A Billingo vezérigazgatója adott interjút az Üzlet & Utazás magazinnak. Sárospataki Albertről köztudott, hogy már 17 éves kora óta a saját útját járja vállalkozóként. A beszélgetés megtekinthető a cikkben, de összefoglaltuk a legfontosabb tanulságokat is, arról, hogy mire figyelj kezdő vagy haladó vállalkozóként.

1. Fókuszálj!
Fókuszálj arra, amit valóban el akarsz érni a vállalkozásoddal. Ha ezer felé szakadsz, akkor nem vagy képes az energiádat egy helyre összpontosítani, annak pedig garantáltan bukás és csalódás lesz a vége.
Először is találd meg a fókuszod, azaz gondold át, hogy hosszú távon mivel is foglalkoznál szívesen.
Tedd fel az alábbi kérdéseket magadnak:
- Mi az a dolog, amit mindennap boldogan csinálnék?
- Mi az a dolog, amivel még szabadidőmben is motiváltan foglalkoznék?
- Mi az a dolog, amiben mindig is kitűntem a többiek közül?
- Mi az a dolog, amiben 20-30 év múlva is el tudom képzelni magam?
- Mi az, amiért mindig is rajongtam?
Mi a helyzet, ha kiderül, hogy több dologgal szeretnél egyszerre foglalkozni?
Építs többet cégen belül. Így remekül becsatornázhatod az érdeklődési körödbe tartozó, újonnan tanult ismereteket, és a vállalkozásod is profitálni fog belőle.
2. Tanulj a multiktól!
Akár vállalkozóként, akár még alkalmazottként dolgozol, a multinacionális nagyvállalatoktól rengeteget tanulhatsz. Egy multi tudja igazán megmutatni, hogy milyen egy A-tól Z-ig felépített, olajozottan működő szervezeti struktúra.
Amíg a startupoknál és a kis- és középvállalkozásoknál gyakran fejetlenség és rendszertelen workflow uralkodik, addig a piacon elismert multiknál garantáltan rendszerszintű a munkavégzés - mindenkinek megvan a feladata, mindenki tudja, hogy mit kell csinálni, és minden fogaskerék a helyén szerepel.
Mit fogsz tapasztalni a multik rendszereit vizsgálva?
- Szervezeti egység felépítése
- Riportálások készítése
- Vállalati kultúra kialakítása
3. Legyen víziód!
Hogyan látod magad 5-10 év múlva? Ez a kérdés szinte minden állásinterjún felmerül, persze nem véletlenül. A sikeres alkalmazottak és vállalkozók ugyanis egyaránt hosszú távú vízióval rendelkeznek, de emellett napról napra hajtják az üzletüket.
Képzeld el azt az élethelyzetet, amikor a munkád gyümölcse már beérett, és javában élvezed a szüretelést. Ugye, milyen jó érzés? Adja ez a jövőkép a motivációd alapját!
4. Törj be valamilyen újdonsággal a telített piacra!
Amikor a piackutatás során kiderül a konkurens cégek valódi száma, megannyi vállalkozót szinte sokkol az adat, hogy mennyi versenytárssal is kell majd felvenni a harcot a piacon való érvényesüléshez. Azonban egy újnak és frissnek mondható megközelítéssel akár pillanatok alatt lenyomható a konkurens cégek többsége.
Mivel emelkedhetsz ki a tömegből?
- Fiatalos, a piaci normától eltérő kommunikációs stílussal.
- A folyamatok automatizálásával és integrálásával.
- Új, egyedi termékcsomag bevezetésével.
- Termékskála bővítésével.
5. Tartsd szem előtt az MVP fontosságát!
Az MVP (Minimum Viable Product)mozaikszó a minimálisan működőképes terméket jelenti. Azt a prototípust, amely még nem feltétlenül forrott ki, de már képes ügyfeleket hozni vállalkozásod számára.
Mi az MVP létrehozásának és fejlesztésének 3 lépése?
- Prototípus elkészítése: Hozd létre a már működő, a minimálisan megvalósítandó célt teljesítő terméked vagy szolgáltatásod. Ha autót tervezel, először a létfontosságú alkatrészek és a karosszéria legyen meg, később pedig ráérsz beépíteni az ülésfűtést és a könyöktartót.
