Hol láthatom, hogy a számlám adatai bekerültek a NAV rendszerébe? Mit jelent az, hogy további teendőm van a számlával? Mit kell tennem, ha a bizonylatom feldolgozás alatt van? Most akkor nem kell minden számlát beküldeni a NAV-nak? Mit jelentenek a különböző NAV ikonok? Rengeteg kérdést kapunk naponta az Online Számla státuszokkal kapcsolatban, ezért összegyűjtöttük a legfontosabb információkat, amiket Billingósként tudni érdemes.
2018. július 1-je óta a kötelező számlaadat-szolgáltatás minden belföldi vállalkozást érintett, amely minimum 100 000 Ft áthárított áfatartalmú számlát állított ki más belföldi adóalany részére.
2020. július 1-jétől aztán jelentősen bővült az adatszolgáltatásra kötelezett számlák köre, hiszen a számlák jelentését kiterjesztették az összes olyan bizonylatra, amelyet belföldi vállalkozás számára készítettek.
A pont az i-re 2021. január 4-én került fel, innentől ugyanis már a magánszemélyes számlák is bekerülnek az adóhatóság rendszerébe, így gyakorlatilag minden bizonylatot lát a NAV. Kivételt jelentenek azok a más tagállambeli magánszemélyek, akik pl. interneten keresztül végeznek távoktatást, számítástechnikai eszközök interneten keresztüli távfelügyeletével foglalkoznak. Ezekről a szolgáltatásokról az Áfa tv. 45/A §-a rendelkezik.
Az online adatszolgáltatási kötelezettség 2021-es szabályairól itt olvashatsz bővebben =>
Amikor a jogalkotók 2019 végén ismertették az adatszolgáltatási kötelezettség bővítésével kapcsolatos terveiket, óriási volt a riadalom a vállalkozások körében, hiszen a számlaadatok napi szintű rögzítése gigantikus adminisztrációs teherrel jár. Mára azonban tudjuk, hogy csak elsőre ijesztő, valójában egy egyszerű automatizmussal a Billingo minden terhet levesz a válladról. Ehhez mindössze egy összekötésre van szükség számlázód és a NAV Online Számla rendszere között. Erről bővebben itt olvashatsz =>
Ráadásul az összekötést csak egyszer kell elvégezned, és Billingód innentől automatikusan továbbítja a NAV felé az adatszolgáltatásra kötelezett számlákat. És tényleg csak azokat! Te pedig visszajelzést kapsz a beküldés sikerességéről vagy arról, ha esetleg teendőd van.
A Billingóban a NAV Online Számla státuszt a Bizonylatlista oldalon találod a NAV ikon oszlopában.
Csak kattints rá a státuszjelzésre és Billingód megmutatja a számlabeküldés állapotát.
Amikor kiállítasz egy számlát, a mentés után közvetlenül ezzel a státusszal találkozol. A hullámjel azt jelenti, hogy a számládat beküldtük a NAV rendszerébe és megkezdődött a feldolgozása. A Billingo visszajelzésre vár a NAV-tól, tehát egyelőre nincs teendőd. A feldolgozás legtöbbször néhány percen belül megtörténik, ekkor a státusz frissítésre kerül. Jó, ha tudod azonban, hogy van olyan eset, amikor a NAV rendszere túlterhelt és lassabban fogadja be a számlákat, de ekkor sem kell megijedni, a Billingo újrapróbálkozik a beküldéssel. Ez idő alatt a kék hullámjelet láthatod.
Ha a feldolgozást követően a zöld pipa ikon jelenik meg, azt jelenti, hogy hátradőlhetsz! Mindent jól csináltál, számlád adatai bekerültek a NAV-hoz és a feldolgozásuk sikeresen befejeződött, nincs semmi további teendőd. Szerencsés esetben minden egyes adatszolgáltatásra kötelezett számlád esetén ezzel az ikonnal találkozol.
Figyelem, itt nincs minden rendben! Ha a lila kérdőjel jelenik meg a Bizonylatlista oldalon, az azt jelöli, hogy ugyan a számlaadatok bekerültek a NAV-hoz és befogadásra kerültek az adóhatóság rendszerében, azonban további teendőid vannak. Ebben az esetben a NAV ügyfélszolgálatán tudnak segíteni a pontos részletekkel kapcsolatban.
Ez a verzió annyiban különbözik az előzőtől, hogy olyan probléma van a számlával, ami miatt a Billingo bár továbbította a számládat a NAV rendszerébe, az adóhatóság azt nem fogadta be. Milyen hibák fordulhatnak elő? Például nem helyes a cégnév, az adószám vagy a cím stb.
Ilyen esetben nagy valószínűséggel sztornóznod kell a bizonylatot és új számlát kiállítani a helyes adatokkal.
Olvastad már cikkünket arról, hogy milyen hibák fordulhatnak elő az adatszolgáltatás során? =>
Ezt a jelzést olyankor küldi Billingód, ha a bizonylat adatai alapján nincs számlaadat-szolgáltatási kötelezettséged, ezért nem küldtük be a NAV felé.
Ez az ikon jelenik meg abban az esetben is, ha a számlakiállítás során kikapcsoltad a NAV Online számla beküldés opciót. Ilyenkor a státuszra kattintva ezt láthatod:
Tehát kérésednek megfelelően nem fogjuk elvégezni az adatszolgáltatást. Fontos azonban tudnod, hogy amennyiben ezt a lehetőséget választod, a jelenleg hatályos jogszabályok alapján mulasztási bírságot róhat ki a NAV az elmaradt adatszolgáltatás miatt, amiért a Billingo nem vállal felelősséget!
A digitalizáció megállíthatatlanul tör előre és lassan retrónak tűnik, ha kézzel írt számlát kapunk. Egyre több vállalkozó tér át az e-számlázára, hiszen gyorsa...
Friss házasként mindenképpen érdemes kihasználni az első házasok adókedvezményét, hiszen akár 120 000 forint adómegtakarítást is jelenthet. Ráadásul minden olya...
Valószínűleg már nincs az országban olyan személy, aki ne hallott volna a tevékenységi körök 2025-ös változásáról, amely minden egyéni és társas vállalkozót éri...
2025 januártól léptek hatályba a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény legújabb módosításai, amik alapján az adófizetésére kötelezettek köre kibőv...
Vállalkozóként sokan gondolják úgy, hogy csak a kötelező minimumot fizetik, aztán majd ráérnek foglalkozni a nyugdíjuk gyarapításával. Főleg a KATA adórendszer ...
Az éves áfabevallás határideje vészesen közeleg, és a NAV adatai szerint mintegy 70 ezer vállalkozást érint. Ha vállalkozóként érintett vagy, itt az ideje, hogy...