Billingo.hu A Billingo online számlázó blogja. Gyors és élvezetes elektronikus számlázás.
Blog / Tippek / Franchise lehetőségek előnyei …
Tippek - 2022.06.15. - 9 p. olvasás

Franchise lehetőségek előnyei és hátrányai

Milyen vállalkozásba kezdjek? Mi az, amibe reális összegű befektetéssel, alacsony kockázattal szinte biztosan jövedelmező tevékenységbe foghatok és nem kell a saját szakállamra kísérleteznem? Gyakran felmerülő kérdés ez és van rá válaszunk. A franchise lehetőségek éppen ilyen megoldást kínálnak neked.

franchise vállalkozások előnyei és hátrányai

Mi ez és milyen franchise lehetőségek léteznek 2022-ben?

Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan biztosíthat ez a vállalkozási ötlet biztos megélhetést. A franchise lehetőség egy olyan üzleti együttműködési forma, amelyben egy átadó és egy vagy több átvevő egy adott márkanév alatt, adott üzleti működési folyamatok (know-how) használatával működnek együtt. A szereplők, vagyis a rendszergazda és a csatlakozó partnerek, egyaránt a kölcsönös siker érdekeltség jegyében dolgoznak. Mindannyian ugyanazt a terméket/szolgáltatást értékesítik, tehát egy partner sikere is a teljes hálózat hírnevét öregbíti.

A franchise-ban részt vevő minden vállalkozás jogilag és pénzügyileg egymástól függetlenül működik.

A franchise lehetőségek tárháza kreatív vállalkozási ötletek megvalósítására ad lehetőséget. Mind közül a legnépszerűbbek az alábbiak:

  • önkiszolgáló mosoda (Bubbles, Mr. Jeff, Rokatex)
  • webáruház (Prestige Pláza)
  • borkereskedés (Veritas, Borháló)
  • alvásszaküzlet (Matrackuckó, Gigamatrac)
  • kávézó (Frei, BITE Bakery, Segafredo)
  • ingatlan (Duna House, GDN, CDC Ingatlan)
  • pékség (Fornetti, Lipóti Pékség, Flamand Pékség, Pájer Pékség, Aranycipó)
  • biobolt, gyógyszertár (Bijó Bolt, Herbária, BENU, Gyöngy, Szimpatika))
  • gyorsétterem (LasVegans, Zing Burger, BelFrit)

Miért éri meg csatlakozni franchise hálózatokhoz?

Minden franchise hálózat egy már kipróbált, sikeres üzleti lehetőséget kínál. Az egyik legnagyobb előnye, hogy a franchise alapító már bejárta azt az utat, amire kezdőként csak most lépsz rá. Hasznos tapasztalatokat szerzett az árazásban, az üzlethelyiség kialakításában, a jogi ügyekben. Pontosan tudja, hogy milyen engedélyek szükségesek az adott termék/szolgáltatás üzemeltetéséhez és ezeket az információkat már a kezdet kezdetén megosztja veled.

A franchise jogok birtokosa általában nem vesz részt operatív szinten boltjai, egységei üzemeltetésében: inkább csak tanácsot ad, oktat, biztosítja a marketinget és a nagykereskedelmi árakat. Ha csatlakozol egy franchise vállalkozáshoz, akkor már nem kell a márka felépítésével bajlódnod, hiszen az már adott, de a hirdetés és a reputáció továbberősítése ugyanúgy érdekedben áll.

Hogyan találd meg a megfelelő franchise lehetőséget?

Ahhoz, hogy elkerüld a csalódást (a csődöt), a következő szempontokat kell figyelembe venned:

Hol van a célcsoport? Nagyon fontos, hogy mielőtt bármibe is belefogsz, nézz körül, hol vannak nagy számban azok az emberek, akik majd az ügyfeleid lehetnek. Ha az egyik kiszemelt utcában vagy városrészben sok potenciális vásárló mozog, de az ingatlan bérleti díjak magasabbak, akkor is érdemes itt megvetni a lábad. A magasabb forgalom kompenzálhatja a magasabb bérleti díjat, akár többszörösen is.

Hol van a konkurencia? Szinte hihetetlen, de bizony előfordul, hogy egymástól néhány lépés távolságra két szolárium, két pékség, két jógaterem is működik. A legtöbb vállalkozás esetében, ez nem szerencsés, hiszen megoszlik majd a forgalom, ráadásul a konkurencia előnyben van, ha már régóta ismerik és kedvelik az ügyfelek. Mégis előfordul, hogy jó üzlet “rányitni” egy nagyon hasonló üzleti tevékenységgel a már meglévő szolgáltatásra, de ehhez komoly üzleti megfontolás, jól felépített árstratégia is kell.

