Már csak napok kérdése és július 31-én lejár a NAV által adott haladék, vagyis mostantól tényleg élesben működik majd az adatszolgáltatás és érkeznek az első büntetések is. Persze csak akkor, ha nem küldted be időben az érintett számlákat. Éppen ezért most összegyűjtöttük Neked a legfontosabb tudnivalókat a regisztrációtól. Kezdve a felhasználói kérdéseken át a NAV-bekötés működéséig, hogy elkerülhesd a több százezres bírságokat.

1. Augusztustól érkezhetnek az első büntetések az elmulasztott adatszolgáltatás után
Bár az adóhivatal július végéig haladékot adott, ez korántsem azt jelenti, hogy az ezen időszak alatti számlákról nem kell adatot szolgáltatni. A NAV-bekötés július 1-jei indulása után kiállított, legalább 100 000 Ft ÁFA-t tartalmazó számlák adatait legkésőbb július 31-ig be kell küldeni az Online Száma rendszerébe. Ha máshogy nem megy, akkor manuálisan.
2. Az Online Számla regisztráció menete és a legfontosabb tudnivalók
Még nem regisztráltál az Online Számla rendszerébe? Akkor először is csinálj gyorsan egy Ügyfélkapus regisztrációt, ha még nem rendelkezel vele, mert erre már rögtön az elején szükséged lesz.
Ezután az Online Számla rendszerében egy adózói regisztrációra és egy Technikai felhasználó létrehozására lesz szükséged. Ez akkor szükséges, szeretnéd, hogy a Billingo automatikusan elküldje helyetted a NAV-nak az összes érintett számládat.
Ezt azonban szerencsére könnyedén letudhatod. Korábban a regisztráció minden egyes lépését, kipipálandó négyzetét, kitöltendő mezőjét és buktatóját összegyűjtöttük Neked egy képekkel ellátott részletes útmutatóban »
Természetesen azt is megmutatjuk, hogyan kötheted össze a Billingót az Online Számla rendszerével »
Fontos! Az Online Számla éles felületére akkor is regisztrálnod kell, ha korábban a tesztüzemmódhoz már létrehoztál egy felhasználói fiókot vállalkozásod számára. A tesztrendszer egyébként nemcsak a vállalkozók, hanem a böngészők emlékezetébe is beleégett, ezért sokszor az éles felület helyett még ezt dobja fel. Az Online Számla rendszerét azonban innen is eléred kényelmesen »
3. A NAV-bekötés működése a gyakorlatban
Miután megcsináltad az Online Számla és Billingo összekötést, nem marad más dolgod, mint hátradőlni. Hiszen a rendszer automatikusan beküldi helyetted az összes érintett számlát az adóhivatalhoz. Ezzel eleget téve az azonnali adatszolgáltatási kötelezettségnek.
A NAV-bekötés indulása után rengeteg kérdést kaptunk azzal kapcsolatban, honnan tudhatják a felhasználók, hogy a számlák beérkeztek-e az adóhivatalhoz. Ezt Billingo fiókodban könnyedén leellenőrizheted a Számla listában található ikonok segítségével:
- „piros alapon fehér x” jelentése: a számla beküldése nem sikerült. Ennek több oka is lehet, amelyről bővebb tájékoztatást kapsz, ha az ikonra kattintasz.
- „zöld alapon fehér pipa” jelentése: az adatszolgáltatás sikeres volt, a számla beérkezett a NAV-hoz.
- „zöld alapon fehér x” jelentése: ebben az esetben vagy egyáltalán nem kell beküldeni, vagy a rendszer valamilyen hiba miatt nem tudta beküldeni a számlát. Itt az ikonra kattintva szintén megtekintheted a hiba okát, majd amennyiben ezt javítod, az újraküldés gombra kattintva már teljesítheted az adatszolgáltatást.
- „szürke alapon fehér hullámos vonal” jelentése: a számla beküldése még folyamatban van, a Billingo a NAV válaszára vár.
4. A NAV adatszolgáltatással kapcsolatos hibák
Ahogyan azt fentebb említettük néha egy-egy váratlan hiba miatt előfordulhat, hogy az adatszolgáltatás nem sikerül elsőre. A sikertelen beküldést leggyakrabban egy olyan egyszerű formai hiba okozza, mint például:
- a vásárló hiányzó vagy hibás adószáma,
- az adószám formátuma,
- az irányítószám formátuma,
- a bankszámlaszám formátuma,
- hiányzó Technikai felhasználó az Online Számla regisztrációhoz,
- kerekítéssel kapcsolatos probléma.
