“A jobbá levés, jobbat tevés akarása a legfőbb motivációm”

Vállalkozásfejlesztés 2023.06.14. - 7 p. olvasás

Szakonyi Eszter négygyermekes családanya, miközben üzletasszonyként és kozmetikusként gyakorlatilag forradalmat vezet az egyénre szabott natúr kozmetikumaival. Lelkesedéséből másoknak is osztogat, ha más nem, egy támogató mosollyal vagy jó szóval mindig meglepi a szembejövőt. Hollandia és Magyarország közt ingázik, interjúnkban a két ország adminisztratív különbségeiről és vállalkozói mentalitásról is kérdeztük.

Szakonyi Eszter Magyarországra nagyjából kéthetente látogat, nem akarja és nem is tudná elvágni a képzeletbeli köldökzsinórt. A fehér paprika ízéért és a hazai illatokért cserébe pedig bőven hoz a holland életérzésből, és a szakmai hozzáértését sem hagyja Rotterdamban. Hitvallása, hogy megkérdőjelezhetetlen minőséget adjon szakmailag és emberileg, bármi áron. 

Egyszerre adsz kezeléseket, fejlesztesz termékeket és vagy cégvezető is? Hogyan működik a Vintage Beauty?

A termékfejlesztések kezdő és végpontján van leginkább dolgom. A „mit, hogyan, miből, milyenre, mikorra” kérdések meghatározása az én feladatom a laborunk felé.

A vegyészmérnökeink által létrehozott minták tesztelésén keresztül véglegesítésre kerülnek a kozmetikumok, majd következik azok értékesítési stratégiájának kidolgozása és persze megvalósítása. Ezt már a marketinges és IT kollégákkal karöltve bonyolítjuk. Mindeközben természetesen a kozmetikumokkal bőrprobléma megoldó arckezeléseket is végzünk budapesti és holland szalonjainkban.

Az egész rendszer, mely termékek fejlesztéséről, gyártásáról, forgalmazásáról és az ezekkel történő professzionális arckezelések végzéséről és oktatásáról szól, már ki is adja a cégvezetés feladatát, melyben a legnehezebb természetesen a HR rész. Kis magáncégként épp a határán vagyunk annak, hogy szakembert alkalmazzunk. Egyelőre még azonban nem rendelkezünk ilyennel, így a HR feladatok néhányunkra hárulnak.

Nagyon speciálisnak, a megszokott kozmetikai trendektől legalábbis eltérőnek tűnik a folyamat…

Arckezelési protokolljainkat egyre több hazai és külföldi kozmetikus sajátítja el és viszi tovább, amely oktatási feladatokat is ró ránk. Fontos, hogy csak a legfelkészültebb, legigényesebb kozmetikusok kezdjenek el az anyagainkkal dolgozni. Ehhez azonban elengedhetetlen az edukálás és a szakmai iránymutatás.

Ha jól értem, neked a munkád a hobbid is, igaz? Mi a mindennapi motivációd?

A munkám a hobbim, egyben a teljes földi létemnek a családon kívüli része. Nincs további halmaz. Család és munka. Mindkettő fejlődni képes, változékony matéria, amelyet nevelve, táplálva, energiát beletéve eljuthat valahová. Ez a vízió, a mindennapos jobbítás szándéka hajt előre. A jobbá levés, jobbat tevés akarása tehát a legfőbb motivációm.

Ha elértél valamit, utána mivel jutalmazod magad?

A jutalom mindig az, ami szögesen ellentétes azzal, ami kimerített. Ez lehet egy jó alvás, egy villámutazás (hosszabb nem fér bele), vagy csak a családban, gyerekekben való elmerülés.

Te milyen hibákba futsz bele módszeresen?

Nem vagyok még kellően mizantróp, pedig így 46 évesen már minden okom meglenne rá. De viccet félretéve: legnagyobb hibám, hogy töretlenül bízom sokszor érdemtelen emberekben. Az ezekkel való szembesülés mindig egy gyomros. Rossz látni továbbá, ahogyan egykor alapvetésnek vélt emberi értékek, viselkedési normák helyébe törvényszerűen lép valami rossz kópiája mindennek, és ahogyan a tömeg ezt egyre inkább átveszi.