Valóban ezt szeretnéd? Fontos, hogy aki franchise vállalkozásba kezd, ne csak a számokat vegye figyelembe. Ha valóban érez egyfajta elköteleződést az iránt, amelyben a vállalkozás működik, akkor lesz meg hozzá a megfelelő kitartás és ambíció.

Össze tudod egyeztetni a magánéleteddel? Nagyon sok vállalkozásra igaz, hogy nem a megszokott nyitvatartással dolgozik, hanem kora hajnalban, késő este vagy akár éjszaka, hétvégén, ünnepnapokon is nyitva van. Vedd figyelembe, hogy a vásárlók igényei és a családod felől érkező elvárások nem mindig vannak összhangban. Ha szeretnéd áthidalni a különbségeket, fel kell venned valakit, aki akkor is képes intézni az ügyeket, amikor te nem vagy elérhető, ám ez plusz kiadást fog jelenteni.

Vállalod a kötelezettségeket? A legtöbb franchise lehetőség elvár bizonyos éves növekedési rátát vagy minimum bevételt. Továbbá nem létesíthetsz ugyanabban az iparágban másik vállalkozást. Emellett erősen korlátozott a döntéshozatali lehetőséged, ezt is számításba kell venned.

Milyen indulási költség és milyen folyamatos díjak terhelik a franchise vállalkozást?

Vállalkozási ötletek külföldről is szép számmal érkeznek hazánkba, de itthoni vállalkozók is hoznak létre franchise partneri együttműködést szép számmal. Mielőtt aláírod a franchise szerződést, készíts egy listát arról, hogy milyen indulási költségekkel kell számolnod és mi az, amit majd havonta fizetned kell. Az apróbb tételekből is komoly szám jöhet ki az egyenlet végén, ezért próbálj meg felkészülni előre, hogy később se érjen meglepetés. A sikeres vállalkozások listája tele van olyan emberekkel, akik pontos költségvetést készítenek.

Az indulási költségek között szerepel a belépési díj. Ez nagyban függ a hálózat méretétől, egy ismert brand sokkal többet kérhet el a leendő partnerektől, mint egy induló hálózat. Magyarországon a belépési díjak nullától 5 millió forintig terjednek.

A védjegyek alkalmazásáért és az üzleti tudásért cserébe havi szinten egy royalty (jutalék) díjat is fizetni kell, mely jellemzően a havi forgalom 2 és 10 százaléka között mozog vagy egy előre meghatározott fix díj.

Mindemellett az egység elindításának is vannak költségei, de ez mindig attól függ, hogy milyen vállalkozásról van szó. Egy street food lakóautó kialakítása és egy nagyobb alapterületű bútoráruház között több milliós különbségek lehetnek, amelyek persze bevételi oldalon is más lapon említendők. A kezdő befektetés általában a bérleti díj vagy az ingatlan megvásárlása, a nyitókészlet, az eszközök/berendezések és az arculati anyagok között oszlik meg.

Havi szinten számolni kell az alkalmazottak bérezésével, az adózás költségeivel, a bérleti díjjal, a rezsi számlákkal, mielőtt az egység bevétele fedezni tudja a kiadásokat. A promóció minden vállalkozásnál létfontosságú, nem csak a franchise hálózatok esetében. Sokan azt hiszik, hogy a márkaismertségnek köszönhetően csőstül érkeznek majd a vásárlók, ha kinyitnak és nem kell hirdetniük sem. Ez sajnos nem igaz. A népszerűség beindítása az átvevő feladata is.

Miben segít a franchise átadója?

Azon túl, hogy a franchise vállalkozás keretei meglehetősen egyértelműek, viszonylag sok munkával jár a működtetése. Azonban segítséget, konkrét leírást kapsz a bolt kialakításához, a berendezések megrendelése is egy helyről történik, adott az arculati kézikönyv (amit be kell tartanod), illetve minden szükséges eszközről listát kapsz, azok használati utasításával együtt.

Csatlakozás után a szükséges engedélyek beszerzését is segíti a jogok tulajdonosa, pénzügyi tanácsokat is kapsz és az alkalmazottak betanítása sem a te feladatod lesz. Útmutatást kapsz az online és offline kommunikáció kapcsán. A legnagyobb előny, hogy a háttérben egy szakértői csapat áll rendelkezésedre, akik a segítségedre lesznek például vásárlói panasz vagy törvénymódosítás idején.