A leggyakoribb hibák okáról, és az Online Számla által elfogadott megfelelő formátumról itt találsz még több tudnivalót »
Ne sztornózd azonnal a számlákat sikertelen adatszolgáltatás esetén
Tapasztalataink szerint az egyik leggyakoribb hiba a NAV-bekötés indulása óta. Amennyiben egy számlát nem sikerül beküldeni, a felhasználók azonnal sztornózzák az adott példányt.
Pedig ezzel a legtöbb esetben csak plusz munkát csinálsz magadnak. Formai hibák esetén ugyanis a következő számla ugyanúgy hibás lesz, így azt sem tudja majd beküldeni a Billingo a NAV-hoz. Arról nem is beszélve, hogy a stornó ellenére a számla érvényes, vagyis erről is adatot kell szolgáltatni. Sokkal egyszerűbb megoldás, ha ilyenkor az ikonra kattintva megnézed a hiba okát, és kézzel töltöd fel az adatokat.
Az Online Számla rendszerében kézzel is feltöltheted a számlaadatokat
Több felhasználó érdeklődött azzal kapcsolatban is, hol tudja kézzel feltölteni az érintett számlákat. Merthogy a NAV-bekötés indulása előtt a legtöbb hír arról szólt, hogy erre teljesen új felületet fejleszt ki az adóhivatal. Végül a manuális adatszolgáltatás is az Online Számla rendszerében kapott helyet.
Miután beléptél az Online Számla rendszerébe kattints a főoldalon a cég adószámára. Majd lépj be az ügyfélkapus hozzáférési adataiddal és már meg is jelenik a “Számlaadat rögzítés” menüpont. Itt válaszd az “egyszerűsített rögzítést” és töltsd ki a szükséges mezőket.
Adatszolgáltatás váratlan meghibásodások és áramszünet esetén
Ha egy meghibásodás (pl. üzemzavar, rendszerhiba) miatt a Billingo nem tudja beküldeni a számlaadatokat, akkor ezt Neked kell megtenned manuálisan. Ilyenkor azonban a számlázó programokkal is elnézőbb a NAV, ugyanis az azonnali határidőt kitolja 48 órára. Ezalatt kell pótolnod az adatszolgáltatás, ha szeretnéd elkerülni a több százezres büntetéseket.
Előfordulhat az is, hogy az irodát éppen egy számla kiállítása után sújtja áramszünet vagy éppen elszáll az internet kapcsolat. Ilyenkor nem kell aggódnod, hiszen a Billingo a számlákat a saját rendszeréből küldi el az adóhivatalhoz, szóval a kiállítás után az érintett példányok biztosan megérkeznek az Online Számla felületére.
5. A leggyakoribb kérdések és a legfontosabb tudnivalók a NAV-bekötéssel kapcsolatban
Adatszolgáltatásra nem kötelezett számlatípusok
Az egyik leggyakoribb kérdés a NAV-bekötés indulása óta, hogy pontosan mely számlák esetében nem kell adatszolgáltatást teljesíteni? Ezeket gyűjtöttük most össze egy listába:
- a 0%-os vagyis ÁFA mentes számlák (pl.: TAM, AAM, AM, EU, EUK, stb.),
- a magánszemély nevére szóló példányok,
- a 100 000 forintnál kevesebb ÁFA-t tartalmazó számlák.
Változások és tévhitek a számlázás világában
Korábban sokat lehetett a kézi számlák megszűnéséről hallani, ez természetesen nem valósult meg, hiszen továbbra is számlázhatsz a hagyományos úton. Ezen kívül is találni még jó pár olyan területet, amelyeket az előzetes híresztelésekkel ellentétben nem érint az adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése, akad azonban néhány olyan változás a számlázásban, amelyre megéri odafigyelni.
Bármikor számlázó programra válthatsz
Ha még nem cserélted le a kézi számlatömböket, de már látod, hogy egy számlázóval sokkal könnyebb lenne az adatszolgáltatás aggodalomra akkor sincs okod. Ugyanis a NAV-bekötés indulása után is bármikor nyugodtan elkezdhetsz számlázó programot használni és beregisztrálhatsz az Online Számla rendszerébe.
A Billingo felhasználók kérdései és egyéb általános tudnivalók
A NAV-bekötéssel kapcsolatban a fentieken kívül számos egyéb kérdés is érkezett ügyfélszolgálatunkra az elmúlt hetekben. A 10 leggyakoribbat és legfontosabbat össze is gyűjtöttük és megválaszoltuk, de mutatunk még 13 igen fontos tudnivalót, amire megéri nagyon odafigyelni az adatszolgáltatás indulása óta.
Próbáld ki egy hónapig ingyen a Billingót és tudd le automatikusan a NAV adatszolgáltatást . Regisztrálj egy fiókot most »