Másként fogalmazva: ha valaki saját brandet épít, pontosan tudja, hogy a névnek, az adott szónak, a határidőknek, az ígéreteknek micsoda súlya van. Megkockáztatom, hogy egy életkoron túl, ezek jelentik az igazi értéket. Azt, hogy egy ember minden körülmények között megbízhatóan, kiszámítható moralitással jár el. Ha valaki ezeket fontosnak tartja, evidens módon várja el a környezetétől is. Ám épp ezek azok a fogalmak, amelyek elképesztő gyorsasággal kopnak körülöttem. Kétségbeesve bámulom a folyamatot és egyelőre még bízom abban, hogy jó példával elöl járva legalább a mikrokörnyezetemre tudok hatni.

Milyen élethelyzet volt a legnagyobb tanítód eddig?

Több „legnagyobb” tanítóm volt, amelyek mindegyike visszavezethető a kommunikáció hiányára. Sokáig nem volt időm, kedvem, merszem bizonyos helyzetekbe nyíltan beleállni. Mára rájöttem, hogy generálisan több konfliktust szíthatnak a dolgok, a nyílt kommunikáció odázása. Van, amibe bele kell állni akkor és úgy, mert holnapra még nehezebb lesz.

Mi a tapasztalatod, a külföldi miben más a vállalkozást tekintve? Miben érdemes fejlődnie a hazai vállalatoknak holland mintára?

Egyrészről szimpatikus a nyugati piac piacvédő magatartása. Másrészről számunkra nehézség, Magyarországról érkezve. Azt preferálják ugyanis, ami holland, még ha gyengébb minőségű, esetleg drágább is. Ugyanezt hallom egyébként más nyugat-európai országokból, így ha valaki efelé a régió felé tervez nyitni, számítson rá! Milyen más lenne a hazai kereskedelmi kultúra, ha például ezt a fajta piacvédő attitűdöt átvennénk!

Ám Magyarországon épp az ellentéte igaz. Ha valami magyar, rengeteg irigység és szkepticizmus veszi körül. A vásárlók zöme inkább bízik egy más országból érkező termékben, mint a hazaiban. A messziről jött áruban mindig megvan ugyanis az ismeretlen varázslata, ami különös vonzerővel ruházza fel az arra érdemtelen termékeket is. A kozmetikai piacot tekintve ez hatványozottan igaz. Az Ázsiából, Amerikából több ezer kilométert átutaztatott, kétes összetételű termékekkel kell versenyeznünk, ami szinte mókásnak is tűnne, ha nem lenne inkább szomorú.

36 magyar és nemzetközi termékdíjjal rendelkezünk, mégis odabiggyesztik a nevünk mellé, hogy „csak” egy magyar cég. Magyaroszágon tehát a magyar a kétes, Nyugat-Európában pedig szintén, csak más miatt. Arrafelé egy hazai, világszínvonalú termékcsaládot a tenyerén hordozna a piac jól belátva, hogy az a helyi családok számára nyújt megélhetést, az adott ország számára jelent adóbevételt, a hazai GDP-t növeli és összességében az adott ország nimbuszát emeli. Magyarországon nagyon más a gondolkodás, sajnos.

Illetve az érem másik oldalát is nézzük meg: mi az, amiben a magyar vállalkozások szerinted jobbak?

A túlélési képességben. Olyan gyorsan változó, egyenlőtlen versenyben kell egy hazai termelőnek helytállnia, ami hihetetlen túlélési képességet fejleszt ki a vállalkozókban. Ez nagy versenyelőny egy nyugat-európai piacon.

Mesélnél a vállalkozói rendszerbeli különbségekről? Például milyen a holland adminisztráció és milyennek találod ehhez képest a hazait?

Hollandiában minden egy kanapéról elintézhető, olyan szinten digitalizált az ország teljes működése. Ehhez természetesen kell egy jogbiztonság. Annak a sziklaszilárd evidenciája, hogy jogsérelem esetén jogorvoslatot nyer az ember igazságosan és törvényesen. Ilyen szempontból Magyarország az elmúlt 20-30 évben elképesztő mélyrepülésbe került. A szerződéses és fizetési fegyelem fogalmai egészen elkoptak. Ennélfogva legszívesebben már a magunkhoz hasonló kis cégekkel szeretek kooperálni, amelyek mögött van egy név, egy arc és egy történet, vagy nagy világcégekkel. A kettő között igen ingoványos és leosztott a piac.

A digitalizálás mennyire az életed része? Mennyire könnyítheti meg a mindennapjaid, hogy magadra és a családra is meglegyen a szükséges időd?

