Webshop készítése: gyorstalpaló leendő webáruház tulajdonosoknak

Vállalkozásfejlesztés 2022.04.06. - 10 p. olvasás

Napjainkban a lehető legtöbb dolgot online intézzük, legyen az csekkbefizetés, cipővásárlás, ételrendelés vagy épp számlázás stb. A világjárványnak köszönhetően ez a tendencia ráadául még erőteljesebb, így egyre többen gondolkodnak webshop üzemeltetésben. Hogyan kell belevágni a webshop készítésbe, ha még sosem foglalkoztunk ilyesmivel? Milyen típusú webshopok léteznek? Milyen költségekkel jár, ha saját webáruházat szeretnék? Cikkünkben alaposan körbejárjuk a legfontosabb teendőket, tudnivalókat.

Webshop készítése

Mielőtt belevágsz saját webshopod indításába és üzemeltetésébe, először is nézzük meg, hogy miket kell átgondolnod, megtervezned és pontosan milyen feladatok várnak rád.

Webáruház indítás lépésről lépésre

1. lépés: A webshop céljainak meghatározása

Ahhoz, hogy sikeres webáruházat üzemeltessünk, mindenképp az alapkérdések tisztázásával kell kezdenünk, azaz:

  • Milyen terméket/szolgáltatást szeretnénk árulni?
  • Kinek szeretnénk eladni?
  • Hogyan csináljuk: milyen eszközökkel érjük el vevőinket?
  • Mennyibe fognak kerülni a termékek/szolgáltatások?

Bár inkább startupoknak szánták, de hagyományos vállalkozóknak is jó eszköz lehet ehhez a LEANSTACK.

1. Milyen terméket/szolgáltatást szeretnénk árulni?

Ez sokak esetében egy könnyen megválaszolható kérdés, hiszen már rendelkeznek a konkrét termékkel, szolgáltatással, amit webshopon keresztül értékesítenének. Azonban vannak olyanok is, aki fordítva közelítik meg a témát és webshopban gondolkodnak, amihez piackutatások segítségével keresik meg azokat a termékeket, melyek versenyképesek a piacon.

Amennyiben már van konkrét termékötleted,  érdemes azt megtudnod a Google Ads kulcsszó tervezőjének segítségével, hogy az adott termékre hányan keresnek és milyen versenyre számíthatsz a piacon. Ez nem csak ahhoz kiváló, hogy felmérd mennyire életképes az elképzelésed, hanem segít abban is, hogy a megfelelő kulcsszavak segítségével alakíthasd ki új platformodat.

Sajnos vannak olyan terméktípusok, amelyek nem működnek jól online környezetben, ezért is fontos, hogy időt szentelj erre, mert elképzelhető, hogy esetleg nem a webáruház a legjobb számodra.

A termékek kapcsán az is fontos kérdés lehet, hogy saját magad csinálod őket, bérgyártásban készülnek, nagykereskedelmi beszerzést választasz vagy egyszerű dropshipping webáruházat készítesz.

A dropshipping azoknak jó megoldás, akik kisebb indulótőkével rendelkeznek, így nem kell árukészletet vásárolniuk és raktárkészlettel bajlódniuk, hanem egyfajta közvetítőként vannak jelen az eladó és vásárló között.

2. Kinek szeretnénk eladni? 

Ha kigondoltuk, hogy milyen terméket kívánunk értékesíteni, akkor meg tudjuk határozni a célközönséget, azaz, hogy kik lesznek a potenciális vásárlóink. Vannak olyan termékkategóriák, ahol viszonylag könnyű leszűkíteni a leendő vásárlói kört, ilyen lehet például a sífelszerelés vagy a műszempilla. Azonban a webáruház indítás sikerességének alapfeltétele, hogy végezzünk kutatást és ez alapján alkossunk 2-3 vásárlói profilt, vagyis buyer personát.

