Átalányadósként tételesen és naprakészen követheted a fizetendő adóidat.

Átalányadósként tételesen és naprakészen követheted a fizetendő adóidat.

Csak havi 990 Ft + ÁFA / hóért komplett átalányadós megoldás a számlázó előfizetésed mellé.

Bezárás
Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / Egyéb / Konkurencia elemzés - így kerü…
Egyéb - 2022.04.22. - 11 p. olvasás

Konkurencia elemzés - így kerülj képbe versenytársaiddal

Jó marketing stratégia nincs konkurencia elemzés nélkül. Ahhoz, hogy hatékonyan tudd elérni ügyfeleidet, egyedi lehess a piacon és vállalkozásod is szépen fejlődjön fontos, hogy a megfelelő mérések és statisztikák alapján részletesen feltérképezd versenytársaidat, pontos képed legyen arról, hogy mit és hogyan csinálnak. Most megmutatjuk, mire figyelj oda a konkurencia elemzés során!

Konkurencia elemzés:

Amikor konkurencia elemzésről esik szó, sokan összekeverik a piackutatással. Így mielőtt rátérnénk a versenytársak analitikájára, járjuk körbe az alapvető különbségeket.

Mi a különbség a piackutatás és a konkurencia elemzés között?

Piackutatás

A piackutatás vagy market research egy vállalkozás optimalizált működésének alapfeltétele. Egy olyan adatgyűjtő üzleti módszer, amikor egy konkrét cél érdekében elemezzük a piacot, valamin a piaci résztvevőket erősségeik és gyengeségeik alapján, és feltéképezzük a lehetőségeket és veszélyeket. Emiatt sokan a SWOT elemzéshez is szokták hasonlítani, azonban a piackutatás ennél kicsit bővebb. Minden olyan tényezőre fókuszál, amely információval szolgál a piac és a cég kapcsolatától. Áttekinti többek között a kereslet-kínálatot, a piaci változásokat, az értékesítési lehetőségeket, magába foglalja a versenytárs elemzés módszereit stb.

Kulcsfontosságú már a vállalkozás indításakor piackutatást végezni, hiszen így megismerjük azt a piaci környezetet, amelyben cégünk működni fog. A célközönséget, a versenytársakat és azokat a politikai és gazdasági erőket, amelyek hatnak a piacra.

Óriási előnye, hogy megérzés alapú tények helyett valós mutatók alapján hozhatjuk meg üzleti döntéseinket, így a piackutatás hozzájárul a cég folyamatos fejlődéséhez, a márkaépítéshez, támogatja a megfelelő pozícionálást, árazást és a vevőszerzést.

TIPP: Tudtad, hogy a Billingo Céginfóban ellenőrizheted konkurenseid cégadataid, pénzügyi beszámolóit? És hogy a Partnerfigyelővel nyomon követheted versenytársaid pozitív és negatív üzleti eseményeit?

Konkurencia elemzés

A konkurencia elemzési módszer fókuszában vállalkozásunk lehetséges konkurensei állnak, akik ugyanazt a célcsoportot kívánják elérni, mint mi. Annyiban különbözik a piackutatástól, hogy míg az előbbi a kereslet és kínálat kérdésével is foglalkozik, addig a konkurencia analitika során csak a kínálaton van a fókusz.

A konkurensek elemzése a versenytársak piaci helyzetét, stratégiáját és a termékek és szolgáltatások részletes monitorozását foglalja magába és részletesen elemzi a versenytársak erősségeit és gyengeségeit.

Nagy előnye, hogy a vásárlók, fogyasztók magatartására, tevékenységeire is rámutat.

Mi a különbség a versenytárs- és a konkurencia elemzés között?

Lehet, hogy sokan felkapják most a fejüket, hogy miért, van különbség? Igen! A versenytárs elemzés ugyanis a piackutatás része és a kereslet-kínálatra fókuszál, míg a konkurencia elemzés kizárólag a kínálatot vizsgálja.

Miért éri meg konkurencia elemzést végezni?

A konkurencia elemzés értékes adatokkal támogatja, hogy a legjobb üzleti döntéseket hozhasd.

