A járványveszély okozta gazdasági recesszió miatt számos vállalkozás bezárta üzletét. Mi a helyzet, ha a vállalkozás pénztárgépet használt és több mit 30 napig kénytelen azt szüneteltetni? Bonácz Zsolt adószakértő válaszolt.

Nem használod a pénztárgépet? Ezek a teendőid!
Az üzlet bezárása az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetése miatt is bekövetkezhetett. Az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetéséről a NAV is tájékoztatást kap a BM-től. Sok esetben az üzletben a vállalkozás pénztárgépet használt. Ezt az üzlet zárva tartása alatt nem használja. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy emiatt bizonyos esetekben bejelentést kell tenni a NAV felé. Erre akkor van szükség, ha a pénztárgépet 30 napon túl nem használják.
A bejelentés határideje a szüneteltetés megkezdésétől számított 45. nap. Ha a határidő munkaszüneti napra esik, akkor az a legközelebbi munkanapon jár le. A bejelentést az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetése esetén is meg kell tenni. A bejelentés megtételére a PTGTAXUZ nyomtatvány szolgál, amely a NAV honlapjáról letölthető. Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett vállalkozás a nyomtatványt elektronikus úton köteles benyújtani.
A nyomtatvány főlapjának „B” rovatában kell megadni a vállalkozás azonosító adatait. A főlap „C” rovatában „Eseményt kívánok bejelenteni” szöveg mellett kockában „X”-et kell elhelyezni. A nyomtatványt 01. lapját a következők szerint kell kitölteni. „A” rovatban meg kell adni az esemény dátumát. Ez az az a nap, amikor megkezdődik a pénztárgép használatának szünetelése. Például 2020. március 30. nulla óra nulla perc. Szintén az „A” rovatban a „Pénztárgép” megjegyzés melletti négyzetben „X”-et kell elhelyezni.
Továbbá a „Kétvállalkozós pénztárgép” és a „A két üzemeltető azonos” szöveg melletti négyzetben „I” vagy „N” betűt kell elhelyezni.
Ha nem kétvállalkozós pénztárgépről van szó, akkor mindkét esetben a négyzetben „N” betűt kell elhelyezni.
A „B” rovatban meg kell adni az adómemória egység számát (ez megtalálható a nyugta alján, AP-vel keződő azonosítószám), a pénztárgép engedélyének számát és a pénztárgép típusát.
A „C” rovat 1. pontja („Szüneteltetem a pénztárgép használatát”) mellett „X”-et kell elhelyezni.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a pénztárgép újbóli használata miatt is bejelentést kell tenni.
Enélkül a pénztárgépet nem lehet ismét használni. A bejelentést a pénztárgép használatának újbóli megkezdése előtt kell benyújtani. Erre a célra ugyancsak a PTGTAXUZ nyomtatvány szolgál.
A nyomtatvány főlapjának „B” rovatában kell megadni a vállalkozás azonosító adatait. A főlap „C” rovatában „Eseményt kívánok bejelenteni” szöveg mellett kockában „X”-et kell elhelyezni. A nyomtatványt 01. lapját a következők szerint kell kitölteni.
„A” rovatban meg kell adni az esemény dátumát. Ez az az a nap, amikor megkezdődik a pénztárgép újbóli használata. Például 2020. május 15. nulla óra nulla perc. Szintén az „A” rovatban a „Pénztárgép” megjegyzés melletti négyzetben „X”-et kell elhelyezni. Továbbá a „Kétvállalkozós pénztárgép” és a „A két üzemeltető azonos” szöveg melletti négyzetben „I” vagy „N” betűt kell elhelyezni.
Ha nem kétvállalkozós pénztárgépről van szó, akkor mindkét esetben a négyzetben „N” betűt kell elhelyezni.
A „B” rovatban meg kell adni az adómemória egység számát (ez megtalálható a nyugta alján, AP-vel keződő azonosítószám), a pénztárgép engedélyének számát és a pénztárgép típusát.
A „C” rovat 2. pontja („Újra szeretném használni a szüneteltetett pénztárgépet”) mellett „X”-et kell elhelyezni.