3. Hogyan csináljuk: milyen eszközökkel érjük el vevőinket?

Ha elkészítettük potenciális vásárlónk profilját, akkor a demográfiai és viselkedési jellemzők alapján pontosan fogjuk tudni, milyen kommunikációval tudjuk értékesíteni termékünket, szolgáltatásunkat. Fiatal, karriert építő nők vagy épp kismamák számára például működőképes a Facebook vagy az e-mail kommunikáció, míg mondjuk az idősebb korosztály esetében biztosan nem a YouTube lesz az optimális csatorna.

4. Mennyibe fognak kerülni a termékek/szolgáltatások?

A buyer personák alapján fontos kialakítani az árazást, hogy lássuk, hogy a webáruház indítás és üzemeltetés költségeivel, az árukészlettel és a további fizetendő tételekkel számolva mennyire lesz rentábilis a vállalkozás.

2. lépés: A megfelelő webshop kiválasztása

Ha tisztáztuk, hogy kinek, mit, hogyan és mennyiért fogunk árulni, akkor jöhet a megfelelő webáruház típus megtalálása. Ennek idő, költség és használat szempontból is jelentősége van, hiszen például egy egyedi webáruház készítés biztosan lassabban készül el, drágább lesz, hosszú távon azonban minden speciális igényüknek meg fog felelni, míg mondjuk egy bérelhető webáruház esetén elképzelhető, hogy funkcionalitás terén kompromisszumokat kell kötnünk.

A legnépszerűbb webshop kategóriák típusai

Egyedi fejlesztésű webáruház

Saját fejlesztésű webshop esetén magunknak kell pontosan átgondolnunk, hogy milyen megjelenésű és funkcionalitású weboldalt szeretnénk. Ha nincs saját programozónk és grafikusunk, akkor az elképzelések ismeretében érdemes több fejlesztő céggel is felvenni a kapcsolatot és referenciákat, valamint árajánlatot kérni, hogy megtalálhassuk a legprofibb, jó áron dolgozó csapatot. A közös egyeztetések és ötletelések során elképzelhető, hogy felbukkannak olyan ötletek is, amelyekre korábban nem gondoltunk.

Mivel az egyedi tervezésű webshop gyakorlatilag a nulláról épül, ezért fontos, hogy egy konkrét fejlesztési terv készüljön, követhetők legyenek a határidők, hiszen az a cél, hogy termékeinket mielőbb tudjuk értékesíteni. Egy rosszul megszervezett projekt esetében pedig akár hónapos csúszások is lehetnek.

Az árajánlat kérésnél nem csak azt érdemes egyeztetni, hogy a webáruház elkészítése mennyibe fog kerülni, hanem azt is, hogy a későbbi fejlesztések milyen árakon történnek, hiszen folyamatosan adódhatnak ilyen feladatok a napi ügymenet során és hogy mennyiért végzik a supportot.

Bérelhető webáruházak

A bérelt vagy előfizetéses webáruház rendszerek nagyon egyszerűen működnek: fizetünk egy havi szolgáltatásdíjat és cserébe kapunk egy már lefejlesztett webshopot, amelyet igényeink szerint tudunk testre szabni.

Ezek előnye, hogy azonnal kész webáruházat kapunk, amelynek fejlesztését nem nekünk kell finanszírozni, ráadásul a supportot is a szolgáltató végzi, tehát semmilyen technikai probléma miatt nem kell aggódunk. Csak annyi a teendő, hogy beállítsuk a webshopot és feltöltsük a termékeket. Használatuk tehát jóval egyszerűbb és a költségük is sokkal alacsonyabb, mint a saját webáruházé, ugyanakkor számolnunk kell a grafikai és funkcionalitásbeli korlátokkal. Ha azonban most indítasz webáruházat, jó eséllyel minden igényedet ki fogja elégíteni és csak havi max. 5-10.000 forintos költséggel kell számolni.

Magyarországon a legnépszerűbb a Shopify, a ShopRenter és az UNAS webshop.