A kutatás segíthet a(z):

  • egy új piaci rés kiaknázásában
  • konkurenseid erősségeinek és gyengeségeinek ismeretében fejleszteni saját termékeidet és szolgáltatásaidat
  • termék- és szolgáltatás palettád bővítésében
  • marketingstratégiád elkészítésében és aktualizálásában
  • az árazásban és egyedi értékajánlatok kialakításában
  • a referenciaszámok meghatározásában, amelyek mentén kijelölheted a fő marketing teljesítménymutatókat
  • tartalommarketing stratégiád kialakításában

A konkurencia elemzés lépései, módszerei

Mielőtt nekilátnál a konkurensek elemzésének, nem árt tisztázni, hogy piaci szegmenstől függően előfordulhat, hogy mondjuk nem 10-20, hanem 100-200 versenytárs is tevékenykedik a területeden. Lehetetlen küldetés és felesleges időpocsékolás lenne ezeket mind végig elemezni, ezért mindenképp azzal kezdd a munkát, hogy kiválasztod azokat a komoly szereplőket, akiket fontosnak ítélsz verseny szempontból.

1. lépés: Versenytársak beazonosítása, kulcsszókutatás

Amennyiben a piacon a versenytársak internetes jelenléte nem erős - ami ma már ritka -, akkor érdemes a nyilvános beszámolókat (mérleg és eredménykimutatás) átböngészni, hiszen ez alapján képet kaphatunk az árbevétel alapján komoly konkurensekről. Ebben segíthet például a Billingo Céginfó >>

Ami gyakoribb, hogy a versenytársaink aktív online jelenléttel rendelkeznek, ilyen esetben azokra a konkurensekre kell fókuszálni, akik a Google keresések között is jól teljesítenek. Ehhez kulcsszókutatásra lesz szükségünk, azaz első körben össze kell szednünk a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos kulcs kifejezéseket, majd minden kulcsszó esetén a keresést követően kigyűjteni a 10 legjobb találatot. Ezután meg kell nézni, hogy melyek azok a cégek, amelyek a legtöbbször szerepelnek a találati listán, hiszen ezek lesznek a komoly versenytársaink.

2. lépés: Konkurencia weboldalainak kielemzése – funkciók, menüpontok

Miután elkészültünk a versenytárs listával, részletesen ki kell elemeznünk a weboldalaikat, tartalmaikat, valamint hogy mekkora a becsült forgalmuk. Ezzel kapcsolatban több analitikai eszköz is elérhető online, mely URL alapján segít a látogatottság meghatározásában. Ezekről mindjárt részletesebben is beszélünk.

A konkurens weboldalak elemzéskor az alábbiakat érdemes megnézni:

  • Milyen a menürendszere?
  • Milyen aloldalai vannak?
  • Milyen a dizájn (színek, betűtípusok)?
  • Reszponzív a weboldal?
  • Van-e blogja?
  • Milyen típusú tartalmak jelennek meg az oldalon?
  • Mennyire szövegnehéz az oldal?
  • Milyen arányban tartalmaz képeket, videókat?
  • Milyen funkciók vannak?

Érdekesek lehetnek még az alábbiak is:

  • Domain életkora
  • Domain Authority (DA) érték
  • Page Authority (PA) érték
  • Indexelt oldalak száma a Google-ben
  • Alexa Rank

Ajánlott egy összefoglaló táblázatot készíteni, hiszen így egy helyen láthatjuk versenytársaink weboldalainak pontos részleteit, ezáltal könnyebben meg tudjuk határozni, hogy saját honlapunkat hogyan érdemes kialakítani. A weblap tervezésnél mindig nagyon fontos figyelembe venni a konkurenciát.

3. lépés: Felhasználói élmény felmérése (UX)

A felhasználói élmény, azaz UX az elmúlt időszakban kulcsfontosságú lett a honlaptervezés során, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy a felhasználók milyen élményt, tapasztalatokat kapnak a böngészéskor és milyen véleményeket fogalmaznak meg. Pozitív benyomást kell rájuk gyakorolni, hiszen így fognak csak ügyféllé válni. Ha negatív tapasztalatai vannak, azzal konkurenseinknek kedvezünk.

Mit érdemes vizsgálni UX szempontból?

