Bértranszparencia 2026-tól: Mit kell tudnod, ha céged van?

A bér átláthatósága többé nem belső ügy. Az Európai Unió új irányelve szerint 2026. júniusától már nem csak illik beszélni a fizetésekről – hanem kötelező is. Ha embereket alkalmazol, jobb, ha már most elkezdesz felkészülni.


2025.05.12. 3 perc olvasás
Bértranszparencia 2026-tól: Mit kell tudnod, ha céged van?

Mutatjuk, miről szól a bértranszparencia, mire kell figyelned, és hogyan tudsz ebből akár versenyelőnyt is kovácsolni.

Mi az a bértranszparencia?

A bértranszparencia azt jelenti, hogy átláthatóvá válnak a bérezési struktúrák a cégeken belül. Az EU célja, hogy felszámolja a nemek közti bérszakadékot, és egyenlő munkáért egyenlő bért biztosítson – nemcsak papíron, hanem a valóságban is.

Az irányelv kimondja, hogy:

  • már az álláshirdetésben meg kell jeleníteni a várható fizetési sávot,

  • az interjúkon nem lehet direkten megkérdezni, mennyit keresett korábban a jelentkező,

  • a munkavállalók jogosultak információt kérni arról, mennyit keresnek más, hasonló munkakörben dolgozók, akár nemi bontásban

  • és bizony: ha indokolatlan eltérések vannak, azt a munkáltatónak kell igazolnia és korrigálnia.

Kiket érint a szabályozás?

Mindenkit. Na jó, majdnem mindenkit.

  • Minden 100 fő feletti munkavállalót foglalkoztató cégnek jelentési kötelezettsége lesz a bérkülönbségekről (2027-től).

  • A kisebb cégeknél egyelőre nem kötelező a riportálás, de a többi előírás (pl. fizetési sáv közzététele, kérdésfeltevés tilalma) rájuk is vonatkozik.

  • A közszférától a startupokig minden szervezetnek be kell vezetnie a bértranszparencia elveit a gyakorlatban is.

Miért éri meg neked átláthatóan fizetni?

1. Mert jobb lesz a munkaerőpiaci megítélésed

A fizetési sávokat nyíltan közlő cégek hitelesebbek. A te hirdetésedet fogják megnézni először – nem a vetélytársadét.

2. Mert növeli a dolgozói elköteleződést

Ha egyértelmű, ki mennyit keres és miért, az csökkenti a belső feszültséget. Az emberek nem a konyhában suttognak, hanem értik a rendszert.

3. Mert felkészült leszel a szabályozásra

Nem kell az utolsó pillanatban kapkodnod – és bírságot sem kapsz, ha időben elkezded a folyamatokat átalakítani.

Mit tegyél most?

1. Vizsgáld felül a bérezési struktúrákat

Vannak logikus, objektív szempontok a fizetések mögött? Ha nem, itt az idő újratervezni. Érdemes benchmark adatokat, iparági átlagokat is figyelembe venni.

2. Készülj fel az adatszolgáltatásra

Ha 100 fő felett vagy, legyen egy világos riportálási rendszered. De még kisebb cégként is javasolt előre gondolkodni – főleg, ha gyors növekedésben vagy.

3. Kommunikálj transzparensen

Legyen egy belső kommunikációs irányelved arról, hogyan beszéltek a bérekről, milyen kérdésekre hogyan válaszoltok. Ne az első munkavállalói kérdés után kezdj el keresgélni a válaszok között.

És hogyan segíthet ebben a Billingo?

A bértranszparencia nemcsak HR-, hanem adminisztrációs kérdés is. Bár a Billingo nem bérszámfejtő szoftver, az automatizált adminisztrációval és a könnyen integrálható rendszerekkel segít rendben tartani a pénzügyi háttérfolyamatokat.

A Billingóval:

  • pontos és naprakész dokumentációval támogathatod a bérrel kapcsolatos nyilvántartásokat,

  • egyszerűen exportálhatod az adatokat a riportáláshoz,

  • összekötheted a számlázást, könyvelést és egyes béradminisztrációs folyamatokat (pl. juttatások, költségtérítések kezelése) a megfelelő partnereken keresztül.

Ez nemcsak a jelentési kötelezettségre való felkészülést könnyíti meg, hanem az átlátható és megbízható működés alapját is megteremti.

Zárásként: a bértranszparencia nem teher, hanem lehetőség

Tudjuk, elsőre soknak tűnik. De ahogy a GDPR is egyfajta biztonságot hozott a vállalkozások életébe, úgy a bértranszparencia is hosszú távon a te érdekeidet szolgálja.

Ne halogasd. Nézz rá a céged működésére, tedd átláthatóbbá a bérezést – és legyél az elsők között, akik nem csak megfelelnek a szabálynak, hanem ki is használják az előnyeit!

Kapcsolódó cikkek

Számlázz bárhonnan, bármikor – mobilról is.

A Billingo mobilappal ott vagy, ahol az üzlet történik. Állíts ki számlát útközben, kövesd nyomon a fizetéseket, és nézd meg, ki tartozik – egy koppintással.

MobilAPP