Egyéni vállalkozás újraindítása: villámgyors visszatérés az üzleti életbe

Vállalkozásfejlesztés 2022.03.28. - 11 p. olvasás

Szorult anyagi helyzetbe kerültél, visszatérnél az alkalmazotti létbe, esetleg hosszabb szabadságot tervezel, ezért egyéni vállalkozásod megszüntetésén gondolkodsz? Van egy sokkal jobb megoldás: a szüneteltetés! Kiváló lehetőség, hogy lekerüljenek válladról a cégeddel kapcsolatos anyagi terhek, ugyanakkor megvan a szabadságod, hogy bármikor visszatérhess az üzleti életbe. És ami a legjobb, hogy szünetelő vállalkozásodat bármikor újraindíthatod. Mutatjuk is, hogy hogyan!

A világjárvány okozta kiszámíthatatlan gazdasági környezetben bizony jópár vállalkozó került olyan helyzetbe, amikor a vállalkozás megszüntetése is felmerült lehetséges opcióként. És persze vannak olyan élethelyzetek is, amikor pihenésre, feltöltődésre, a célok újragondolására van szükség és ilyenkor egy működő vállalkozás csak púp az ember hátán.

Ha egyéni vállalkozóként tevékenykedsz, akkor nagyon szerencsés vagy - szemben a társas vállalkozásokkal -, hiszen bármikor élhetsz vállalkozásod szüneteltetésének lehetőségével.

Az egyéni vállalkozás szüneteltetése és megszüntetése közötti különbség

A szüneteltetés azért nagyon jó megoldás, mert három éven belül bármikor folytathatod vállalkozói tevékenységedet, ami teljes szabadságot ad. Ezzel szemben az egyéni vállalkozás megszüntetése egy vissza nem fordítható, végleges döntés. Persze új vállalkozást bármikor indíthatsz ez után, de a régit nem folytathatod, ha bezártad a kapukat. 

Ha adózási módok közül a katát választottad, megszüntetés esetén a tevékenység befejezésének évében és az azt követő esztendőben nem lehetsz már katás, erre figyelj.

Átalányadózó vagy? Akkor a megszüntetés (és NEM a szüneteltetés) évére és az azt követő 12 hónapra nem lesz választható számodra ismét az átalányadózás.

Meddig szüneteltethető a vállalkozás?

Az egyéni vállalkozást minimum egy hónapig és maximum 3 évig lehet szüneteltetni. Ez a változás 2021. július 1-jén lépett életbe, tehát azon vállalkozásokra, amelyek korábban kezdték meg a szüneteltetést, még a korábbi maximum 2 éves szabály vonatkozik. Ha letelik a 3 év - korábbi 2 év -, a vállalkozás automatikusan megszűnik.

2021. július 1. óta a szüneteltetés időpontját is előre meghatározhatjuk. Kezdő napja nem lehet korábbi a bejelentést követő napnál. A szüneteltetés kezdő napja a bejelentés után már nem módosítható.

Milyen szabályok érvényesek a szüneteltetés alatt?

A szüneteltetés ideje alatt nem folytathatsz vállalkozói tevékenységet és partnereidnek nem állíthatsz ki bizonylatokat. Szüneteléskor mentesülsz a bevallási kötelezettség alól, kivéve ha az korábbi vállalkozási tevékenységre vonatkozik. Pl. szja, KATA, helyi iparűzési adó bevallás.

Érdemes arra odafigyelni, hogy szüneteltetés esetén TB-re sem leszel jogosult, hacsak nem helyezkedsz el alkalmazásban, vagy más módon nem válsz jogosulttá (pl. álláskeresési járadék).

Ahhoz, hogy továbbra se legyen probléma, ha orvosi ellátásra szorulsz, egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetned, amit a 'T1011 nyomtatványon tudsz bejelenteni. Ennek összege 2023-ban havi 9600 Ft (napi 320 Ft). A járulékot időarányosan ki kell fizetni a hónap minden napjára, amikor a vállalkozásod nem aktív. Az összeget a NAV egészségbiztosítási számlaszámára (10032000-06055826) kell elutalni. A közleményben tüntesd fel az adóazonosító jeledet.

