Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / Tippek / NAV Online Számla és a Billing…
Tippek - 2020.02.06. - 6 p. olvasás

NAV Online Számla és a Billingo online számlázó összekötésének lépései

Bonácz Zsolt
Bonácz Zsolt Adótanácsadó, adószakértő

Az online adatszolgáltatási kötelezettség kétségkívül óriási adminisztrációs teher a vállalkozásoknak, hiszen 2021. január 4-től már majdnem minden számlát továbbítani kell a NAV felé. A számlajelentés azonban könnyen automatizálható a Billingo és a NAV Online Számla rendszerének összekötésével. Mutatjuk a lépéseket!

NAV Online számla regisztráció és a Billingo online számlázó összekötésének lépései SZERVEZETEK részére

Változás az online adatszolgáltatási kötelezettségben 

2020 óriási változást hozott a vállalkozások életébe, hiszen július 1-jétől az online adatszolgáltatási kötelezettek köre kibővült minden belföldi vállalkozásra, amely más belföldi vállalkozás részére állít ki számlát.

Kik tartoznak a belföldi vállalkozások körébe? Az összes belföldi cég, szervezet, egyéni vállalkozó és adószámmal rendelkező magánszemély.

A számlajelentést a NAV Online számla rendszerében kell teljesíteni. Az adatszolgáltatási kötelezettség vonatkozik azokra is, akik kézi számlát állítanak ki és azokra is, akik számlázó programot használnak. Kézi számlák esetén egyesével, manuálisan történik a feltöltés, számlázó programmal azonban automatizálható a folyamat.

A Billingo például folyamatosan monitorozza a kiállított számlákat és az adatszolgáltatásra kötelezett példányokat automatikusan továbbítja a NAV részére.

Ha külföldi vállalkozások vagy kizárólag magánszemélyek részére számlázol, az Online Számla regisztráció akkor is érint, hiszen 2021. január 4-től már majdnem minden számlát továbbítani kell a NAV felé.

Szeretnél még többet megtudni az online adatszolgáltatási kötelezettségről és a NAV Online számla rendszeréről? Kattints ide >> 

Online Számla bejelentkezés lépésről lépésre

Online számla regisztráció

1. Ügyfélkapu regisztráció

Ha van már Ügyfélkapu regisztrációd, akkor ezt a lépést ugorhatod is.

Amennyiben még nincs, akkor az alábbi teendőid vannak:

1. Kezdeményezd az Ügyfélkapu regisztrációt
2. Igazold a személyazonosságodat (hitelesítés)
3. Első belépéskor aktiváld a regisztrációdat

Mindenki regisztrálhat az Ügyfélkapuba?

Ügyfélkapu regisztrációra azok a természetes személyek jogosultak, akik szerepelnek:

  • a személyiadat és lakcímnyilvántartásban
  • a központi idegenrendészeti nyilvántartásban, vagy
  • az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásában

Hol tudsz regisztrálni az Ügyfélkapuba?

Amennyiben érvényes személyi igazolványodat 2016. január 1-je után állították ki, elektronikus úton is intézheted a regisztrációt, ITT

Ha korábban állították ki személyi igazolványodat, akkor személyesen kell regisztrálnod:

  • a fővárosi és megyei kormányhivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
  • a kerületi hivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
  • a Nemzeti Adó és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain
  • Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein (külképviseleteken)
  • egyes postai ügyfélszolgálatokon

Milyen iratokra lesz szükséged az Ügyfélkapu regisztrációhoz?

Bármilyen személyazonosításra alkalmas érvényes okmánnyal (személyazonosító igazolvány, kártya formátumú vezetői engedély, útlevél) intézheted.

Mennyi idő alatt készül el az Ügyfélkapu regisztráció?

A jogszabályban előírt sikeres ellenőrzés és azonosítás esetén a regisztráció azonnal megtörténik.

Hogyan aktiváld az Ügyfélkapudat?

A regisztráció során megadott e-mail címedre kapsz egy egyszer használható aktiváló kódot. Akár személyesen, akár elektronikusan regisztráltál.

A levélben megtalálsz minden, a személyes Ügyfélkapud megnyitásához szükséges információk.

Meg kell adnod egy saját, új jelszót az alábbiak szerint:

  • legalább 8 karakterből kell állnia
  • nem tartalmazhat ékezetes betűt, "@" karaktert
  • tartalmaznia kell legalább két számot, valamint kis- és nagybetűt egyaránt
  • nem lehet azonos a felhasználói névvel.

2. Első bejelentkezés az Online számla rendszerébe

Ki végezheti el az első Online Számla bejelentkezést?

Ha magánszemélyként jelentkeznél be első alkalommal, akkor te magad, vagy a NAV-nál bejelentett állandó meghatalmazottad (pl. könyvelőd).

Cég/szervezet első bejelentkezése esetében a cég/szervezet képviselője, vagy annak az adóhatóságnál bejelentett meghatalmazottja.

Milyen esetekben intézkedhet a meghatalmazott?

