MOST 20% kedvezmény

MOST 20% kedvezmény

Billingo Business csomagokra, benne az Átalányadó Asszisztens Plusszal.

maradt az akció végéig
maradt az akció végéig
Bezárás
Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / Tippek / Marketingkommunikációs eszközö…
Tippek - 2022.04.01. - 9 p. olvasás

Marketingkommunikációs eszközök: tudástár vállalkozóknak

Hiába pattan ki a fejünkből a legzseniálisabb termék vagy szolgáltatás gondolata, melyekre ráadásul óriási is a kereslet a piacon, marketingkommunikáció nélkül vállalkozásunk biztos kudarcra van ítélve. Ahhoz, hogy ténylegesen elérjük a vásárlóinkat és megismertessük a márkánkat, klasszikus vagy digitális marketingkommunikációs eszközöket kell használnunk. Írásunkban most azt fogjuk végigvenni, hogy a siker érdekében milyen marketingkommunikációs formákat érdemes alkalmazni.

Marketingkommunikációs eszközök

Definiáljuk, hogy mi is az a marketingkommunikáció!

A képlet valójában nagyon egyszerű, adott egy termék, márka vagy szolgáltatás, amelyet bizonyos csatornákon keresztül el kell juttatni a vásárlóknak. Egyrészt fontos, hogy tudjanak róla, másrészt részletesen meg is kell ismertetni velük és felébreszteni bennük a vágyat és kíváncsiságot, hogy hogyan teszi jobbá az életüket.

Ezt számos platformon megtehetjük pl. az interneten, televízióban, rádióban, nyomtatott sajtóban vagy vásárok, rendezvények stb. útján.

Fontos, hogy mindig legyen meg a konkrét marketing célunk és ennek jegyében összehangoltan alkalmazzuk az egyes marketingkommunikációs eszközöket, amelyek képesek egymást kiegészíteni és hatékonyságukat növelni. A legjobb marketing eszközök megtalálásához elengedhetetlen célcsoportunk és médiafogyasztási szokásaik pontos ismerete.

A marketingkommunikáció fogalma és célja

A piaci verseny során a vállalkozások alapvető célja, hogy meggyőzzék a fogyasztókat, hogy az ő termékük, az általuk nyújtott szolgáltatások a legjobbak számukra. Ehhez különböző marketingeszközöket használnak, melyek együttes alkalmazása a marketing mix.

A bűvös 4P modell

Az egyik legtöbbet használt és nagy klasszikusnak számító, a 4P modell, amely Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem marketing professzorának nevéhez kötődik.

A 4P modell elemei:

  • Termékek és termékpolitika (Product)
  • Árazás és árpolitika (Price)
  • Értékesítés és termékelhelyezés (Place)
  • Promóció, reklámpolitika (Promotion)
  • Termékek és termékpolitika (Product)

Minden esetben fontos, hogy jó legyen a termék vagy szolgáltatás és az találkozzon a fogyasztók igényeivel. Ha ugyanis a termék maga rossz, akkor legyen bármilyen zseniális a marketing stratégia, el fognak maradni a számok.

Árazás és árpolitika (Price)

Az árazás szintén kritikus fontosságú, mert ha kiváló a termék és van is rá kereslet, pontosan ismernünk kell, hogy a célközönségünk mennyit hajlandó érte fizetni és miről képes lemondani. Az árazásnál mindenképp figyelembe kell venni a potenciális vásárlók anyagi helyzetét, fizetési hajlandóságát, valamint a költségeket és az elvárt hasznot.

Értékesítés és termékelhelyezés (Place)

Stratégiai szinten azt is meg kell tervezni, hogy a termék vagy szolgáltatás milyen módon jut el a vásárlókhoz (pl. üzletben, webshopban stb.) és milyen élménnyel találkoznak a vevők.

Promóció, reklámpolitika (Promotion)

A promóció célja, bemutatni a vásárlóknak, hogy miért van szükségük az adott termékre vagy szolgáltatásra és az miért éri meg az árát. A promóció szorosan összekapcsolódik a termékelhelyezéssel, illetve ide tartozik minden reklám és PR tevékenység, a promóciós stratégia.

