Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / KATA / Melyik banknál utalhatnak legg…
KATA - 2021.10.04. - 12 p. olvasás

Melyik banknál utalhatnak leggyorsabban a katások?

A kérdés akár beugratós is lehetne, hiszen az azonnali fizetési rendszer 2020. márciusi elindulása óta valamennyi vállalkozó tudja, hogy minden belföldi bankszámláról minden belföldi bankszámlára néhány másodperc alatt átér egy netbankos vagy mobilapplikációs utalás, még éjjel vagy hétvégén is. Azonban ennél sokkal több időbe telik, mire a vállalkozó összekészíti, aláírja és elküldi az átutalást. Az alábbiakban annak jártunk utána, hogy melyik banknál mennyire egyszerű ez.

Melyik banknál utalhatnak leggyorsabban a katások?

Az alábbi cikk elsősorban a katásoknak szól, akikről feltételezzük, hogy lakossági bankszámláról intézik az átutalásaikat. De emellett a vállalkozói számlákhoz kapcsolódó banki mobilapplikációkkal bankolóknak is hasznos lehet, hiszen azok képernyői is nagyon hasonló felépítésűek, mint a lakossági felületek.

Többféle stílusban intézheti az átutalásos fizetnivalóit egy vállalkozó. Az egyik véglet a pénzügyekben is végtelenül precíz szakember, aki akkurátosan összegyűjti a fizetnivalóit, azokról nyilvántartást vezet és legkésőbb a fizetési határidőben mindig mindent pontosan kifizet. Ezzel szemben a másik véglet az elfoglaltsága miatt szinte széteső vállalkozó, akinek a számlafizetések csak nyűgöt jelentenek, és fizetésekre csak a stressz okozta kényszerből hajlandó, gyakran csak az utolsó fizetési felszólítást követően.

Létezik azonban egy arany középút. Mivel a fizetnivalók zöme e-mailben érkezik, napközben folyamatosan követve az e-maileket a mobiltelefonon, egy ilyen fizetnivaló érkezésekor azonnal meg lehet nyitni a csatolt vagy - a felhőből elérhető linken megnyitható - elektronikus számlát, abból kimásolni a számlaszámot és egyből ki is fizetni annak ellenértékét a mobilapplikációval, egyúttal egy külön könyvtárba lementeni magát a számladokumentumot. Ne feledd, hogy az elektronikus számlák csak elektronikusan tárolhatók jogszerűen és azokat elektronikusan is kell átadnod a könyvelődnek!

Mindez azonban óhatatlanul megakasztja a vállalkozót a napi munkája közben, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi időbe kerül elküldeni az átutalást. A Billingo a biztosdöntés.hu összehasonlító portál segítségével most bemutatja, melyik banknál lehet a legkevésbé, vagy épp legjobban átvergődni egy-egy átutalás leadásán.

Mielőtt azonban belefogunk ebbe, érdemes pár szót szólni a Billingo Bankszinkronról és a nemrég elindult Fizetési kérelemről. Előbbi lényege, hogy egyetlen felületen, a Billingo fiókodban láthatod az internetbankos tranzakciókat, és ami az igazán fontos, a tranzakciókat könnyen összepárosíthatod a kibocsátott számláiddal, automatikusan kifizetettre állítva azokat, amelyben egyébként a Billingó is segít. Erről itt olvashatsz bővebben.

A Fizetési kérelem lényege, hogy az átutalást nem kell összeállítania a partnerednek, ezt Te is megteheted helyette, neki csak jóvá kell hagynia azt és máris megkapod a pénzt. Ezzel egy egykattintásos fizetést hozol létre a Neked fizető feleknek, illetve ugyanezt kérheted a Te szállítóidtól is, ekkor Neked is csak egyetlen kattintás lesz egy ilyen számla kiegyenlítése. A Fizetési kérelem a Billingó esetében jelenleg ezeknél a bankoknál vezetett bankszámlákra érhető el: Budapest Bank, Erste Bank, OTP Bank, Raiffeisen Bank, Takarékbank. Azt, hogy egy bankszámlaszám melyik bankhoz tartozik, itt ellenőrizheted.

