Szeretnéd teljesen automatizálni az online adatszolgáltatást? Bonácz Zsolt adószakértő összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat a NAV regisztrációról és hogy hogyan kötheted össze Billingódat az adóhatóság Online számla rendszerével.

Két lépcsőben bővül az online adatszolgáltatási kötelezettség
2020. július 1-jétől online adatszolgáltatásra kötelezett a belföldi vállalkozás, ha más belföldi vállalkozás részére számlát állít ki.
Belföldi vállalkozás:
a) belföldi cég,
b) más belföldi szervezet,
c) egyéni vállalkozó,
d) egyéni vállalkozónak nem minősülő, adószámmal rendelkező magánszemély.
2021. január 4-től azonban már szinte minden belföldi számla adatát be kell küldeni az adóhatóságnak. Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése alól kizárólag a MOSS rendszerben teljesített adóbevallási- és fizetési kötelezettséget teljesítő vállalkozások kivételek.
Az automatikus online adatszolgáltatás feltétele a „Billingo” és a NAV szervere közötti informatikai adatkapcsolat létrehozása. Ennek érdekében a vállalkozás képviselőjének regisztrálnia kell https://onlineszamla.nav.gov.hu/home felületén. Ehhez Ügyfélkapuval kell rendelkeznie. Amennyiben a vállalkozás nem volt kötelezett adatszolgáltatásra, akkor képviselője valószínűleg még nem is regisztrált.
BONÁCZ ZSOLT TANÁCSA:
Ha gyakorlatlan vagy az elektronikus ügyintézésben, akkor kérd olyan olyan személy (pl. könyvelő) segítségét, aki már regisztrált.
A legfontosabb kérdés az, ki végezheti el a regisztrációt?
Online Számla regisztráció SZERVEZETEK számára
Szervezet esetén a regisztrációt elvégezheti a szervezet képviseletére jogosult személy (pl. gazdasági társaság ügyvezetője) - feltéve, hogy rendelkezik Ügyfélkapuval -, vagy a szervezet Ügyfélkapuval rendelkező állandó meghatalmazottja is.
A szervezet nevében esetén a regisztrációt elvégezheti (ha van Ügyfélkapuja):
- a szervezet képviselője (pl. gazdasági társaság ügyvezetője), vagy
- a szervezet NAV-nál bejelentett állandó meghatalmazottja, ha erre jogosult (lásd később).
Online Számla regisztráció lépései CÉGEK, SZERVEZETEK részére
Kattints ide a képes útmutatóért
Online Számla regisztráció MAGÁNSZEMÉLYEK számára
Online Számla regisztráció lépései magánszemélyek részére
Kattints ide a képes útmutatóért
Az állandó meghatalmazott is jogosult lehet a regisztráció elvégzésére
Abban az esetben, ha
1. valamennyi ügyben teljes körű képviseletre jogosult (EGYKE nyomtatvány 1 lapjának E/1. rovata került megjelölésre); vagy
2. valamennyi adóügyi bevallás, adatszolgáltatás bejelentés, beadvány, kérelem intézésére jogosult (EGYKE nyomtatvány 3 lapjának G/1. rovata); vagy
3. valamennyi adatszolgáltatás intézésére jogosult (EGYKE nyomtatvány 3 lapjának G/3. rovata); vagy
4. általános forgalmi adóval összefüggő adatszolgáltatások intézésére jogosult (EGYKE nyomtatvány 3 lapjának G/3/d) rovata).
5. valamennyi adóügy intézésére jogosult (EGYKE nyomtatvány 1 lapjának E/2. rovata);
A NAV bármely kirendeltségén az állandó meghatalmazott tájékoztatást kaphat arról, hogy jogosult-e a regisztrációra.
Elsődleges felhasználó
A regisztrációt elvégző magánszemély az ún. „elsődleges felhasználó”.
Technikai felhasználó
Az elsődleges felhasználónak generálnia kell legalább egy “Technikai felhasználó”-t is. A technikai felhasználó regisztrálását követően azonosítók (felhasználónév, jelszó, XML aláírókulcs, XML cserekulcs) képződnek. Ezeket meg kell adnod a „Fiókod”-on belül elérhető „NAV Online számla összekötés” funkcióban. A „technikai felhasználó” jogosultsága kizárólag az adatszolgáltatás teljesítésére terjed ki.
A „technikai felhasználó” regisztrálását az útmutató szervezetek esetében ITT, magánszemélyek esetében ITT mutatjuk be részletesen.
Másodlagos felhasználó
Az „elsődleges felhasználó” létrehozhat egy vagy több ún. „másodlagos felhasználó”-t is. A „másodlagos felhasználó” -t megillető jogosultságokat az „elsődleges felhasználó” határozza meg. Először a regisztráció folyamatát javasolt az elejétől a végéig elvégezni. Ezt követően javasolt „másodlagos felhasználó”-t generálni. A „másodlagos felhasználó” létrehozását az online felületen kell elvégezni.
Ezt követően az alábbi panel jelenik meg.
A „MÁSODLAGOS FELHASZNÁLÓ” panelre kell kattintani. Ezt követően jelenik meg az ez a panel jelenik meg. Itt lehet meg lehet megadni a másodlagos felhasználó adatait (felhasználónév, jelszó, e-mail, telefonszám). Továbbá be lehet állítani a jogosultságait is.
Készítettünk egy videót a Billingo és a NAV Online Számla összekötéséről
Szuper, hadd lássam!
Gyakran ismételt kérdések?
A számlázó program bejelentése ugyanaz, mint a NAV Online számla regisztráció?
Nem. A NAV Online számla rendszerében a kötelező adatszolgáltatás történik. Ez automatizálható a számlázó program és az Online számla fenti lépések szerinti összekötésével.
A számlázó programok használatát 2021. január 4-ét megelőzően kellett bejelenteni az adóhatóságnak, azonban ez a kötelezettség megszűnt.
Elkészült az Online számla regisztrációm, hány napom van a számlaadatok beküldésére?
4 nap, az 500 ezer forint áfatartalom alatti a számlák és 1 nap, az 500 ezer forint áfatartalom feletti a számlák esetén.