További marketing mix modellekről, valamint a 4P-ről itt olvashatsz részletesebb >>

A marketingkommunikáció területei

A marketingkommunikációs eszköztárat alapvetően két területre oszthatjuk, ATL-re és BTL-re. Az ATL (above the line) a vonal fölötti), a BTL (below the line) a vonal alatti. De miért is nevezik őket így? Nos, nagyon egyszerű, ezek a fogalmak még azokból az időkből származnak, amikor papír alapon történt a marketingtervezés és a vonal alá kerültek a kisebb költségvetésű marketing eszközök, a vonal fölé pedig azok, amelyek nagyobb ráfordítás igényeltek.

Ezeket az elnevezéseket a Procter&Gamble kezdte használni az 1950-es években. Voltak ugyanis olyan kiadások, amelyek nem a klasszikus reklámozáshoz voltak köthetők, viszont szükséges volt azokat is elszámolni és a költségvetésben megjelentetni, például a szórólapok. Így a reklám típusú költségek kerültek a vonal fölé, a nem hagyományos módszerek pedig a vonal alá.

Innen terjedt aztán el a marketing szakmán belül az ATL és a BTL.

Nézzük is most meg ezeket egy kicsit részletesebben!

ATL

ATL alatt kifejezetten a tömegmédiumokban történő reklámozást értjük. Az ATL-t nem célzottan, hanem szélesebb körben, országos vagy regionális szinten használják. Általában a reklámfelület nem saját tulajdonban van, hanem bérlésre kerül. Többnyire a nagyvállalatok alkalmazzák.

Melyek az ATL marketingkommunikációs eszközök?

  • televíziós és rádiós reklámok
  • sajtóhirdetések
  • mozi reklámok
  • szabadtéri reklámeszközök
  • online hirdetések
  • PR

Előnyük: Tömegesen képes elérni a fogyasztókat.

Hátrányuk: Sokkal költségesebb a BTL eszközöknél, nincs közvetlen visszacsatolás és viszonylag szűk a mozgástér a promóciók terén.

BTL

A BTL eszközök egy közvetlen kapcsolatot, személyes kommunikációt biztosítanak a vásárlókkal. Többnyire a kis- és közepes vállalatok és szolgáltatók használják. Az ATL-lel szemben itt a hirdető minden esetben a saját felületén kommunikál.

Melyek az BTL marketingkommunikációs eszközök?

  • direkt marketing
  • személyes eladás (personal selling)
  • szponzorációk
  • értékesítési pont (POS)
  • kiállítások, vásárok
  • gerilla marketing
  • vásárlásösztönzés (sales promotion)

Előnyük: Rengeteg BTL lehetőség van a marketing szakemberek kezében, ráadásul ezek a megoldások messze nem olyan költségesek, mint az ATL eszközök. Ezen kívül fókuszált, tisztán a célcsoportra szabott kommunikáció valósítható meg és közvetlen visszacsatolás érkezik a vevőktől.

Hátrányuk: Nem lehet olyan nagy tömegeket elérni vele, mint az ATL eszközökkel.

Hogy milyen marketingeszközöket használjunk, ezt a marketing és kommunikációs mix elkészítése után a pontos marketing stratégia ismeretében érdemes meghatározni.

A marketingkommunikációs eszköztár bemutatása

Az ATL és a BTL kapcsán már említettünk néhány marketingkommunikációs lehetőséget, nézzük most ezeket online és offline megjelenés alapján csoportosítva.

Online marketingkommunikáció eszközei

Honlap

A céges honlap az egyik legfontosabb felület, hiszen ha a vállalkozásra, termékekre, szolgáltatásokra keres rá a felhasználó, akkor erre a platformra érkezik. Ha struktúrájában, funkcionalitásában, tartalmában és megjelenésében is profi a weboldal, az már hatalmas lépés a vevőszerzéshez.

SEO (keresőoptimalizálás)

Egy jól kidolgozott SEO stratégia segít, hogy organikusan, azaz nem fizetett hirdetők útján jussunk el a felhasználókhoz oly módon, hogy előkelő helyet foglalunk el a Google találati listájában. Ennek titka, a felhasználók érdeklődése szempontjából érdekes kulcsszavakra optimalizált tartalom.

Tartalommarketing

A tartalommarketing szorosan kapcsolódik a SEO-hoz. A vásárlóinkat ugyanis értékes tartalmakkal tudjuk a legjobban megnyerni, melyeket ha ráadásul kulcsszavakra optimalizálunk, két legyet üthetünk egy csapásra. A tartalom azonban nem csak a szöveges anyagokat fedi le, hanem minden képes és videós anyagot, amely szórakoztatja, informálja és támogatja a felhasználókat.

