Mi az az üzleti terv? Miért fontos, hogy üzleti tervet készíts? Tényleg minden vállalkozásnak szüksége van üzleti tervre? Hogyan fogj hozzá? Milyen kritériumai vannak? Létezik üzleti terv minta? Lépésről lépésre átnézzük, hogy hogyan készíts hatékony üzleti tervet, hiszen ez vállalkozásod sikerének az egyik kulcsfontosságú tényezője.

Mi az az üzleti terv?
A sikeres vállalkozás indításához elengedhetetlen, hogy legyen egy jó ötleted. Ez azonban nem elég!
Fontos, hogy alaposan megtervezd, hogyan fogod megvalósítani ezt az ötletet, milyen lépések szükségesek a célod eléréséhez. Kell, hogy legyen egy víziód. Hogy pontosan lásd vállalkozásod rövid-, közép- és hosszú távú elképzeléseit. Ehhez mérten pedig meg tudd tervezni, hogy milyen erőforrásokra, stratégiára, lépésekre van szükség a cél eléréséhez. Az üzleti terv az a dokumentum, amelyben mindezt részletesen összefoglalod.
Az üzleti tervnek nem csak a célok megvalósításában, hanem a napi operatív feladatok elvégzésében, a teljesítmény értékelésében is szerepe van.
Kinek van szüksége üzleti tervre?
Üzleti tervre minden vállalkozásnak szüksége van.
Ha még csak most indítod a vállalkozásodat, akkor az üzleti terv abban segít, hogy elérd a céljaidat. Hogy az ötleteid meg tudjanak valósulni.
Amennyiben már működő vállalkozást vezetsz, egyrészt vállalkozásod eredményességét is jól tudod ellenőrizni. Másrészt hasznos például új befektetők bevonásánál banki hitelnél. És egyébként is. Tervezni nem csak induláskor kell. Hanem folyamatosan, ha szeretnénk tartani az irányt.
Emellett időről-időre felbukkanhatnak olyan tényezők, amelyek miatt szükség van új üzleti tervre. Például vállalkozásbővítés, új beruházás, munkaerőfelvétel miatt, váratlan események következtében.
Ha ugyanis megnő a vállalkozás kiadása, új bevételi forrásokra is szükség lesz azok fedezésére. Ezt pedig meg kell tervezni. Az üzleti terv emellett abban is segít, hogy ellenőrizni tudd, hogy a korábban kitűzött kisebb célok, lépések, megvalósultak-e. Ha nem, akkor miért nem.
Miért és kiknek készíthetsz üzleti tervet?
- Vállalkozásod építése és fejlesztése céljából
- Hitelezőknek, befektetőknek
- Bankoknak hitelfelvétel céljából
- Pályázatokhoz
Milyen gyakran készíts üzleti tervet? Egyszer megcsináltam és pipa?
Sajnos nem! Az üzleti tervet nem csak a vállalkozás indulásakor, hanem rendszeresen, akár évente érdemes megcsinálni, megújítani.
De van olyan eset is, hogy akár sűrűbben! Bármely vállalkozás életében előfordulhatnak nem várt események. Ha olyan dolog történik, amely kihatással van a vállalkozás jövőjére, azonnal érdemes cselekedni.
Mi az üzleti terv célja? Miért készíts üzleti tervet?
Ha van üzleti terved, az egyfajta megbízhatóságot sugall. Hiszen a terv készítésével alaposan megtervezted, hogyan éred el a céljaidat. Felmérted a piacot, foglalkoztál a célközönséged megismerésével, megtervezted a szükséges erőforrásokat. Ez pedig hitelesebbé tesz a partnerek, befektetők szemében.
Már maga az üzleti terv készítése is sokkal fókuszáltabbá tesz és segít, hogy a tervezés által jobb eredményeket, nagyobb profitot érj el.
Ellenőrizd, mennyire vagy hatékony és eredményes!
Az üzleti terv segít, hogy folyamatosan ellenőrizni tudjuk, hogy milyen ütemben halad terveink megvalósítása.
Követni tudjuk, hogy a meghatározott pénzügyi tervekhez képest, hogy alakultak a bevételek és kiadások, mennyire gazdaságos a vállalkozás működése.
Hitelezők, befektetők megnyerése, a partnerek informálása
Nem csak induló, de már működő vállalkozás esetén is szükség lehet tőke bevonására a célok megvalósításához.
Az üzleti terv pedig kulcsfontosságú, ha szeretnénk hitelezőket, befektetőket, új üzleti partnereket megnyerni vagy hitelt felvenni. A befektetéshez ugyanis szükség van egy pontos képre a vállalkozás céljairól, eddig eredményeiről, hogy fel tudják mérni az esetleges kockázatokat.
Milyen a jó üzleti terv?
- Ne legyen túl hosszú. 20-30 oldal bőven elegendő.
- Fontos, hogy világosan kiderüljön, hogy mi a célja a vállalkozásnak.
- Nem szükséges, hogy az üzleti terv nagyon csili-vili legyen, de azért törekedj a jó megjelenésre, hiszen gyakorlatilag ezzel adod el vállalkozásodat.
- A jó üzleti terv tényszerű, informatív, reális, komplex, pozitív szemléletű. Emellett fontos, hogy szakszerű legyen, áttekinthető, logikus, közérthető és meggyőző.
- Mindig úgy készítsd el az üzleti tervet, hogy akinek készül, könnyen és gyorsan kiigazodjon rajta, megtalálja a számára fontos részeket. Legyen jól tagolt.
- Csakis valós adatokat tartalmazzon és ezeket tudd is alátámasztani.
