
A jó termék kevés: go‑to‑market, ami pénzzé teszi a tudásod
A brandguide.hu mögött álló Serfőző Péter, a Zwoelf stratégiai & design ügynökség alapítója, előbb könyvekkel épített tekintélyt a hazai design-szcénában, majd ...
A magyar vállalkozások többsége szerint az MI időt és energiát spórol a cégeknek. A mesterséges intelligencia üzleti célú használatára már Magyarországon is egyre több a példa, bár az MI megítélése korántsem egységes a vállalkozók és felhasználók körében. A Billingo online számlázó legújabb kutatásában a hazai vállalkozások mesterséges intelligencia-használati szokásainak, az MI-t övező félelmeknek és várakozásoknak járt utána.
ChatGPT, mesterséges intelligencia alapú chatbotok, robotok. Szinte már nincs olyan terület, ahová az artifical intelligence, azaz a mesterséges intelligencia ne tette volna be a lábát. Felhasználási területe rendkívül széles, hiszen a marketingügynökségeken kívül az autógyártásban, az oktatásban, egészségügyben és a gyártásban is vannak olyan területek, ahol az MI pótolhatja a kieső munkaerőt vagy épp a folyamatok automatizálásában, hatékonyságnövelésében játszik fontos szerepet.
A Billingo közel 1000 vállalkozó válaszadásával készült kutatásának kettős célja volt. Egyfelől a magyar vállalkozók mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteit akartuk feltérképezni, vagyis hogy mennyire értik és ismerik a technológiát. Másfelől pedig arra a kérdésre kerestük a választ, hogy mire használták már az MI-t és milyen további területeken hasznosítanák szívesen az előnyeit a jövőben.
A Billingo mesterséges intelligencia kutatás alapvető hipotézise egy alapvetően pozitív hozzáállást feltételezett a vállalkozók részéről a mesterséges intelligencia használatával és a vállalkozásuk számára is hasznosítható előnyökkel kapcsolatban.
Összességében ezt a hipotézist a kutatásban kapott válaszok is alátámasztják. A válaszadók 50%-a például kifejezetten pozitívnak tartja a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket. Ezzel áll szemben a kitöltők 27%-a, akik negatívan nyilatkoztak az MI-ről.
További pozitív fejlemény, hogy a kitöltők 46%-a, vagyis közel a válaszadók fele értett egyet azzal az állítással, hogy az MI idővel új munkahelyeket is teremthet. Ez kifejezetten abból a szempontból érdekes, hogy a mesterséges intelligenciával szemben az egyik legtöbbször megfogalmazott aggodalom vagy ellenérv, hogy elveszi az emberek munkáját. Azzal az állítással, hogy az MI alkalmazása veszélyezteti a munkahelyeket és növeli a munkanélküliséget, a válaszadók 52,86%-a értett egyet.
Szintén az MI széles körű felhasználását vetíti előre, hogy a kérdőívet kitöltő vállalkozók 68%-a úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia időt és energiát spórol a vállalkozások számára, ennek csupán a kitöltők 15%-a gondolta az ellenkezőjét, ami meglepően kevés. Ami a költségmegtakarítást illeti, ezen a téren is toronymagasan vezetnek a pozitív válaszok, a vállalkozók 66%-a gondolta úgy, hogy az MI pénzt spórolhat a cégének.
A pozitív tendencia mellett természetesen voltak negatív felvetések is. Összességében három kérdésben volt rendkívül negatív a kitöltők véleménye az MI-ről. A kitöltők 75%-a tartotta úgy, hogy a mesterséges intelligencia megtévesztheti az embereket és visszaélésekre ad okot.
Továbbá a hazai vállalkozók 73%-a szerint az MI a fake news-ok és a társadalom félrevezetését befolyásoló tartalmak terjedéséhez is hozzájárul, míg 71%-uk szerint az állampolgárok megfigyelésének kockázata is növekszik a mesterséges intelligencia használatával.
Érdekes módon azzal az állítással már sokkal kevesebben értettek egyet, hogy az MI működés közben átláthatatlan, nehezen értelmezhető vagy kontrollálhatatlan lenne, ezzel a kijelentéssel csupán a kitöltők 43%-a értett egyet.
Annak ellenére, hogy a hazai vállalkozások többsége még negatívan viszonyul az MI használatához, elmondható, hogy a vállalkozások szép lassan elkezdték beépíteni a napi munkavégzésbe az MI kínálta eszközöket.
A válaszok alapján a magyar vállalkozók többségében az információkeresés (66%), a fordítás (58%), az adatelemzés és adatkeresés (34%), képalkotás és grafikakésztés (27%), reklámszövegírás (23%) során használják a mesterséges intelligenciát.
Legnagyobb mértékben jelenleg a marketing, a reklám és a média profitál a mesterséges intelligencia eszközeinek használatából. A válaszok alapján is főként az információgyűjtés került ki győztesen a versenyből, a válaszadók leginkább a könyveléssel és adózással kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint az általános adatelemzésben látták az MI legnagyobb előnyét.
Mire használnák szívesen a vállalkozók?
A válaszok alapján leginkább a pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban értékelnék a hatékonyságnövelést. Emellett a kutatásban résztvevő vállalkozók 66%-a nyilatkozott úgy, hogy a mesterséges intelligencia az egészségügy, az oktatás, valamint a gazdasági és társadalmi folyamatok terén is új lehetőségeket fog teremteni.
Válts Billingóra, ha a legjobbak közt vállalkoznál!
Ingyenes fiókot regisztrálok
A Billingo mobilappal ott vagy, ahol az üzlet történik. Állíts ki számlát útközben, kövesd nyomon a fizetéseket, és nézd meg, ki tartozik – egy koppintással.