Hol láthatom, hogy a számlám adatai bekerültek a NAV rendszerébe? Mit jelent az, hogy további teendőm van a számlával? Mit kell tennem, ha a bizonylatom feldolgozás alatt van? Most akkor nem kell minden számlát beküldeni a NAV-nak? Mit jelentenek a különböző NAV ikonok? Rengeteg kérdést kapunk naponta az Online Számla státuszokkal kapcsolatban, ezért összegyűjtöttük a legfontosabb információkat, amiket Billingósként tudni érdemes.

Mi is az az online adatszolgáltatási kötelezettség? Vegyük át még egyszer!
2018. július 1-je óta a kötelező számlaadat-szolgáltatás minden belföldi vállalkozást érintett, amely minimum 100 000 Ft áthárított áfatartalmú számlát állított ki más belföldi adóalany részére.
2020. július 1-jétől aztán jelentősen bővült az adatszolgáltatásra kötelezett számlák köre, hiszen a számlák jelentését kiterjesztették az összes olyan bizonylatra, amelyet belföldi vállalkozás számára készítettek.
A pont az i-re 2021. január 4-én került fel, innentől ugyanis már a magánszemélyes számlák is bekerülnek az adóhatóság rendszerébe, így gyakorlatilag minden bizonylatot lát a NAV. Kivételt jelentenek azok a más tagállambeli magánszemélyek, akik pl. interneten keresztül végeznek távoktatást, számítástechnikai eszközök interneten keresztüli távfelügyeletével foglalkoznak. Ezekről a szolgáltatásokról az Áfa tv. 45/A §-a rendelkezik.
Az online adatszolgáltatási kötelezettség 2021-es szabályairól itt olvashatsz bővebben =>
Számlaadat-szolgáltatás? Az automatizálás a megoldás!
Amikor a jogalkotók 2019 végén ismertették az adatszolgáltatási kötelezettség bővítésével kapcsolatos terveiket, óriási volt a riadalom a vállalkozások körében, hiszen a számlaadatok napi szintű rögzítése gigantikus adminisztrációs teherrel jár. Mára azonban tudjuk, hogy csak elsőre ijesztő, valójában egy egyszerű automatizmussal a Billingo minden terhet levesz a válladról. Ehhez mindössze egy összekötésre van szükség számlázód és a NAV Online Számla rendszere között. Erről bővebben itt olvashatsz =>
Ráadásul az összekötést csak egyszer kell elvégezned, és Billingód innentől automatikusan továbbítja a NAV felé az adatszolgáltatásra kötelezett számlákat. És tényleg csak azokat! Te pedig visszajelzést kapsz a beküldés sikerességéről vagy arról, ha esetleg teendőd van.
Hol láthatod a Billingóban, hogy számlád beküldésre került a NAV rendszerébe?
A Billingóban a NAV Online Számla státuszt a Bizonylatlista oldalon találod a NAV ikon oszlopában.
Csak kattints rá a státuszjelzésre és Billingód megmutatja a számlabeküldés állapotát.
A NAV ikonok jelentése a Billingóban
A NAV feldolgozás megkezdődött
Amikor kiállítasz egy számlát, a mentés után közvetlenül ezzel a státusszal találkozol. A hullámjel azt jelenti, hogy a számládat beküldtük a NAV rendszerébe és megkezdődött a feldolgozása. A Billingo visszajelzésre vár a NAV-tól, tehát egyelőre nincs teendőd. A feldolgozás legtöbbször néhány percen belül megtörténik, ekkor a státusz frissítésre kerül. Jó, ha tudod azonban, hogy van olyan eset, amikor a NAV rendszere túlterhelt és lassabban fogadja be a számlákat, de ekkor sem kell megijedni, a Billingo újrapróbálkozik a beküldéssel. Ez idő alatt a kék hullámjelet láthatod.
Számlád beküldve, minden rendben!
Ha a feldolgozást követően a zöld pipa ikon jelenik meg, azt jelenti, hogy hátradőlhetsz! Mindent jól csináltál, számlád adatai bekerültek a NAV-hoz és a feldolgozásuk sikeresen befejeződött, nincs semmi további teendőd. Szerencsés esetben minden egyes adatszolgáltatásra kötelezett számlád esetén ezzel az ikonnal találkozol.
Számládat beküldtük a NAV felé
Figyelem, itt nincs minden rendben! Ha a lila kérdőjel jelenik meg a Bizonylatlista oldalon, az azt jelöli, hogy ugyan a számlaadatok bekerültek a NAV-hoz és befogadásra kerültek az adóhatóság rendszerében, azonban további teendőid vannak. Ebben az esetben a NAV ügyfélszolgálatán tudnak segíteni a pontos részletekkel kapcsolatban.
A számlával teendőd van
Ez a verzió annyiban különbözik az előzőtől, hogy olyan probléma van a számlával, ami miatt a Billingo bár továbbította a számládat a NAV rendszerébe, az adóhatóság azt nem fogadta be. Milyen hibák fordulhatnak elő? Például nem helyes a cégnév, az adószám vagy a cím stb.
Ilyen esetben nagy valószínűséggel sztornóznod kell a bizonylatot és új számlát kiállítani a helyes adatokkal.
Olvastad már cikkünket arról, hogy milyen hibák fordulhatnak elő az adatszolgáltatás során? =>
Az adott számla tartalma nem adatszolgáltatásra kötelezett
Ezt a jelzést olyankor küldi Billingód, ha a bizonylat adatai alapján nincs számlaadat-szolgáltatási kötelezettséged, ezért nem küldtük be a NAV felé.
Ez az ikon jelenik meg abban az esetben is, ha a számlakiállítás során kikapcsoltad a NAV Online számla beküldés opciót. Ilyenkor a státuszra kattintva ezt láthatod:
Tehát kérésednek megfelelően nem fogjuk elvégezni az adatszolgáltatást. Fontos azonban tudnod, hogy amennyiben ezt a lehetőséget választod, a jelenleg hatályos jogszabályok alapján mulasztási bírságot róhat ki a NAV az elmaradt adatszolgáltatás miatt, amiért a Billingo nem vállal felelősséget!