Erre használják a cégek a mesterséges intelligenciát

A magyar vállalkozások többsége szerint az MI időt és energiát spórol a cégeknek. A mesterséges intelligencia üzleti célú használatára már Magyarországon is egyre több a példa, bár az MI megítélése korántsem egységes a vállalkozók és felhasználók körében. A Billingo online számlázó legújabb kutatásában a hazai vállalkozások mesterséges intelligencia-használati szokásainak, az MI-t övező félelmeknek és várakozásoknak járt utána.


Sárospataki Albert
Sárospataki Albert
Billingo, startup
2024.01.08. 4 perc olvasás
Erre használják a cégek a mesterséges intelligenciát

ChatGPT, mesterséges intelligencia alapú chatbotok, robotok. Szinte már nincs olyan terület, ahová az artifical intelligence, azaz a mesterséges intelligencia ne tette volna be a lábát. Felhasználási területe rendkívül széles, hiszen a marketingügynökségeken kívül az autógyártásban, az oktatásban, egészségügyben és a gyártásban is vannak olyan területek, ahol az MI pótolhatja a kieső munkaerőt vagy épp a folyamatok automatizálásában, hatékonyságnövelésében játszik fontos szerepet.

A Billingo közel 1000 vállalkozó válaszadásával készült kutatásának kettős célja volt. Egyfelől a magyar vállalkozók mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteit akartuk feltérképezni, vagyis hogy mennyire értik és ismerik a technológiát. Másfelől pedig arra a kérdésre kerestük a választ, hogy mire használták már az MI-t és milyen további területeken hasznosítanák szívesen az előnyeit a jövőben.

A válaszadók közel fele szerint új munkahelyeket teremthet

A Billingo mesterséges intelligencia kutatás alapvető hipotézise egy alapvetően pozitív hozzáállást feltételezett a vállalkozók részéről a mesterséges intelligencia használatával és a vállalkozásuk számára is hasznosítható előnyökkel kapcsolatban.

Összességében ezt a hipotézist a kutatásban kapott válaszok is alátámasztják. A válaszadók 50%-a például kifejezetten pozitívnak tartja a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket. Ezzel áll szemben a kitöltők 27%-a, akik negatívan nyilatkoztak az MI-ről.

További pozitív fejlemény, hogy a kitöltők 46%-a, vagyis közel a válaszadók fele értett egyet azzal az állítással, hogy az MI idővel új munkahelyeket is teremthet. Ez kifejezetten abból a szempontból érdekes, hogy a mesterséges intelligenciával szemben az egyik legtöbbször megfogalmazott aggodalom vagy ellenérv, hogy elveszi az emberek munkáját. Azzal az állítással, hogy az MI alkalmazása veszélyezteti a munkahelyeket és növeli a munkanélküliséget, a válaszadók 52,86%-a értett egyet.

Szintén az MI széles körű felhasználását vetíti előre, hogy a kérdőívet kitöltő vállalkozók 68%-a úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia időt és energiát spórol a vállalkozások számára, ennek csupán a kitöltők 15%-a gondolta az ellenkezőjét, ami meglepően kevés. Ami a költségmegtakarítást illeti, ezen a téren is toronymagasan vezetnek a pozitív válaszok, a vállalkozók 66%-a gondolta úgy, hogy az MI pénzt spórolhat a cégének.

Erre használja a cégek többsége az MI-t 

A pozitív tendencia mellett természetesen voltak negatív felvetések is. Összességében három kérdésben volt rendkívül negatív a kitöltők véleménye az MI-ről. A kitöltők 75%-a tartotta úgy, hogy a mesterséges intelligencia megtévesztheti az embereket és visszaélésekre ad okot.

Továbbá a hazai vállalkozók 73%-a szerint az MI a fake news-ok és a társadalom félrevezetését befolyásoló tartalmak terjedéséhez is hozzájárul, míg 71%-uk szerint az állampolgárok megfigyelésének kockázata is növekszik a mesterséges intelligencia használatával.

Érdekes módon azzal az állítással már sokkal kevesebben értettek egyet, hogy az MI működés közben átláthatatlan, nehezen értelmezhető vagy kontrollálhatatlan lenne, ezzel a kijelentéssel csupán a kitöltők 43%-a értett egyet.

Annak ellenére, hogy a hazai vállalkozások többsége még negatívan viszonyul az MI használatához, elmondható, hogy a vállalkozások szép lassan elkezdték beépíteni a napi munkavégzésbe az MI kínálta eszközöket.

A válaszok alapján a magyar vállalkozók többségében az információkeresés (66%), a fordítás (58%), az adatelemzés és adatkeresés (34%), képalkotás és grafikakésztés (27%), reklámszövegírás (23%) során használják a mesterséges intelligenciát.

Legnagyobb mértékben jelenleg a marketing, a reklám és a média profitál a mesterséges intelligencia eszközeinek használatából. A válaszok alapján is főként az információgyűjtés került ki győztesen a versenyből, a válaszadók leginkább a könyveléssel és adózással kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint az általános adatelemzésben látták az MI legnagyobb előnyét.

Mire használnák szívesen a vállalkozók?

A válaszok alapján leginkább a pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban értékelnék a hatékonyságnövelést. Emellett a kutatásban résztvevő vállalkozók 66%-a nyilatkozott úgy, hogy a mesterséges intelligencia az egészségügy, az oktatás, valamint a gazdasági és társadalmi folyamatok terén is új lehetőségeket fog teremteni.

Válts Billingóra, ha a legjobbak közt vállalkoznál!
Ingyenes fiókot regisztrálok


Kapcsolódó cikkek

Számlázz bárhonnan, bármikor – mobilról is.

A Billingo mobilappal ott vagy, ahol az üzlet történik. Állíts ki számlát útközben, kövesd nyomon a fizetéseket, és nézd meg, ki tartozik – egy koppintással.

MobilAPP