Minden adminisztratív teendőt a férjem és a cég pénzügyesei végeznek. Külkeres koromból - és persze gazdasági mérnöki tanulmányaimnál fogva - az alapokat értem és ismerem, de ezek digitalizált ügyvitele számomra varázslat. Hollandiában „bolondbiztos” rendszereket dolgoztak ki. Hiába a nyelvi nehézségek, sokkal felhasználóbarátabb rendszerek a magamfajta „anti-tálentumok” számára, mint a magyar, döcögősen, sok hibával megspékelten működő digitalizált hivatali ügyintézési megoldások.

Hogy érzed magad egyébként Hollandiában, és milyen gyakran látogatsz haza?

Hollandia számomra tökéletes. Emberközpontú, jövőorientált, logikus szisztéma, ahol minden a következő generációk könnyebb, élhetőbb világáról szól. A szabályok ésszerűek, a kivitelezés innovatív és kreatív. Fontos a múlt, fontos a művészet, fontos a természet. Az általam ismert világok legjobbika. Kár, hogy nem magyar.

Azért kár, mert csak Magyarországnak van magyar-föld szaga. Azt Hollandiában hiába is keresnénk és bizony a szagok, ízek, hangok, hangulatok olyan láthatatlan köldökzsinórt jelentenek, amely örökké visszarántanak. Magyarországra 2-3 alkalommal megyek havonta néhány napra, talán ezt hívják kétlaki életnek. Az, hogy épp hol van a fókusz, a cég folyamataitól függően változik. De természetesen azt hívom otthonnak, ahol a gyerekeim és a férjem hazavárnak. Ez ebben a pillanatban épp Rotterdam.

A Vintage Beauty Szépészeti Nőintézetnek már a neve is sejteti, hogy egy kozmetikánál többről van szó. Gyakorlatilag kozmetikai szeánszra készülhet az ember, aki Szakonyi Eszterék szolgáltatását veszi igénybe. Ráadásul a minőségi alapkrémekbe személyesen a kliensre szabott hatóanyagok is kerülnek. Eszter kozmetikus mester és egészségügyi szakkozmetikus is, ezzel a tudással, a 2010 óta töretlen vállalkozásvezetési szakértelmével és saját fejlesztésű, bio minősítésű kozmetikumaival kezel a mai napig.

Hasonló cikkek a kategóriában

b2w konferencia

Gyere kedvezménnyel az év legnagyobb B2W rendezvényére!

Vállalkozásfejlesztés 2023.10.11. - 3 p. olvasás

Ha a vásárlói közösségnek lenne neme, nő lenne - ez az egyik szlogenje a B2W fesztiválnak, amelyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Hidd el, te is olyan vá...

Átalányadózónak könyvelő

Átalányadózol? Tiszteld meg a vállalkozásod egy könyvelővel!

Vállalkozásfejlesztés 2023.09.13. - 6 p. olvasás

A könyvelő letisztázza egy vállalkozás adminisztrációját, pénzt takarít meg a cégeknek, összességében segíti a helyes stratégia kialakítását. Nincs ez másként á...

Üzleti terv minta

Üzleti terv minta - Beavatunk az üzleti terv írás rejtelmeibe!

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.25. - 13 p. olvasás

Milliókkal többet hozhat a konyhára, ha van egy jó üzleti terved. Több pályázati pénz befolyásával, magasabb befektetői bizalom járhat, ha a céged fundamentuma ...

banki spórolás

Így spórol neked időt a bankod - és a Billingo

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.23. - 7 p. olvasás

Az idő egy vállalkozónak a legnagyobb kincse. Így aztán amennyi időt csak lehet, érdemes megspórolni a pénzügyekben is. De hogyan lehet ezt aprópénzre váltani, ...

bankautomatizálás

Így automatizáld a bankolásod

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.17. - 8 p. olvasás

Egy vállalkozónak mi sem lehet kérdés annál jobban, hogy hogyan tudja hatékonyabbá tenni a vállalkozását. Hatékonyság, azaz kevesebb költség, több bevétel. Ezek...

nyári üzleti tervezés

5 tipp a hatékony üzleti tervezéshez

Vállalkozásfejlesztés 2023.08.16. - 5 p. olvasás

Még tart a nyár, fordítsd vállalkozásod előnyére a lendületet, hogy egész évben pezsgő legyen a céges légkör és a gazdasági helyzeted. Értékelj, tervezz, strukt...

Back to Top