Az üzleti terv tartalma – hogyan írd meg? (Üzleti terv minta)
1. Vezetői összefoglaló
- Miért és mikor jött létre? Mik a céljaink? Mi a víziónk, a filozófiánk?
- Milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálunk?
- Rövid összefoglaló a jelenlegi piaci környezetről, a konkurenciáról és a célpiacokról és célközönségről.
- A szervezeti felépítés rövid bemutatása. Milyen formában működik a vállalkozás?
- Kik a cég partnerei, beszállítói?
- A fontosabb célkitűzések és ezek megvalósításának stratégiája.
- Pénzügyi információk. Szükség van-e befektetőkre, hitelre?
2. A vállalkozás bemutatása
a, A vállalkozás adatai, általános tudnivalók
- Működési formája
- Tulajdonosai Törvényes képviselői
- A vállalkozás neve, székhelye, telephelye
- A vállalkozás bejegyzésének időpontja
- A vállalkozás fő- és melléktevékenységei
- A vállalkozás elérhetőségei
- A vállalkozás könyvvizsgálójának, jogi képviselőjének és esetleges tanácsadóinak neve
b, A vállalkozás életútja, története
Új vállalkozás esetén:
- Az üzleti terv célja (pl. hitelfelvétel, pályázati kiírás stb.)
- A cég elérni kívánt céljai és filozófiája
- Miért érné meg a vállalkozás támogatása?
Már létező vállalkozás esetén:
- Mikor és milyen céllal alakult a vállalkozás?
- Vállalkozás eddigi projektjei, eredményei, elismerései
- Várható bővítések, fejlesztések, célok
3. Marketing terv
a. Piaci kitekintés
- Aktuális piaci helyzet és szereplők áttekintése
- Piacot érintő változások (gazdasági, technológiai, társadalmi, politikai, jogszabályi, demográfiai, környezeti)
b. Termékek és szolgáltatások bemutatása, áttekintése
- A vállalkozás által kínált termékek/szolgáltatások bemutatása és főbb jellemzői/sajátosságai
- Milyen előnyöket, megoldásokat kínál az adott termék/szolgáltatás?
- A termék/szolgáltatás pozicionálása a piacon
- Miben különböznek a termékek/szolgáltatások a piacon lévőktől?
- Amennyiben nem új vállalkozásról van szó, milyenek voltak az eddigi értékesítési mutatók?
c. Piaci szegmentáció, a célcsoport jellemzői
- Demográfiai jellemzők (életkor, jövedelem, nem, családi állapot, eltartottak száma, foglalkozás, lakhely, vásárlói adatok)
- Pszichológiai jellemzők (életmódbeli szokások, vásárlói döntések, célpiac mérete és várható változása)
d. Versenytárs elemzés
- A versenytársak termékeinek/szolgáltatásainak leírása és jellemzése
- A versenytársak célcsoportjának jellemzése és vásárlási szokásai
- Versenytársak története, mióta vannak a piacon
- A konkurensek árai és marketing és értékesítési tevékenységük
- A versenytársak erősségei és gyengeségei
- A konkurensek beszállítói
e. Marketing eszközök - marketing mix
Promóció
Promóciós csatornák – rádió, tv, szponzoráció, online és offline hirdetés, szórólap, PR, DM-levél, merchandising stb.
Értékesítés – Személyes eladás, online vagy kereskedelmi disztribúció
Ár – A vállalkozás által használt árképzés, pozíciója a versenytársak között, árdifferenciálás, a célcsoport árérzékenysége
Termékek/szolgáltatások - A kínált termékek/szolgáltatások leírása/típusa, termékéletgörbe, termékfejlesztések, piaci stratégia, termékek/szolgáltatások előnyei
4. Működési terv
Fejlesztési terv - Termékek/szolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos információk. Hol tart, mikorra várható a befejezés, milyen problémák merültek fel, milyen további feladatok várhatók, szabadalmaztatás stb.
Gyártási terv - Főbb beszállító és azok elemzései, gyártási eljárások bemutatása, kutatás és fejlesztés költségei, határideje. Eszköz- és helyigény, szervizhálózat működése, terméktámogatás, alvállalkozók részvétele a gyártási folyamatban stb.
5. Szervezeti felépítés
Vezetőség és vezető tisztségviselők – A vállalkozás alapítói és befektetői. A vállalkozás igazgatói és tanácsadói. Jogi képviselői és könyvvezetői.
Személyzeti politika és stratégia – Alkalmazottak felvételének üteme, kiválasztása, külső HR cég alkalmazása. Javadalmazási és képzési rendszer.
6. Pénzügyi terv
- induló költségek és működési költségek felsorolása
- költségvetési terv
- cash-flow kimutatás
- eredménykimutatás
- mérleg
- pénzügyi mutatók szerepeltetése
7. Melléketek
A mellékletekben csatolhatod például a grafikonokat, táblázatokat. Továbbá minden olyan anyagot, mely a termékkel/szolgáltatással kapcsolatos, illetve kapcsolódik az üzleti tervhez.
Magam készítsem el az üzleti tervet vagy bízzam szakemberre?
A jó üzleti terven sok múlhat, ezért érdemes erre szakértőkre bízni. Bár ez költséggel jár, ugyanakkor a profi üzleti terv jelentős hasznot tud hozni a vállalkozás számára. A nem megfelelően megírt terv miatt akár befektetőktől, hiteltől és pályázati pénzektől eshetünk el.
Érdemes rá úgy tekinteni, mint egy kiváló befektetésre.
A vállalkozás életében vannak dolgok, amiket nem érdemes spórolni. Az üzleti terv is ilyen.
Ha vállalkozásod számlázását is szeretnéd profikra bízni, akkor regisztrálj a Billingóba! >>