeteg kérdés érkezett azzal kapcsolatban is, hogy akadnak-e olyan számlatípusok, amelyeket nem kell beküldeni az Online Számla rendszerébe. A válasz igen, léteznek ilyenek, méghozzá:

  • a 0%-os vagyis ÁFA mentes számlák (pl.: TAM, AAM, AM, EU, EUK, stb.),
  • a magánszemély nevére szóló példányok,
  • a 100 000 forintnál kevesebb ÁFA-t tartalmazó számlák.

5. Mit jelent a számla melletti zöld pipa ikon a Billingóban?

Ha a felhasználói fiókodban a Számla listában a Státusz oszlopban egy zöld pipát látsz, az azt jelenti, hogy az érintett számlát a Billingo beküldte a NAV-hoz, az adatszolgáltatás már készen is van.

6. Mit jelent a számla melletti piros X ikon a Billingóban?

A piros X szintén a NAV-bekötés miatt szerepel a számlák mellett, viszont azt jelenti, hogy az adatszolgáltatás sikertelen volt.

7. Meg tudom nézni a Billingóban, hogy miért nem sikerült az adatszolgáltatás?

Ha az imént említett piros X ikonra kattintasz a számla mellett, akkor egy külön ablakban megjelenik a NAV által küldött hibaüzenet.

8. Ha nem sikerül az adatszolgáltatás, akkor stornózzam az érintett számlát?

Ne. Az esetek többségében ugyanis nem a tartalommal, hanem az adatok formátumával (rossz bankszámlaszám, közösségi adószám, IBAN szám formátum, stb.) van a probléma. Így tehát a számla érvényes és hiteles, csupán a NAV rendszere nem tudja beolvasni, ezért teljesen felesleges stornózni. Ilyenkor egyszerűbb kézzel felvinni az adatokat az Online Számla felületén, hiszen, ha nem javítod ki a formai hibákat, akkor a következő alkalommal az adóhivatal ugyanúgy visszadobja az újonan kiállított számlát.

A stornó ellenére ráadásul a számla érvényes, vagyis erről is adatot kell szolgáltatni a NAV irányába, csak éppen manuális úton. Ha új számlát generálsz, akkor csak plusz munkát teremtesz magadnak.

9. Az adatok helyes kitöltése és tesztelés utáni sikeres token lekérés után van további teendőm?

Egyelőre nincs, hiszen az adatkapcsolat működőképes. Csak akkor lesz vele teendőd, ha valamely számla beküldése nem sikerülne. Ebben az esetben nagy valószínűséggel manuálisan kell a NAV oldalán feltölteni a számlaadatokat.

10. A külföldön kiállított számlákat is be kell küldeni a NAV-nak?

Igen, mivel az online számlaadat-szolgáltatás a magyar adóalanyokra vonatkozik. Ha ebbe a kategóriába tartozol, akkor nemcsak a belföldön, hanem a külföldön kiállított számlák után is teljesítened kell az adatszolgáltatást, hiszen a törvény nem a számla létrehozásának földrajzi helye alapján rendelkezik.

Próbáld ki a Billingót egy hónapig teljesen ingyen és tudd le automatikusan a NAV-bekötést. Regisztrálj egy fiókot most »

Örömteli számlázást kíván,
Billy üdvözlettel,
Billy

Hozzászólások ()

15 előny, amivel a Billingo forradalmasítja webáruházad számlázását

Hírek, 2018-07-17

Ahogyan növekszik webáruházad forgalma úgy emészti fel egyre több energiádat a monoton és időrabló számlázás? …

7 érv, amiért a NAV-bekötés után megéri lecserélni a kézi számlákat

Hírek, 2018-07-12

Ugye Te is hallottad már, hogy egy programmal sokkal könnyebben letudhatnád vállalkozásod számlázását? Ez a NA…

Sikertelen adatszolgáltatás? Itt vannak a leggyakoribb NAV-bekötés hibák!

Hírek, 2018-07-02

Bár a NAV új rendszere július 1-jén elstartolt, az adatszolgáltatás korántsem működik éppen zökkenőmentesen. V…

13 fontos tudnivaló, amire figyelj oda a NAV-bekötés indulása után

Hírek, 2018-06-28

A több hónapon át tartó készülődés után elérkezett az utolsó határidő is, hiszen július 1-jén, vagyis vasárnap…

ÉLESÍTVE! Elindult a regisztráció az Online Számla rendszerébe

Hírek, 2018-06-20

Nyakadon a NAV-bekötés! Vészesen közeleg ugyanis július 1., szóval ideje beregisztrálnod az adóhivatal új rend…

9 tipp, hogyan pörgesd fel vállalkozásodat nyáron

Hírek, 2018-06-15

A júniussal a Te vállalkozásod életében is beköszöntött az uborkaszezon? A legtöbb cég eladásai ilyenkor jócsk…