A katás, valamint az szja alá tartozó egyéni vállalkozások szüneteltetése kismértékben eltér.

Katás vállalkozásnál jóval egyszerűbb a helyzet. A szüneteltetést érdemes a hó végére időzíteni, hiszen abban a hónapban, amikor akár 1 napot is működik vállalkozásod, be kell fizetned a tételes adót. Ha tehát úgy döntesz, hogy márciustól nem szeretnél katázni, akkor legkésőbb február 28-ig érdemes elindítani a szüneteltetést. Ebben az esetben február hónapra március 12-ig meg kell fizetned az adót, viszont utána - a vállalkozás újraindításáig - mentesülsz a fizetés alól. Bővebben ITT írtunk a katás szüneteltetésről.

De mi a helyzet, ha az szja hatálya alatt tevékenykedsz? Ebben az esetben másként működik a költségek elszámolása és az adókötelezettség teljesítése. Ha az adott év minden napján szünetel a vállalkozásod, akkor nem kell szja bevallást készítened. Akkor sem úszod meg azonban a kisvállalkozói kedvezménnyel, a fejlesztési tartalékként nyilvántartott összeggel, a foglalkoztatási kedvezménnyel, a kisvállalkozások adókedvezményével kapcsolatban keletkezett adófizetési kötelezettséget. Ha akár egy napot is dolgoztál vállalkozóként, akkor be kell nyújtani az szja bevallást.

Így tudod szüneteltetni vállalkozásodat

Bejelentés a webes ügysegéden keresztül

A kérelmet kizárólag elektronikus úton lehet benyújtani Ügyfélkapun keresztül. A szüneteltetés teljesen díjmentes.

  1. A szüneteltetést a webes ügysegéden keresztül indíthatod el.
  2. A ‘Új kérelem, nyilatkozat benyújtására’ opciót választását követően kattints az ‘Egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetésére’.
  3. Miután elolvastad az általános információkat, nyomd meg a Tovább gombot. Olvasd el az ‘Általános információkat’, majd kattints a Tovább gombra ismét.
  4. Töltsd ki a szükséges adatokat, majd nyomd meg a Szüneteltetés indítása – Bejelentés megtétele gombot.

Ezután a rendszer e-mailben értesít, hogy a kérelmet befogadták és elfogadták. Ezeket az üzeneteket Ügyfélkapudon érdemes a tartós tárba helyezni, illetve le is tölteni, mert 30 nap után törlésre kerülnek.

Önkormányzati bejelentés

Az önkormányzat elvileg automatikusan átveszi a szüneteltetésről szóló adatokat a NAV-tól, és külön bejelentésre nincs szükség, ám nem árt ellenőrizned, hogy tényleg eljutott feléjük az információ. Ha nem, akkor be kell jelentened az önkormányzat felé is. Budapesti székhely esetén ezt a Főpolgármesteri Hivatal rendszerében teheted meg, ha vidéki a székhelyed, akkor pedig az E-önkormányzat portálon. A bejelentést kizárólag a Webes Ügyfélsegéden történő bejelentésedet követő naptól kezdve tudod megtenni.

2022-től a tételes IPÁ-soknak is 30 napon belül le kell adni a helyi iparűzési adó bevallást, a záró ipa bevallásra tehát szentelj kellő figyelmet. 

Az iparkamara értesítése

Vállalkozásod szüneteltetését az iparkamaránál is be kell jelentened. A kamarai tagsági díjat azonban csak akkor nem kell megfizetned, ha vállalkozásod egész évben szünetel.

A bank tájékoztatása

A szünetelés ideje alatt nem kell fenntartanod vállalkozói bankszámládat. Ha a szünetelést hosszabb időre tervezed, akkor érdemes lehet megszüntetni a számlát. Ha mindössze néhány hónapra, akkor előnyös, ha megtartod, de tájékoztatnod kell a szüneteltetésről a bankot.