Most pedig lássuk, melyik banknál hogyan is állítható össze egy utalás! Mindegyik banknál ajánljuk, hogy a rendszeresen számlázó partnered adatait már az első alkalommal vedd fel a sablonok közé, ezzel jelentősen gyorsíthatod az átutalás folyamatát. A banki applikációba történő belépés és a tranzakció jóváhagyása biometrikus azonosítóval (ujjlenyomat, arcfelismerés) a leggyorsabb, ezzel is lehet néhány másodpercet spórolni. Legalább ujjlenyomat-olvasó minden hazai nagybank mobilappjában beállítható ma már, ha a mobilkészüléked ezt tudja.

Nézzük meg a bankokat sorban!

Budapest Bank

Névsorrendben haladva a 10 legnagyobb magyar bank esetében, a Budapest Bank az első. Itt a belépés után az alsó lebegő menüben elég rábökni az „utalás“ menüpontra, majd egyből a meglévő sablonokat láthatjuk, ahonnan a partner kiválasztását követően a tovább gombbal megadható az összeg, majd egy újabb tovább gombbal a közlemény, amelybe a kiegyenlítendő számla sorszámát kell beírni. Itt egy újabb tovább gomb jön, a következő képernyőn pedig lehet választani, hogy azonnal beküldöd-e az átutalást, vagy időzíted azt a fizetési határidőre. Ennek régebben a kamatozás szempontjából volt szerepe, hiszen a pénz a fizetési határidőig a Te számládon kamatozott. A mai banki kamatok azonban már nullák vagy ahhoz közelítenek, így nem éri meg ezzel takarékoskodni. A későbbre időzített átutalásnak a likviditás szempontjából lehet inkább értelme, arra viszont figyelni kell, hogy nem megy el a pénz, ha az átutalás kijelölt napján már nincs fedezet a bankszámládon. A tranzakciókat akár 60 napra előre is időzítheted. Egy újabb tovább gombbal egy összegző képernyőre jutsz, ahol már csak jóvá kell hagyni az átutalást.

Kicsit sok a tovább gomb? Ez valójában a lefelé görgetéseket takarítja meg, hiszen így nem kell mozgatnod a képernyőt, csak tovább lépkedni az egyes mezők kitöltéséhez. Valójában néhány másodpercnél több időre nincs szükséged ahhoz, hogy eljuss a jóváhagyásig.


CIB Bank

A CIB Banknál hasonlóan gyors egy átutalás leadása, de a belépést követően egy helyett hármat kell koppintani az átutalás képernyő eléréséig a különböző menüszinteken keresztül. A CIB Bank úgy oldotta meg az átutalási képernyő felépítését, hogy csak a legfontosabb mezőket kelljen kitöltened és máris eljutsz a jóváhagyó képernyőre. Az egyéb adatokat (pl. értéknap) a részletekre koppintva lehet megadni. Ha az elején nem kellene három helyre is koppintani az átutalási képernyő eléréséhez, azt mondhatnánk, hogy ez a leggyorsabb, tehát az átutalás leadása szempontjából leginkább ügyfélbarát megoldás. De nem ez.


Erste Bank

Az Erste Banknál nemrég újult meg a mobilapplikáció George néven, melyet nemcsak Magyarországon, hanem globálisan is bevezetett a bankcsoport. A belépést követően előbb a bankszámlára kell koppintani, majd az Új utalás gombra a jobb alsó sarokban. Utána az Átutalás menüpont jön a felbukkanó menüből, onnan a sablon kiválasztása, majd az összeg megadása, Tovább gomb, mellyel megérkezel az összefoglaló képernyőre, ami a CIB megoldásához hasonlóan csak a legfontosabb mezőket tartalmazza kitöltve. Innen már csak alá kell írni a Tovább gombbal.

Ha osztályoznunk kéne, itt még a CIB-nél is többet kell koppintani, mire az átutaláshoz jutsz, még akkor is, ha onnan már gyors a folyamat. Ebben az applikációban tehát mindenképpen lehetne még optimalizálni a felhasználói élményt.