PPC

A PPC - fizetett hirdetés - kampányokkal rövid időn belül érhetünk el látványos eredményeket. Ide tartoznak pl. a Google Ads, a Facebook, Instagram hirdetések is. 

E-mail vagy hírlevél marketing

Az e-mail marketing nem csak az új vevők szerződésének, de a meglévő vásárlókkal, felhasználókkal való kapcsolattartásnak is remek eszköze. A korszerű crm rendszerekkel ma már teljesen automatizált lehet az e-mail marketing, amikor a felhasználók érdeklődése és online viselkedése alapján, személyre szabottan célozzuk a potenciális vevőket.

Közösségi média

A social media felületek az egyik legnépszerűbb online platformok, elsősorban a fiatalok körében. Remek lehetőséget kínálnak mind organikus posztok, mind fizetett hirdetések formájában a hatékony marketing kommunikációra.

Offline marketing eszközök

Rádió- és tévéreklám

Széles közönséget képesek megszólítani a rádió- és tévéműsorok közötti reklámblokkok, amik a mai napig nagyon népszerűek, bár igen drágák is.

Óriásplakát, reklámtábla 

Ugyancsak töretlen a népszerűségük a látványos kültéren vagy beltéren elhelyezett hirdetési felületeknek, melyek ma már egyre rendhagyóbbak és interaktívabbak.

Szórólapok, reklámújságok

Az egyik leghagyományosabb marketing eszköznek számítanak, amelyek hosszú idő óta nagyon népszerűek az online csatornák térnyerése ellenére is.

POS (eladáshelyi reklám)

Itt a vásárlót helyben, például magában az üzletben célozzuk meg szórólapokkal, katalógusokkal, kóstoltatással, ajándékokkal.

Termékelhelyezés

Jellemzően filmekben vagy más tévé műsorokban bukkan fel a hirdetett termék, melyről nem válik azonnal egyértelművé, hogy reklám.

Kiállítások, vásárok, rendezvények, esemény alapú aktivációk

A termékek, szolgáltatások személyes kapcsolat útján különböző témájú rendezvényeken kerülnek megismertetésre.

Szponzoráció

Két fél üzleti kapcsolata, többnyire a sporthoz, a kultúrához vagy a szociális szférához kapcsolódik, az egyik fél anyagi támogatásáért cserébe megjelenési felületet kap az adott eseményen és annak kommunikációja során.

Direkt marketing

A direkt marketing személyes kapcsolaton alapuló marketing és sales tevékenység.

Telemarketing

Hívások útján könnyedén elérhetjük potenciális vásárlóinkat, akiknek akár keresztértékesítési ajánlatokat kínálhatunk, vagy piackutatást, ügyfél-elégedettség mérést végezhetünk.

Postai levél

Még ma is népszerűek a postai úton küldött DM levelek.

Személyes ajánlás

Az elégedett vásárló a cég legjobb influenszere, hiszen pozitív személyes tapasztalatok útján nápszerűsíti a terméket vagy szolgáltatást.

Amellett, hogy az online marketing csatornák népszerűsége egyre inkább nő, az offline eszközök sem vesztették el a létjogosultságukat, a legjobban azonban integrált kampányok formájában működnek.

TTL - Through the line

A TTL (Through the line) jelentése, vonalon átívelő, amely az előbbiekben részletesen taglalt ATL és BTL eszközök együttes alkalmazását jelenti. A cél az, hogy interaktívan összekössük és egymáshoz hangoljuk a különféle marketing csatornákon zajló kommunikációt.

Konklúzió

A kommunikációnak kiemelt szerepe van a marketingen belül, hiszen termékeinket és márkánkat kiemeli a többi piaci szereplő közül és megkülönbözteti azoktól. Éppen ezért fontos, hogy vállalkozóként megtaláljuk a cégünkhöz, termékeinkhez és elsősorban a célközönségünkhöz illő üzeneteket és ezeket a leghatékonyabb marketing eszközökön keresztül kommunikáljuk.

Tudtad, hogy kiállított számláidat is pénztermelő marketing eszközzé alakíthatod? Mutatjuk, hogyan! >>

Blog cikk értesítő

Blog cikk értesítő

Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

Back to Top