  • Mennyire felhasználóbarát, egyszerűen kezelhető az oldal?
  • Milyen az oldal dizájnja?
  • Mennyire könnyen találhatók meg és logikusak a funkciók?
  • Könnyen használható-e a menürendszer?
  • Milyen a tartalom minősége?
  • Milyen az oldal betöltődési sebessége?
  • Reszponzív az oldal?

4. lépés SEO stratégia kielemzése – tartalommarketing

Itt tartalmi és technikai SEO tekintetében kell megvizsgálni a versenytársakat, hogy milyen SEO stratégiát építettek fel, illetve hogyan használják a tartalommarketinget, amely előnyhöz juttatja őket.

A legtöbb esetben a rendszeresen frissülő tartalom blog formájában kerül publikálásra, hiszen ez az a felület, ahol a hosszabb, kulcsszavakra optimalizált tartalom elhelyezhető.

Itt elsősorban azt érdemes átnézni, hogy:

  • Van-e a cégnek blogja?
  • Milyen gyakran frissítik?
  • Milyen minőségű és kulcsszavakra optimalizált tartalom található-e az oldalon?
  • Milyen témában születnek a bejegyzések?

5. lépés: Külső linkek (backlink) elemzése

Külső linkek azok, amelyek konkurenseink honlapjára mutatnak. Ahhoz, hogy a Google-ben jó helyezést érhessünk el, megfelelő mennyiségű és minőségű külső link szükséges. Azért fontos ezt górcső alá venni a versenytársaknál, ugyanis az erős külső linkek akkor is jó pozícióba hozhatják az oldalt, ha az amúgy nem túl erős.

6. lépés: Online marketing megvizsgálása – milyenek a social media felületek?

Fontos feltérképezni a konkurensek online marketing aktivitásait is, hogy milyen felületeken, milyen intenzitással vannak jelen:

  • közösségi média (pl. Facebook, Instagram, TikTok)
  • e-mail marketing (milyen gyakran, milyen témában küld hírlevelekt)
  • PPC hirdetések

Konkurencia elemzéshez javasolt, elérhető szoftverek

A versenytárs elemzéshez tudni kell, hogy mivel folyamatos változás történik a piacon, ezek követéséhez javasolt automatizmusok beépítése. Nincs akadálya annak, hogy konkurenseid analitikáját manuálisan végezd, azonban ha naprakész akarsz maradni és gyorsan mozogni a piac változásaival, akkor jobb, ha piacfigyelő szoftverek segítségét is igénybe veszed.

Mutatunk most néhány hasznos eszközt, szoftvert!

Google trends

A Google Trends a Google keresések aktuális trendjeit mutatja meg. Kezdő konkurenciaelemzőként egyszerűen beírhatod a versenytárs nevét és össze tudod hasonlítani a népszerűséget.

Hátránya, hogy ha komplexebb információkra van szükséged, akkor inkább fizetős szoftvert érdemes választani, amely több információt nyújt.

Előnye ugyanakkor az ingyenessége és hogy rendkívül egyszerű használni.

Similarweb

A Similarweb egy teljesen ingyenes szoftver, ami pofonegyszerűen működik. Egyszerűen csak a kezdő oldalon beírod versenytársad weboldalának URL-jét, majd megvizsgálnod, hogy milyen adatokat dob ki a szoftver. Megtudhatod például, hogy egy weboldal mekkora forgalmat bonyolít le, illetve hogy téged, illetve konkurenseidet az organikus találatok között hányadikként jelenít meg a Google.

Láthatod továbbá:

  • a konkurens webáruház forgalmát
  • versenytársaid marketing csatornáit
  • a honlap olvasottságát
  • a Google helyezési listán elfoglalt helyet és hogy a látogatók milyen kulcsszavakra érkeznek
  • az átkattintási arányokat

Hátránya lehet, hogy adatok pontossága nem 100%-os, viszonyításhoz azonban mindenképp alkalmas.

Előnye, hogy saját weboldalunkon kívül még 5 domaint figyelhetünk ezzel a szoftverrel és nemcsak weboldalak, hanem mobil applikációk követésére is alkalmas.