K&H Bank

A K&H Bank mobilalkalmazásában belépés után ugyancsak három menüponton keresztül kell átvergődni, mire elérkezhetünk az átutalást indító képernyőig, ahol minden mező egy helyen van. A K&H javára írható, hogy nagyon könnyen elérhetővé teszi a másodlagos azonosítók használatát, tehát amikor bankszámlaszám helyett telefonszámra, e-mail címre vagy adószámra küldöd a pénzt, akkor ezt itt egy szellemes felületen (füleken) kapcsolhatod át.

Az utalási partner kiválasztása viszont további három koppintásba kerül, ami mindenképpen rosszpont az app készítőinek. A megbízás aláírása nevű gombbal juthatsz el a jóváhagyó képernyőig, ehhez viszont nem kell lejjebb görgetni.


MKB Bank

Az MKB Bank esetében a Budapest Bankhoz hasonlóan a képernyő alján lebegő menüből indítható az átutalás. Itt nem spórolhatjuk meg a képernyőgörgetést, mivel minden mező egymás alá került, de a fejlesztők javára írhatjuk, hogy csak minimálisat kell görgetni és ebben már a másodlagos azonosítóra történő átkapcsolás és a leggyakoribb partnerek is benne vannak. Az alsó, Átutalás gombra koppintva érhető el a jóváhagyó képernyő, ahol a jóváhagyást a jobb felső sarokból kell indítani.

A tesztben ez a képernyőelrendezés bizonyult a leggyorsabbnak és legegyszerűbbnek, minimális görgetéssel, amibe még extrák is belefértek. A képernyő spártai elrendezésén túl az is segítette a jó helyezést, hogy a kezdőképernyőről gyorsan el lehetett jutni az átutalási képernyőhöz, nem kellett hozzá turkálni a menükben.


OTP Bank

Az OTP Bank két applikációja közül az újabbat teszteltük, melynek most OTP Mobilalkalmazás a neve (a régebbié OTP SmartBank). A kettő hosszabb távon nem marad meg párhuzamosan, a SmartBank idővel megszűnik majd. Az applikáció segítségével a belépést követően az alsó Utalás gombbal máris kiválasztható a kedvezményezett sablonja, vagy - újdonságként - korábbi utalások címzettjeinek is utalhatunk, nem szükséges tehát sablonba menteni valakit az átutalás adatainak újrafelhasználásához. Innen egy koppintásnyira van az átutalást összeállító képernyő, melyen már csak az összeget és a közleményt kell beírni, majd az Utalás indítása gombbal a jóváhagyó képernyőhöz jutsz.

Ez a megoldás tehát - némi plusz lehetőségekkel - a Budapest Bank megoldására hajaz, amely inkább a gyengén látók számára vagy kis képernyők esetében hasznos, ahol sokat kellene görgetni, ha minden mező egyetlen képernyőn lenne. Valójában ezek a képernyők sok szellős helyet tartalmaznak és esetenként nagy méretű karaktereket is használnak a sok hely miatt, melyek nem biztos, hogy a felhasználók zömének épp a legideálisabbak. Az egyes adatokat külön képernyőkre csoportosító mobilappok közül ugyanakkor az OTP megoldása a leggyorsabb alkalmazás.


Raiffeisen Bank

A Raiffeisen Bank myRaiffeisen mobilalkalmazása esetében szintén egy alsó lebegő menüre helyezték az átutalás elindítását, de nem közvetlenül, hanem a Műveletek menüsoron keresztül, ami egy plusz koppintással jár. Ezt követően választható ki a partner, egy újabb képernyőn az összeg, a Tovább gomb megnyomásával a közlemény, majd egyből az Áttekintő képernyőre jutsz, ahol aláírható a művelet. Az OTP megoldásához képest itt majdnem kétszer annyit kell koppintani, mire le tudod adni az átutalást.


Sberbank

A Sberbank szintén több képernyőre szabdalta egy átutalás elindítását. Az alsó menüsorról indítható átutalás összeállítása során először a partnert kell kiválasztani, majd kis görgetéssel jöhet az összeg, a közlemény és az értéknap megadása, mely automatikusan a mai nap, ekkor az átutalás azonnal teljesül. A Tovább gombbal lehet - görgetéssel - áttekinteni, majd aláírni a tranzakciót.