- Tesztelés: Mérj mindent, amit csak tudsz. Így a begyűjtött adatok alapján már nem a vakvilágban fogsz bolyongani, hanem valós visszajelzéseket kapsz a termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban, hogy pontosan mit is kell majd fejleszteni a jövőben. Gondolj a Forma-1-es futamon az időmérő edzések szerepére!
- Validáció: A tesztelési szakaszban elért eredmények alapján döntsd el, hogy merre vezessen tovább az út. Megérzések helyett elsősorban tényekre és számokra hagyatkozz, de ne becsüld le a kreativitás fontosságát sem. Ezután pedig jöhet a finomhangolás és az extrák beépítése, hogy tökéletesítsd a produktumod.
6. Hozz létre hatékony ügyfélszolgálatot!
Az ügyfélszolgálat jelenti a kapcsot vállalkozásod és ügyfeleid között. Az ügyfélközpontúság pedig jóval többet jelent, mint a kapcsolattartók hozzáállása a munkához, hiszen egy valóban ügyfélközpontú vállalkozás a DNS-ében hordozza a korrekt, átlátható és precíz szemléletet.
Milyen célokat tűzött ki a Bridge Budapest?
- Értékalapú működés: Ha egy cég vagy éppen egy egyéni vállalkozó a szakmaiságot, a kreativitást, a megbízhatóságot és az őszinte, egyenes beszédet helyezi előtérbe, akkor érték alapon működik. Az érték pedig értéket szül, tehát az etikus üzleti magatartás ugyanolyan befektetés, mintha pénzt invesztálnál vállalkozásodba.
- Transzparencia: Mutyizás és “okosba” való megoldás helyett csakis az átlátható, szabályos és hosszú távú működésre berendezett vállalkozási forma törhet utat magának a piacon. Éppen ezért az adózástól kezdve a szerződések intézésen át mindent érdemes szabályszerűen intézni.
- Közös vízió: Az önbizalom alapját mindig a kifinomult szakmai tudás kell, hogy képezze. A Bridge Budapest pedig - amelyet Sárospataki Albert is nagykövetként képvisel - pontosan erre fókuszál, hiszen a tudásra, a tapasztalatra és a teljesítményre helyezi a hangsúlyt.
7. Építs minőségi kapcsolatokat!
Kapcsolatépítés nélkül sokan elvéreznek - de még ha nem is ilyen csúfos a vége, akkor is milliónyi lehetőségtől esnek el a vállalkozói világban.
Azonban fontos megjegyezni, hogy mennyiségi helyett csakis a minőségi kapcsolatépítésre szabad törekedned. Hiszen mit sem ér, ha 1000 vállalkozó telefonszáma lapul a zsebedben, de mindegyikük csak a saját hasznát szeretné kicsikarni belőled.
7+ 1. Állj hozzá alázatosan, és fejlődj folyamatosan!
A vállalkozói lét nem csupán az adózási formában nyilvánul meg. Vállalkozni annyit jelent, mint célokat kitűzni és megvalósítani. Ehhez pedig mindennapos erőfeszítést kell tenni, még akkor is, ha éppen senki nem fizet a tanulásba vagy a munkába fektetett idődért.
Hogyan valósítsd meg mindezt?
- Tanulj minden nap valami újdonságot:
Olvass szakmai könyveket és cikkeket
Nézz YouTube videókat, és vegyél részt videó kurzusokon
Mérd fel a terepet a konkurencia háza táján. - Hallgass inspiráló interjúkat.
- Kérdezz bátran a tapasztaltabb vállalkozóktól:
Lépj be mastermind csoportokba. - Tiszteld a szakmát, amiben dolgozol.
A fenti 7+1 tipp segítségével hosszú távon is sikeres vállalkozást építhetsz. Akár csak most indultál el a vállalkozások izgalmas világában, akár már évtizedek óta benne vagy a szakmában, a legfontosabb, hogy tudatosan és motiváltan állj hozzá a fejlődés kérdéséhez - így pedig a kívánt eredmények is garantáltan jönni fognak!
Az interjút készítette: Dallos Zoltán, a DLX MEDIA marketing ügynökség alapítója, az Alkalmazottból Vállalkozó című könyv szerzője. A teljes interjú elérhető videó formában YouTube-on, valamint a podcast lejátszókon is (Apple, Spotify)