A cégalapítás bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy egy bonyolult folyamat, valójában rendkívül gyors és egyszerű. Miután a tartalmi követelményeknek megfelelően minden dokumentum átadásra és hitelesítésre került, kezdetét veszi a cégbejegyzési eljárás. Cikkünkben ennek lépéseit tekintjük át részletesen!
A cégeljárás egy elektronikus nemperes eljárás, melynek során a cégek bejegyzése és nyilvántartása, valamint a változásbejelentések kezelése történik. Tehát elsősorban cégbejegyzéskor, valamint adatváltozások esetében találkozhatunk vele vállalkozóként.
2008. július 1. óta a bejegyzési és a változásbejegyzési eljárásban is kizárólag elektronikus úton nyújtható be cégeljárási kérelem a bírósághoz.
Az elektronikus cégeljárás azt jelenti, hogy a cégbíróság az érintett cégeket elektronikus úton jegyzi be és tartja nyilván és a jogi képviselő interneten intézheti a cégadatok változásaival kapcsolatos ügyeket. Ezt követően e-mailen kapja meg a benyújtást igazoló tanúsítványt, igazolást, valamint a bejegyző és változásbejegyző cégbírósági végzést is.
A törvényi szabályozás szerint a cégeljárásban elektronikusan küldött okiratokat minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel kell ellátni.
A szignó esetében ez XAdES-T típusú aláírást jelent, amelyet a MOKKA vagy az e-Szignó aláíró programban kell beállítani. A XAdES-T-nél több információt tartalmazó, a későbbi ellenőrzést megkönnyítő aláírás is alkalmazható (XAdES-X-L és XAdES-A típusú).
A cégeljárás során a jogi képviselőnek elegendő a teljes bejegyzési kérelmet aláírni és időbélyegezni, nem kell az összes elektronikus aktába kerülő okirat esetében egyesével megtenni.
Az aláíró programnak meg kell felelnie az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium műszaki követelményeinek.
Amellett, hogy a bíróság nem fogad be papírnyomtatványokat az eljárás során, arra sincs mód, hogy a változásbejegyzési kérelem szkennelt formában kerüljön beadásra.
Kizárólag az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által közzétett XML sémadefiníciónak megfelelő dokumentumokat fogadják be.
A Céginformációs Szolgálat feladata, hogy informatikai szempontból ellenőrizze az elektronikus bejegyzési kérelmet, megvizsgálja az elektronikus aláírások hitelességét és az elektronikus dokumentumok sértetlenségét, majd ha mindent rendben talált, az elektronikus kérelmet az ellenőrzés eredményével együtt továbbítsa az illetékes cégbíróság számára.
Az eljárásra kkt., bt., kft., zrt. van lehetőség, amennyiben a cég létesítő okirata szerződésminta alapján készül.
Ebben az esetben a cégbíróság a kérelem beérkezést követő 1 munkanapon belül dönt a társaság bejegyzéséről vagy a kérelem elutasításáról.
Fontos tudni, hogy egyszerűsített cégeljárás során nincs lehetőség hiánypótlásra. Ha elutasítják a kérelmünket, akkor a végzés kézhezvételét követő 8 napon belül lehet ismét benyújtani a kérelmet. Ennek során ismét felhasználhatók a korábban beadott iratok, valamint a befizetett illeték.
Az egyszerűsített eljárás előnye az általánoshoz képest, a rendkívül rövid bejegyzési határidő, valamint az alacsonyabb illeték. Ezen kívül nem kell a Cégközlönyben történő közzétételért sem pluszban fizetni.