A Sberbanknál az az érzése lehet a felhasználónak, hogy értelmetlenül nagy felületet hagytak az egyes mezőknek, amelyeket viszont túl apró betűkkel írtak. Ekkora helyet kihasználva legalább nagyobb méretű betűket is használhattak volna és sokat lehetett volna optimalizálni még az áttekintő képernyőn, hogy görgetésre ne legyen szükség. Így ugyanis az Aláírás gomb is csak legalul, tehát szükségszerűen görgetéssel érhető el, az MKB optimális, felső megoldásával ellentétben. Persze ehhez az kéne, hogy minden információ görgetés nélkül elférjen a jóváhagyó képernyőn.


Takarékbank

A sorban utolsó előtti Takarékbank mobilapplikációja egész biztosan a legutolsó helyen végezne, ha versenyeznie kéne a többi mobilappal az átutalás lebonyolításának egyszerűségében és idejében. Itt ugyanis eleve minden alkalommal be kell írni a felhasználónevet TBANK: kezdettel, mert nem jegyzi meg az applikáció. Ilyen megoldás itthon csak a Takarékbanknál van. Ráadásul, aki ujjlenyomat-olvasót használ, annak ehhez egy külön alkalmazást is használnia kell, a kettő kétszer is egymásnak adja át a vezérlést a belépés során, amely egy normál belépéshez képest mindenképpen több időbe telik.

Miután a felhasználó beverekedte magát az alkalmazásba, már viszonylag egyszerűen, egy ikonra kattintással lehet utalást indítani, bár az ikonról ez nem feltétlenül derül ki. Az átutalást összeállító képernyő viszont túlságosan meg van bonyolítva. Az átutalási képernyő tartalma szakmailag bizonyára megindokolható, más bankokhoz képest viszont több felesleges mezőt tartalmaz, mely miatt a felhasználónak rengeteget kell lefelé görgetnie. Mire mindenen végigmegy, három gombbal találkozik a képernyő alján, melyek közül nem egyértelmű a választás, ez a sablonkészítés, a csomagba és az azonnali beküldés.

A fejlesztők szerencsére az azonnali beküldést inverz színezéssel kiemelték - egyébként ez a jó választás. Az Aláírás gomb megnyomására - más bankkal ellentétben - már nem jön fel jóváhagyási képernyő, amelyen összefoglalva láthatók az utalás adatai - amely főleg egy ilyen hosszú képernyő esetében lenne hasznos -, hanem azonnal megindul az aláírási folyamat. Biztos, hogy a Takarékbank ügyfélbarátsága a legrosszabb az átutalás vonatkozásában, bármely banknál ennél csak jobbat kaphatunk az ügyfélélmény optimalizálása tekintetében.


UniCredit Bank

Végül a névsorrendben utolsó UniCredit Bank mobilappjának érdekessége, hogy az Átutalás rögzítése menüpontra kattintva már a belépés előtt elindítható a művelet, ekkor persze előbb hitelesítésre van szükség. Egy következő képernyőn kell kiválasztani a sablont, de csak mint adatmegadási módszert, ami eggyel több lépcsőfokot jelent a feltétlenül szükségesnél, majd a partner tényleges kiválasztása után egyetlen képernyőn adhatók meg az átutalás adatai.

A CIB-hez hasonlóan a fejlesztők egy külön gombra tették a kevéssé fontos mezőket, így a Tovább gomb kicsit kevesebb lefelé görgetéssel is elérhető, ahonnan már a jóváhagyó képernyőre jutunk. Itt legalul, az Átutalás indítása gombbal lehet aláírni a tranzakciót.


Szummázva

Összefoglalva a hazai banki mobilappok között látunk jó és rossz példát is arra, hogy a katások mennyire gyorsan tudják letudni egy-egy számla kifizetését mobilról. A legtöbb applikációnál lehetne még optimalizálni bőven, de mivel a bankok lassan reagálnak az ilyen igényekre, ezért egy naponta sokat utaló vállalkozónál a kellően ügyfélbarát banki mobilapplikáció akár még bankváltási szempont is lehet.

Persze bármikor válthatsz bankszámlást, most is sok jó ajánlat közül lehet választani. Mi ehhez ezt a kalkulátort használtuk.


Blog cikk értesítő

Blog cikk értesítő

Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

Back to Top