  • valamennyi adóügy intézésére jogosult (EGYKE-adatlap 1. lap E/1. rovatának jelölésével),
  • valamennyi adóügyi bevallás, adatszolgáltatás, bejelentés, beadvány, kérelem intézésére jogosult (EGYKE-adatlap 3. lap G/1. rovatának jelölésével),
  • valamennyi adatszolgáltatás intézésére jogosult (EGYKE-adatlap 3. lap G/3. rovatának jelölésével),
  • az általános forgalmi adóval összefüggő adatszolgáltatások intézésére jogosult (az EGYKE-adatlap 3. lap G/3/d) rovatának jelölésével).

Online Számla bejelentkezés röviden – csak kövesd az útmutatót!

1. LÉPÉS - BEJELENTKEZÉS

Látogass el a NAV Online Számla oldalára és kattints a Bejelentkezés gombra!


Válaszd a Bejelentkezés KAÜ-vel opciót az Elsődleges felhasználó menüpontnál.


2. LÉPÉS - KAÜ AZONOSÍTÁS

A rendszerbe történő belépéskor a KAÜ (Központi Azonosítási Ügynök) oldalán történik a bejelentkező személy azonosítása.


A sikeres azonosítást kövezően az Online Számla rendszerében megadhatod kapcsolattartási adataidat (e-mail cím, kapcsolattartás nyelve, telefonszám).


A Felhasználói profilnál kattints az Adózó-felhasználó kapcsolatok gombra, ekkor az összes olyan adózó megjelenik, akire/akikre vonatkozóan aktív képviseleti jogosultság található.



3. LÉPÉS - TECHNIKAI FELHASZNÁLÓ LÉTREHOZÁSA

Ahhoz, hogy a Billingo zavartalanul tudjon kommunikálni a NAV Online Számla rendszerével, szükség van egy úgynevezett “Technikai felhasználó” létrehozására. Ezek az adatok - Technikai felhasználó felhasználóneve, jelszava, valamint az azonosításhoz szükséges XML-aláírókulcs és XML-cserekulcs - biztosítják a számlázó program és a NAV szervere közötti zavartalan kommunikációt. A Technikai felhasználó létrehozásához kattints a Felhasználók menüpontra, majd az Új felhasználó gombra.

Majd a Felhasználó hozzáadásánál kattints a Technikai felhasználó opcióra.

Az ekkor megjelenő felületen add meg a jelszavadat, a kapcsolattartás nyelvét, megjegyzést - itt alapesetben a felhasználóneved látható -, valamint a jogosultságokat (számlák kezelése, számlák lekérdezése, saját számlák lekérdezése), majd nyomd meg a Mentés gombot.

A következő  lépésben látni fogod már a technikai felhasználónevet, amelyet a felület generál neked ehhez a felhasználóhoz. Ezt követően a kulcsgenerálás gombra kell kattintanod.

A kulcsgenerálást követően a rendszer megjeleníti a felhasználónevet és az elkészített XML aláírókulcsot, valamint az XML cserekulcsot.

Másold ki mindhárom adatot a Technikai felhasználó jelszava mellé, mert minden adatra szükséged lesz a Billingo fiókoddal való összekötéshez.

A kulcsok kimásolását követően már csak annyi dolgod van, hogy a “Vissza az előző oldalra” gombra kattintasz, ami az Online számla felhasználók aloldalára navigál vissza.

4. LÉPÉS - MÁSODLAGOS FELHASZNÁLÓ LÉTREHOZÁSA

Másodlagos felhasználót Elsődleges felhasználó jelölhet meg az Online Számla rendszerében.

A Felhasználók menüpontban az Új felhasználónál válaszd a Másodlagos felhasználót.

Itt töltsd ki a szükséges adatokat:

  • Felhasználónév
  • Felhasználó e-mail címe
  • Jelszó
  • Jelszó megerősítése
  • Kapcsolattartás telefonszáma
  • Kapcsolattartás választott nyelve
  • Másodlagos felhasználó jogosultságainak megadása



Az "Elsődleges és Másodlagos felhasználó" más-más jogosultságokkal rendelkezik. A "Másodlagos felhasználó" nem minden felületet érhet el és a jogosultságainak megadásától függően változik az elérhető funkciók listája is. Ezeket a felhasználó létrehozásakor pontosan meg lehet adni.

A másodlagos felhasználó jogosultságai lehetnek:

  • Interfész napló lekérdetése
  • Bejelentkezés
  • Számlák lekérdezése
  • Számlák kezelése
  • Adóalany lekérdezése
  • Technikai érvénytelenítás jóváhagyása
  • Számlák exportálása

5. LÉPÉS - A BILLINGO ÖSSZEKÖTÉSE A NAV ONLINE SZÁMLÁVAL

Billingo számlázó fiókodban a Beállítások/Bizonylat beállítások menüpont alatt keresd meg a NAV Online Számlát.



Itt a korábbi adatok közül meg kell adnod az alábbiakat:

  • Technikai felhasználónév
  • Technikai felhasználó jelszava
  • XML aláírókulcs
  • XML cserekulcs

Ezt követően már csak annyi a dolgod, hogy az alsó “Teszt és mentés” gombra kattintasz.


Címkék

Blog cikk értesítő

Blog cikk értesítő

Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

Back to Top