Te még nem egyeztetted adataidat a bankoddal? Vagy nem is tudod, hogy vonatkozik-e Rád az előírás? Akkor most fújhatsz egyet, hiszen az eredeti, júniusi határidőt 4 hónappal meghosszabbították, vagyis még nem zárolják a számládat. Várd ki a kánikula végét, nem kell rohanni és odaolvadni a pénzintézetek előtti sorakozóban a betonra, viszont addig se húzd el a dolgot, amíg újra megfeledkeznél róla! Merthogy a következmények nem változtak, szóval meg is mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat a témában.

Most akkor mi is ez a banki adategyeztetés és miért van rá szükség?
Ha nem követted volna az eseményeket, most összefoglaljuk Neked a lényeget a pénzügyi szakzsargon lóbálása nélkül. Szóval, egy villámgyorsan, akár percek letudható adategyeztetésről van szó a bankoddal. Célja a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzése és megakadályozása.
Honnan tudom, hogy nekem is kell-e adatot egyeztetnem a bankommal?
A teljes körű átvilágításon csak azoknak azoknak kell átesniük, akik 2017. júniusa előtt létesítettek ügyfélkapcsolatot az adott pénzügyi intézménnyel. Vagyis, amennyiben az elmúlt két évben nyitottad a számládat, akkor hátradőlhetsz, semmi dolgod nem lesz.
Ha meg kell ejtened az adategyeztetést, arról a bankod egyébként is értesít. Tényleg. Ez nem figyelmesség kérdése, hanem előírás a pénzügyi szolgáltatók számára. A törvényjavaslat hatálybalépése után ugyanis legfeljebb 3 napon belül figyelmeztetniük és a részletes teendőkről tájékoztatniuk kell, ha:
- korábban még nem történt meg az adategyeztetés,
- hiányosak az adataid vagy a bemutatott dokumentumok.
Miből áll pontosan az adategyeztetés és mire lesz hozzá szükségem?
A (nem kiemelt közszereplőnek minősülő) lakossági ügyfeleknek nincs más dolga, mint benézni a bankba, ahol:
- egyeztetik a személyazonosító okmányon és a lakcímkártyán szereplő adatokat,
- az imént említett két okmányról másolatot készítenek.
Az adategyeztetést minden banknál letudhatod postán is, néhány pénzügyi szolgáltatónál pedig lehetőséged van videós- vagy netbankos azonosításra.
A megváltozott adattartalom miatt a vállalati számlák esetében a következőkre lesz szükség:
- a tulajdonos(ok)ról tett nyilatkozat újbóli beszerzése,
- a meghatalmazott személy adatainak újbóli megadása.
Csak a határidő változott, a következmények nem
Annyira nem is vészes, igaz? Ennek ellenére a júniusi határidő letelte előtt még egymillió ügyfél nem egyeztette adatait a bankokkal. Pedig ez nem csupán egy lehetőség, hanem kötelesség, amelynek a kitolt határidő, vagyis 2019. október 31. után mulasztás esetén ugyanazok a következményei, amelyektől sokan (azért úgy néz ki nem igazán) tartottak. Vagyis a bankok kötelesek megtagadni az adatszolgáltatást nem teljesítő ügyfelek tranzakcióit és zárolni a számlájukat.
+1 fontos infó a nagyon elfoglalt/feledékeny ügyfeleknek
Ha valami váratlan véletlen folyamán az októberi határidőből is kicsúsznál, attól még nem szűnik meg a számlád és a rajta szereplő összegek sem párolognak el. Amint utólagosan teljesíted az adategyeztetést, a bankod feloldja majd számládat.
Nem akarsz lemaradni a vállalkozásokat érintő fontos témákról, hírekről és hasznos tanácsokról, tippekről? Akkor kövesd a Billingo blogot vagy iratkozz fel hírlevelünkre itt »