Mivel egyéni vállalkozói igazolvány kiváltása már nem szükséges, így ennek a szüneteltetéskor sincs jelentősége.

Ahogy látható, rendkívül egyszerű a szüneteltetés folyamata és ami a legjobb, hogy bármikor újra is indítható a tevékenység. Ennek folyamatát fogjuk most részletesen megnézni!

Az egyéni vállalkozás újraindításának menete

A vállalkozás újraindítása általában akkor válik esedékessé, ha például rendeződött pénzügyi helyzetünk, ismét kapunk megrendeléseket, alkalmazotti lét után újra vállalkozóként szeretnénk keresni kenyerünket, vagy nemes egyszerűséggel letelt a 2 vagy 3 év, ameddig szünetelhetünk.

És akkor jöjjenek a konkrét teendők!

Újraindítás a webes ügysegéden keresztül

  1. A vállalkozás újraindítását a webes ügysegéden keresztül indíthatod el.
  2. Kattints az ‘Egyéni vállalkozásra’, majd válaszd az ‘Új kérelem, nyilatkozat benyújtását’
  3. Klikkelj az ‘Egyéni vállalkozói tevékenység szünetelés utáni folytatására’ és töltsd ki az adatokat.

Önkormányzati bejelentés

Hasonlóan a szünetelésnél, ebben az esetben is az önkormányzat rendszere elvileg automatikusan átveszi az adatokat. Fontos azonban ellenőrizni, ugyanis az iparűzési adó miatt 15 napon belül jelezni kell a székhelyed szerinti önkormányzat számára az újraindítást. Ha esetleg mégsem érkeztek meg az információk, mindenképp jelentsd be a megadott határidőn belül.

Az iparkamara tájékoztatása

Amennyiben vállalkozásod január 1-jén szünetelt, úgy az adott évben nincs tagdíjfizetési kötelezettséged. Újraindítást követően azonban 5 napon belül be kell jelentened és ki kell fizetned a kamarai tagsági díjat.

Erre érdemes odafigyelni, ugyanis a ki nem fizetett kamarai hozzájárulást köztartozásként tartják nyilván.

A kamarai hozzájárulást 2022. január 1-jétől már nem a vállalkozásod székhelye szerinti területi kamarának, hanem az országos kamarának, vagyis a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának kell megfizetni a 12100011-10639683 számú bankszámlára. A közlemény rovatban a vállalkozás 11 számjegyű adószámát kell feltüntetni.

Bank tájékoztatása

Ha a szünetetés ideje alatt nem szüntetted meg vállalkozói bankszámládat, mindenképp tájékoztasd a bankot az újraindításról.

Egyéb tudnivalók

Ha a szünetelés ideje alatt nem volt munkaviszonyod vagy nem részesültél álláskeresési járadékban, hanem magad fizetted a egészségügyi szolgáltatási járulékot, akkor a 22T1011-es nyomtatványon jelezned kell vállalkozásod újraindítását és egyben a járulékfizetés lezárását.

Az újraindítás bejelentése elektronikus úton történik a fentiek szerint, semmilyen iratra nincs szükség és a folyamat díjmentes.

Sürgősségi eljárásra nincs mód. A NAV a bejelentést követően a szüneteltetés záró időpontját nyilvántartásba veszi, és a Webes Ügysegéden keresztül elküldi a nyilvántartásba bejegyzett, a szüneteltetés kezdő, valamint záró napját tartalmazó értesítést.

A vállalkozás újraindítását mindig a hónap elejére érdemes időzíteni. Amennyiben katás egyéni vállalkozóként például február 1-jével teszed meg, akkor először március 12-én kell tételes adót fizetned. Amennyiben január 31-én, azaz 1 nappal korábban indítotod újra vállalkozásodat, akkor már a januári adót is be kell fizetned február 12-ig.

Fontos a felkészültség

Egyéni vállalkozóként fontos mindig tisztában lennünk az aktuális jogszabályváltozásokkal. Elképzelhető például, hogy egy bizonyos adózási forma a módosításokat követően már nem lesz a legideálisabb számunkra és érdemes más megoldást keresni.