Semrush

A Semrush nagyon sokoldalú eszköz, hiszen a versenytárs monitorozás mellett mérhetők vele a helyezések, alkalmas kulcsszó kutatásra, ellenőrizhetők a bejövő linkek és akár komplett SEO Auditot is készíteni. Ami a fő előnye, hogy magyar kulcsszókutatásra is kiváló.

Ha beírunk egy domaint, a Semrush nagyon sok hasznos információt ad, például:

  • mennyi az oldal becsült organikus forgalma
  • mennyi kulcsszóra ér el érdemi helyezést és forgalmat
  • mennyi a forgalom becsült értéke
  • linkek száma (összes külső link, összes hivatkozó domain)

A Semrushban az organikus forgalom akár napi szintű változása is követhető grafikonon.

Keresőoptimalizáláshoz is kiváló, hiszen megmutatja, ha a Google-nál algoritmus frissítés történt. Illetve az Adwordsre vonatkozó adatokat is nyomon követhetjük.

Ami még nagyon hasznos, hogy láthatjuk, hogy az oldalad és a konkurencia oldalai mely organikus kulcsszavakra kapnak forgalmat. Az ingyenes verziójában csak tíz kulcsszót adatot kapunk, de így is felbukkanhatnak nagyon értékes, korábban fel nem merülő kulcsszavak.

Látható tehát, hogy nagyon sok előnye van a Semrushnak. Ami hátrányként említhető, hogy igényel némi technikai tudást és kell egy kis idő, míg az ember megismeri.

Ahrefs

Az Ahrefs nagy előnye, hogy egy all-in-one SEO eszközkészlet, mely kiváló weboldal optimalizáláshoz, versenytárs elemzéshez, annak felderítéséhez, hogy mit keresnek az ügyfelek, valamint a rangsor követéshez.

A konkurencia elemzés területén három hatékony SEO eszközt egyesít egyetlen felületen:

  • organikus forgalom: vagyis a versenytársak milyen kulcsszavakra rangsorolnak és mely oldalak mekkora forgalmat hoznak.
  • külső link ellenőrzés: milyen linkek mutatnak a versenytársra és milyen a linkek minősége
  • fizetett forgalom: a konkurenseknek milyen fizetett hirdetései vannak és hová irányítják forgalmukat

Ami hátránya, hogy sajnos nincs belőle ingyenes próbaverzió.

Ubersuggest

Az Ubersuggest remek eszköz ahhoz, hogy nagyon gyorsan, költséghatékonyan nekiláss oldalad keresőoptimalzálásnak. Kulcsszavakat kutathatsz, megnézheted a versenytársakat, felmérheted a piacot a vállalkozásod beindulása előtt és más SEO folyamathoz is fel lehet használni, például auditokhoz, külső link elemzésekhez.

Az Ubersuggest hátránya, hogy a funkciók komplexitásában alul marad az Ahrefs, SEMrush mögött, de a kedvező árazása és a széleskörű lehetőségek miatt sok kezdő weboldal tulajdonos számára lehet megfelelő választás.

Builtwith

A Builtwith kiváló, ha versenytársaid technológiai hátterét szeretnéd megvizsgálni. Például, hogy hogyan épül fel konkurensed weboldala, ki a domain szolgáltatója, vagy milyen analitikai eszközöket használ, milyen leadeket generál, amit aztán saját stratégiádba is könnyedén beilleszthetsz. A Chrome böngésző kiegészítőjével közvetlenül versenytársad oldalán tudod megnézni ezeket az adatokat.

És végezetül

Fontos, hogy a konkurencia elemzést ne csak a vállalkozás indulását megelőzően, hanem időről időre elvégezd, hiszen ahogy saját céged felépítése, viselkedése, dinamikája is folyamatosan változik, így történik ez versenytársaiddal is. Mindenképp érdemes elkészíteni továbbá akkor, ha új versenytárs jelenik meg a piacon, vagy ha forgalom visszaesést tapasztalsz. Ezen kívül nagyon hasznos új termék vagy szolgáltatás bevezetése esetén is.

Szeretnél egy teljesen konkurencia mentes marketing felületet? Ismerd meg a Billingo Ads-et, ahol saját számlaletöltő felületeden helyezheted el ajánlataidat, üzeneteidet >>

Blog cikk értesítő

Blog cikk értesítő

Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

Back to Top