Nyílt forráskódú webshopok

A nyílt forráskódú (open-source) webshopokat akár saját szerverünkön, akár felhőben is tárolhatjuk. Az ilyen típusú webáruházakat akár néhány százezer forintért, de milliós összegekért is elérhetünk attól függően, hogy mik a pontos igényeink.

Ezeknek a webshop motoroknak a legnagyobb előnyük a bérelhető webáruházakkal szemben, hogy sokkal jobban formálhatók, megfelelő programozói segítséggel módosíthatók, bővíthetők.

Amire mindenképp érdemes időt szánni, hogy megnézzük, hogy az általunk választott rendszer valóban megfelel-e az igényeinknek, mert rossz döntés esetén alaposan ráfizethetünk meggondolatlanságunkra.

A legismertebb nyílt forráskódú webáruházak itthon a WooCommerce,a PrestaShop, az OpenCart és a Magento webshop.

3. lépés: Mennyibe kerül egy webshop? Így kalkulálj!

Most, hogy megnéztük, milyen típusú webáruházak közül választhatunk, fontos megvizsgálni a webshop készítés árakat.

Fontos tudni, hogy ha anyagi okok miatt egyszemélyben szeretnél mindent megvalósítani, akkor nehéz dolgod lesz, így a kiadások kalkulálásánál mindenképp számolj azzal, hogy milyen csapattal tudsz sikeres webáruházat építeni.

Induló költségek

Ezek azok a kiadások, amelyeket nem kell folyamatosan fizetnünk, azonban a webáruház indulásakor mindenképp jelentkezni fognak:

  • webfejlesztés költségei
  • webshop szövegezés, termékleírások írása, feltöltése
  • szoftverek licenszdíja

Ha bérelhető webáruházat választunk, akkor természetesen tetemes összeget spórolhatunk az induló és további fejlesztési költségeken.

Ha sablonra épülő webshopot választasz, akkor nincsenek a bérelt áruházak limitációi, de nem is annyira drága, mint a teljesen egyedi weboldal, amire induló webshopként nem is lesz még szükséged. Ezt a megoldást ritkábban ajánlják a cégek, hiszen inkább az egyedit adják el sokkal nagyobb összegért.

Webáruház üzemeltetés költségei

Webshopunk működéséhez már induló költségként, majd rendszeres időközönként kell fizetnünk az alábbiakat:

Ezen kívül, ha egyénileg fejlesztett webáruházat működtetünk, folyamatos költségként jelentkezhet a support, a további fejlesztések megvalósítása, amelyek fejlesztő cégenként nagyon eltérőek lehetnek, néhány tízezer forinttól százezres, milliós összegekig. Ez értelemszerűen webáruház bérlés esetén 0 Ft.

Nyílt forráskódú webshopoknál költségként a kiegészítők, modulok megvásárlása jelentkezhet.

Tartalomgyártás és keresőoptimalizálás

Ahhoz, hogy webáruházunk folyamatosan naprakész lehessen és ösztönözze az értékesítést, fontos, hogy mindig friss és lehetőleg kulcsszavakra optimalizált tartalmunk legyen, hiszen így fogunk megjelenni a keresőben és generálhatunk organikus forgalmat.

Általában csak a nagyobb cégeknek éri meg erre külön embert felvenniük, hiszen a SEO-val kapcsolatos teendők nem tesznek ki 40 órát egy héten. Sokkal jobb megoldás, ha megbízási szerződést kötünk egy SEO szakértővel és egy tapasztalt szövegíróval, hogy minél magasabb szintű tartalmaink szülessenek, ezek költsége havi szinten nagyjából 300.000 és 650.000 között mozoghat.

Social media

A sikeres működéshez elengedhetetlen a közösségi média jelenlét. Mind posztok, mint fizetett hirdetések formájában, melyek költsége 100.000 forinttól akár milliós tételekig is terjedhet attól függően, hogy mennyire helyezzük előtérbe ezt a platformot. A Facebook egyre kevésbé hatékony, viszont jól megy az Instagram és feljövőben van a TikTok.