A kata adózás 2021-es szabálymódosításai például komolyan érintették a kisadózókat, ezek érvényben maradtak 2022-ben is. Eszerint:

  • csak egy vállalkozásban lehetsz kiadózó
  • ha 3 millió forintnál többet számlázol be katásként egy belföldi vállalkozásnak, akkor a 3 millió forint feletti rész után a számla befogadójának 40% a plusz adót kell fizetnie - kivétel ez alól, ha pl. költségvetési szervnek számlázol katásként
  • ha külföldi vállalkozásnak számlázol katásként 3 millió forint felett, akkor a plusz 40%-ot neked kell kifizetned a 3 millió forint feletti rész 71,42%-a után
  • amennyiben katásként kapcsolt vállalkozásnak számlázol, értékhatár nélkül 40%-os plusz adót kell fizetnie a számla befogadójának, hasonlóan a külföldi kapcsolt cégek esetében is
  • a plusz adókat nem csak befizetni kell, hanem bevallást készítésére is szükség van
  • szerződéskötés előtt mindig írásban kell tájékoztatni a szerződő felet arról, hogy katás vagy nem katás vállalkozóként működsz

2022. január 1-jétől jelentősen változtak, kedvezőbbek lettek az átalányadózás feltételei, így elképzelhető, hogy aki korábban katásként tevékenykedett, annak idéntől megéri ezt az adózást választania. A költséghányadok számának csökkenésével egyszerűbb lett az átalányban megállapított jövedelem megállapítása, aminek egy része adómentes. Ezek a változások hatással vannak az átalányadózó egyéni vállalkozó társadalombiztosítási járulékára és szociális hozzájárulási adójára is. Az átalányadózással kapcsolatos változásokról itt olvashatsz bővebben >>

Hozd ki vállalkozásodból a legtöbbet!

Vállalkozásod újraindításával nem csak tevékenységedet folytathatod, hanem újra lehetőséged lesz számlák kiállítására is partnereid felé. Ha még nincs számlázó programod, akkor a Billingónál másodpercek alatt regisztrálhatsz új fiókot. A Billingóban bizonylataid kiállítása mellett vezetheted kiadásaidat, valamint számos automatizmust használhatsz, amelyekkel enegriát és időt spórolhatsz üzleti mindennapjaidban.

Ha szeretnél hazai vagy uniós pályázati forrásokhoz jutni, akkor nagy segítség lehet a Pályázatfigyelő, ahol az aktuális tendereket követheted nyomon, saját szűrőd segítségével egyedi igényeid alapján kaphatsz értesítéseket a releváns pályázati lehetőségekről.

Sőt, akár céginformációs szolgáltatást is igénybe vehetsz, melynek segítségével nyomon követheted partnereidet, konkurenciádat és fontos tárgyalások, árajánlatok készítése előtt értékes információkat kaphatsz, melyekkel adatalapon sokkal jobb üzleti döntéseket hozhatsz.


Hasonló cikkek a kategóriában

b2w konferencia

Gyere kedvezménnyel az év legnagyobb B2W rendezvényére!

Vállalkozásfejlesztés 2023.10.11. - 3 p. olvasás

Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...

Átalányadózónak könyvelő

Átalányadózol? Tiszteld meg a vállalkozásod egy könyvelővel!

Vállalkozásfejlesztés 2023.09.13. - 6 p. olvasás

A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...

Üzleti terv minta

Üzleti terv minta - Beavatunk az üzleti terv írás rejtelmeibe!

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.25. - 13 p. olvasás

Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...

banki spórolás

Így spórol neked időt a bankod - és a Billingo

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.23. - 7 p. olvasás

Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...

bankautomatizálás

Így automatizáld a bankolásod

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.17. - 8 p. olvasás

Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...

nyári üzleti tervezés

5 tipp a hatékony üzleti tervezéshez

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.16. - 5 p. olvasás

Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...

Back to Top