Melyek a franchise vállalkozás hátrányai?

A franchise vállalkozás egy meglehetősen kötött forma, amitől nem térhetsz el. Gondolj csak az egyik legismertebb gyorsétteremre, a McDonald’s-re. Ugyanúgy néz ki Budapest belvárosában található étterem, mint az egyiptomi piramisok mellett lévő. Ugyanolyan menüket kapsz, ugyanolyan székek és asztalok között szürcsölheted a kólát és ugyanolyan ruhában vannak az eladók.

Csak az előre megszabott árat kérheted el a vásárlóidtól, se többet, se kevesebbet. A szükséges anyagok egyetlen forrásból érkeznek, hiába szeretnél új terméket vagy szolgáltatást felvenni a palettára, erre nincs lehetőség.

Sajnos a legtöbb franchise vállalkozás az átvevők miatt megy tönkre. Ha nem megfelelő a kiválasztás folyamata, akkor olyanok is bekerülhetnek a rendszerbe, akik rontják a hírnevet vagy a minőséget, ami hatással lehet a te cégedre is.

6 tipp a sikeres franchise-vállalkozáshoz

1. Tervezd meg jól az indulást: nem lehet elégszer hangsúlyozni, milyen fontos az üzleti terv elkészítése, mielőtt franchise vállalkozást indítanál. Szerencsére ehhez segítséget is kapsz, nem kell mindenre egyedül rájönnöd. Fontos, hogy a terv reális alapokon nyugodjon és rendszeresen monitorozd, hogy jól haladsz-e a célok elérésében. Bontsd le az éves tervet hónapokra és tűzz ki célt magad elé. A következő hónapban vedd sorra, mi az, ami előnyös volt számodra és mi az, ami felesleges pénzt, időt és energiát emésztett fel.

2. Használd fel az összegyűjtött tudást: a franchise-ban az a nagyszerű, hogy egy úgynevezett Működési Kézikönyvben készen kapsz olyan üzleti tapasztalatokat, amelyek leegyszerűsítik és lerövidítik a siker felé vezető utat. Mielőtt szerződsz, minden tanfolyam, képzés és írásos dokumentum a hasznodra lesz, ne félj kérdezni sem.

3. Légy kezdeményező: Kezdetben szükséged lesz arra, hogy ügyfeleket szerezz. Ez igaz minden franchise vállalkozásra. Már a nyitás előtt felhívhatod a figyelmet egy molinóval vagy táblával arra, hogy valami készül az adott helyszínen és jelezd, mikorra várható nyitás. Ezt követően érdemes bevetni a lehető legtöbb online és offline marketing módszert (a szórólapoktól a helyi újságban való hirdetésig mindent) ahhoz, hogy minél előbb tudomást szerezzenek rólad azok, akik számára hasznos lesz a szolgáltatásod.

4. Légy türelmes: Legalább egy évre vagy ennél is több időre van szükség ahhoz, hogy profitot termeljen a franchise vállalkozás. Legalább egy lezárt év kell, hogy az indulótőkét visszaszerezd és a havi kiadások fedezésén túl bevételt is produkálj. Lehet, hogy hosszúnak tűnik ez az idő, de az üzleti életben nem számít annak.

5. Törekedj jó kapcsolatra a rendszergazdával és a többi partnerrel: a kapcsolatépítés ebben a szegmensben is fontos, hiszen az információk gyorsabban jutnak el hozzád, ha kiépítetted az összekötő utakat közted és a cégpartnereid között. Ha megismerkedsz azokkal, akik nálad korábban léptek be a rendszerbe, könnyen lehet, hogy értékes gyakorlati tapasztalatokkal gazdagodsz.

6. Nyiss új kapukat: A vállalkozást lehet egy már sikeresen működő szolgáltatásra alapozni, de a piaci viszonyok elemzése alapján is ki lehet dolgozni a kínálatból hiányzó új termékcsoport, vagy szolgáltatás koncepcióját, ha felismersz egy piaci rést. Erről nem egyedül fogsz majd dönteni, de ha az átadó úgy látja, hogy profitot termelhet az ötleted, könnyen lehet, hogy együttműködik veled.

A beérkező és kimenő számláidat biztonságosan kezelheted a Billingo fiókodból, amelyhez ingyenes könyvelői összeköttetés is jár. Itt tudsz regisztrálni >>

Címkék

Blog cikk értesítő

Blog cikk értesítő

Iratkozz fel, ha szeretnél tudni a számlázással kapcsolatos legfrissebb hírekről és érdekelnek az akciók.

Back to Top