UX design

Ha jók a termékek és a webáruház mégsem generál elég bevételt, nem hozza a megfelelő konverziót, ott elképzelhető, hogy UX problémák vannak. Azaz a vásárlók nehezen kezelik a felületeket, elakadnak a vásárlás során, emiatt fontos az UX barát arculat kialakítása. Sok webshop tulajdonos követi el azt a hibát, hogy ezen akar spórolni. Amennyiben UX szempontokat is figyelembe veszünk, mindenképp jobb egyedi tervezésű honlapot készítettetni és azt a felhasználók igénye szerint alakítani. A tervezés során figyelmet kell fordítani arra, hogy a navigáció, az alapvető elemek (kosár, profil, kedvenceim), mindig jól látható helyen legyenek, ugyanis ha a vásárló nem találja az alapvető funkciókat, akkor el fog menni. Az egyszerű és felhasználóbarát webshop már fél siker. És ha már beszéltünk a tartalom fontosságáról, akkor mindenképp azt is az eszünkbe vésni, hogy termékek esetén a termékfotók is döntő fontosságúak, így ezekre sem szabad sajnálni a pénzt. Hiába tiéd a legjobb termékleírás, ha a termékfotók homályosak, nem valósághűek vagy teljesen hiányoznak. A UX szempontokat sokkal érdemesebb már induláskor szem előtt tartani, mint a későbbiekben újratervezni, mert ez többszázezres kiadást jelenthet a későbbiekben.

E-mail marketing

Bár sokan alulértékelik, az e-mail marketing az egyik leghatékonyabb marketingcsatorna a webshopok esetében és nagyon jó automatizációk építhetők rá. A saját hírlevéllista azért nagyon fontos, mert új vásárlót szerezni mindig nehezebb és drágább, mint a régit megtartani. Ha valaki egyszer már rátalált webáruházunkra, akkor törekedni kell arra, hogy visszatérő vásárlót csináljunk belőle.

Nagyon jól működnek pl. a(z):

  • Elhagyott kosár e-mailek
  • Hasonló termékek e-mailek
  • Akciós termékek e-mailek
  • Kuponkód, ajándék e-mailek
  • Vásárlást követő e-mailek

Automatizáld webáruházad számlázását!

Miután megbeszéltük, hogy mikre kell odafigyelned webáruház indításakor, még egy fontos dologra térjünk ki, ez pedig a számlázás! A termékeid eladását követően ugyanis minden esetben számlát kell készítened, amit ha nem automatizálsz, rengeteg adminisztratív terhet veszel a nyakadba.

A Billingo online számlázót kényelmesen és egyszerűen összekötheted a legnépszerűbb webshop rendszerekkel és bérelhető shopokkal. Egyedi fejlesztésű webáruházad esetében pedig könnyedén generálhatsz API kulcsot, amellyel automatizálható a bizonylatok készítése és a kötelező NAV adatszolgáltatás. Ha még nem Billingózol, itt regisztrálhatsz gyorsan egy fiókot >>

A webshop számlázással kapcsolatban részletesebben itt olvashatsz >>

Hasonló cikkek a kategóriában

b2w konferencia

Gyere kedvezménnyel az év legnagyobb B2W rendezvényére!

Vállalkozásfejlesztés 2023.10.11. - 3 p. olvasás

Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...

Átalányadózónak könyvelő

Átalányadózol? Tiszteld meg a vállalkozásod egy könyvelővel!

Vállalkozásfejlesztés 2023.09.13. - 6 p. olvasás

A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...

Üzleti terv minta

Üzleti terv minta - Beavatunk az üzleti terv írás rejtelmeibe!

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.25. - 13 p. olvasás

Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...

banki spórolás

Így spórol neked időt a bankod - és a Billingo

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.23. - 7 p. olvasás

Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...

bankautomatizálás

Így automatizáld a bankolásod

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.17. - 8 p. olvasás

Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...

nyári üzleti tervezés

5 tipp a hatékony üzleti tervezéshez

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.16. - 5 p. olvasás

Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...

Back to Top