A cégbejegyzés kapcsán így alakulnak a díjak, illetékek:
Cégforma | Normál eljárás | Közzétételi díj normál eljárás esetén | Egyszerűsített eljárás | Közzétételi díj egyszerűsített eljárás esetén |
kft. | 0 Ft | 5.000 Ft | 0 Ft | 0 Ft |
bt. | 0 Ft | 5.000 Ft | 0 Ft | 0 Ft |
kkt. | 0 Ft | 5.000 Ft | 0 Ft | 0 Ft |
zrt. | 100.000 Ft | 5.000 Ft | 50.000 Ft | 0 Ft |
A törvényességi felügyeleti eljárás a cégbíróság hatáskörébe tartozik. Egy polgári, nemperes eljárás van szó, így nem folytatható le abban az esetben, ha az arra vonatkozó igény polgári perben, illetve közigazgatási eljárásban érvényesíthető.
Eljárás olyan esetekben szokott indulni, ha például a létesítő okirat valamilyen okból kifolyólag törvénysértő adatot tartalmaz vagy hiányoznak olyan információk, melyeket a jogszabály kötelezően előír.
A cégbíróság hivatalból akkor indít eljárást, ha annak szükségességéről, az arra okot adó körülményről ő maga szerez tudomást, vagy azt más bíróság kezdeményezi.
Az eljárás kérelemre is indulhat, ha azt az ügyész, a cég tevékenységének ellenőrzésére jogosult hatóság vagy közigazgatási szerv, vagy a területileg illetékes gazdasági, illetve szakmai kamara kérelmezi, de kérelmezőként eljárhat az is, akinek az eljárás lefolytatásához jogi érdeke fűződik. Ezt a Törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatása iránti kérelem nevű ÁNYK-űrlapon lehet beadni egy példányban papíralapon vagy – elektronikus kapcsolattartásra kötelezett kérelmező esetében – elektronikus úton a szervezet székhelye szerinti cégbíróságon.
Nem folytatható le a procedúra, ha cég felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt áll.
A kérelemnek az ügy elbírálásához szükséges valamennyi tényt, illetve adatot a benyújtáskor tartalmaznia kell és az bármikor visszavonható. Ebben az esetben az eljárás megszűnik, de felmerülő költségek a kérelmezőt terhelik.
Az eljárást az arra okot adó körülményről való tudomásszerzéstől számított 30 napon belül, illetve az eljárásra okot adó körülmény bekövetkezésétől számított 1 éven belül lehet kérni.
Amennyiben a cég a jogsértő helyzetet nem szünteti meg, mindaddig lehet kérni az eljárás lefolytatását, míg ez meg nem történik.
A cégeljárás során minden esetben kötelező a jogi képviselet, azaz ügyvéd vagy közjegyző közbenjárása.
A cégiratok vagy közokiratba foglalva, vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratként kerülhetnek bejegyzésre.
Ha ügyvédet fogadunk, akkor a jogi szakember többek között tájékoztat bennünket az alapítás során és a cég működésének beindításánál felmerülő kérdésekkel kapcsolatban, valamint az aktuális jogszabályokról. Segít az ideális cégnév megtalálásában és ellenőrzésében, a cégiratok összeállításában és a cégbírósághoz történő benyújtásban. Illetve intéz minden a kérelemmel kapcsolatos teendőt a bejegyzési végzés kézhezvételéig.
Ahogy jól látható, a cégeljárás nem egy túl bonyolul folyamat, az elektronikus cégeljárásnak köszönhetően pedig még gyorsabb, korszerűbb és átláthatóbb a procedúra. A törvényi határidőket figyelembe véve akár már 1 nap alatt is bejegyzésre kerülhet új cégünk.
Amennyiben szükséged van egy naprakész céginformációs rendszerre, regisztrálj a Billingo Céginfóba! Lehetőséged van bármely cég lekérdezésére, pénzügyi beszámolójának megtekintésére és nyomon követheted az üzletmenettel kapcsolatos pozitív, negatív változásokat, így szemmel tartva versenytársaidat és partnereidet.
Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...
2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...
Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...
Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új adategyeztetési eljárást vezetett be, amely komoly következményekkel járhat a vállalkozások számára. Ha nem reagálsz időbe...
Ha vállalkozóként eddig a 12 millió forintos alanyi áfamentességi határt figyelted, van egy jó hírünk: 2025. január 1-től ez az összeg 18 millió forintra nőtt! ...