A Billingo online számlázó blogja. Ismerd meg a billingót

NAV-bekötés 2018 – Minden, amit a Billingós adatszolgáltatásról tudni kell

2018-07-26 - Hírek

Már csak napok kérdése és július 31-én lejár a NAV által adott haladék, vagyis mostantól tényleg élesben működik majd az adatszolgáltatás és érkeznek az első büntetések is. Persze csak akkor, ha nem küldted be időben az érintett számlákat. Éppen ezért most összegyűjtöttük Neked a legfontosabb tudnivalókat a regisztrációtól kezdve a felhasználói kérdéseken át a NAV-bekötés működéséig, hogy elkerülhesd a több százezres bírságokat.

1. Augusztustól érkezhetnek az első büntetések az elmulasztott adatszolgáltatás után

Bár az adóhivatal július végéig haladékot adott, ez korántsem azt jelenti, hogy az ezen időszak alatti számlákról nem kell adatot szolgáltatni. A NAV-bekötés július 1-jei indulása után kiállított, legalább 100 000 Ft ÁFA-t tartalmazó számlák adatait ugyanis legkésőbb július 31-ig utólag be kell küldeni az Online Száma rendszerébe (ha máshogy nem megy, akkor manuálisan).

2. Az Online Számla regisztráció menete és a legfontosabb tudnivalók

Még nem regisztráltál az Online Számla rendszerébe? Akkor először is csinálj gyorsan egy Ügyfélkapus regisztrációt, ha még nem rendelkezel vele, mert erre már rögtön az elején szükséged lesz.

Ezután az Online Számla rendszerében egy adózói regisztrációra és egy Technikai felhasználó létrehozására lesz szükséged, ha szeretnéd, hogy a Billingo automatikusan elküldje helyetted a NAV-nak az összes érintett számládat.

Ezt azonban szerencsére könnyedén letudhatod, hiszen korábban a regisztráció minden egyes lépését, kipipálandó négyzetét, kitöltendő mezőjét és buktatóját összegyűjtöttük Neked egy képekkel ellátott részletes útmutatóban »

Természetesen azt is megmutatjuk, hogyan kötheted össze a Billingót az Online Számla rendszerével »

Fontos! Az Online Számla éles felületére akkor is regisztrálnod kell, ha korábban a tesztüzemmódhoz már létrehoztál egy felhasználói fiókot vállalkozásod számára. A tesztrendszer egyébként nemcsak a vállalkozók, hanem a böngészők emlékezetébe is beleégett, ezért sokszor az éles felület helyett még ezt dobja fel. Az Online Számla rendszerét azonban innen is eléred kényelmesen »

3. A NAV-bekötés működése a gyakorlatban

Miután megcsináltad az Online Számla és Billingo összekötést, nem marad más dolgod, mint hátradőlni, hiszen a rendszer automatikusan beküldi helyetted az összes érintett számlát az adóhivatalhoz, eleget téve az azonnali adatszolgáltatási kötelezettségnek.

A NAV-bekötés indulása után rengeteg kérdést kaptunk azzal kapcsolatban, honnan tudhatják a felhasználók, hogy a számlák beérkeztek-e az adóhivatalhoz. Ezt Billingo fiókodban könnyedén leellenőrizheted a Számla listában található ikonok segítségével:

  • „piros alapon fehér x” jelentése: a számla beküldése nem sikerült. Ennek több oka is lehet, amelyről bővebb tájékoztatást kapsz, ha az ikonra kattintasz.

  • „zöld alapon fehér pipa” jelentése: az adatszolgáltatás sikeres volt, a számla beérkezett a NAV-hoz.

  • „zöld alapon fehér x” jelentése: ebben az esetben vagy egyáltalán nem kell beküldeni, vagy a rendszer valamilyen hiba miatt nem tudta beküldeni a számlát. Itt az ikonra kattintva szintén megtekintheted a hiba okát, majd amennyiben ezt javítod, az újraküldés gombra kattintva már teljesítheted az adatszolgáltatást.

  • „szürke alapon fehér hullámos vonal” jelentése: a számla beküldése még folyamatban van, a Billingo a NAV válaszára vár.

4. A NAV adatszolgáltatással kapcsolatos hibák

Ahogyan azt fentebb említettük néha egy-egy váratlan hiba miatt előfordulhat, hogy az adatszolgáltatás nem sikerül elsőre. A sikertelen beküldést leggyakrabban egy olyan egyszerű formai hiba okozza, mint például:

  • a vásárló hiányzó vagy hibás adószáma,
  • az adószám formátuma,
  • az irányítószám formátuma,
  • a bankszámlaszám formátuma,
  • hiányzó Technikai felhasználó az Online Számla regisztrációhoz,
  • kerekítéssel kapcsolatos probléma.

A leggyakoribb hibák okáról, és az Online Számla által elfogadott megfelelő formátumról itt találsz még több tudnivalót »

Ne stornózd azonnal a számlákat sikertelen adatszolgáltatás esetén

Tapasztalataink szerint az egyik leggyakoribb hiba a NAV-bekötés indulása óta, hogy amennyiben egy számlát nem sikerül beküldeni, a felhasználók azonnal stornózzák az adott példányt.

Pedig ezzel a legtöbb esetben csak plusz munkát csinálsz Magadnak, hiszen formai hibák esetén a következő számla ugyanúgy hibás lesz, így azt sem tudja majd beküldeni a Billingo a NAV-hoz. Arról nem is beszélve, hogy a stornó ellenére a számla érvényes, vagyis erről is adatot kell szolgáltatni. Sokkal egyszerűbb megoldás, ha ilyenkor az ikonra kattintva megnézed a hiba okát, és kézzel töltöd fel az adatokat.

Az Online Számla rendszerében kézzel is feltöltheted a számlaadatokat

Több felhasználó érdeklődött azzal kapcsolatban is, hol tudja kézzel feltölteni az érintett számlákat. Merthogy a NAV-bekötés indulása előtt a legtöbb hír arról szólt, hogy erre teljesen új felületet fejleszt ki az adóhivatal. Végül a manuális adatszolgáltatás is az Online Számla rendszerében kapott helyet.

Miután beléptél az Online Számla rendszerébe kattints a főoldalon a cég adószámára, majd lépj be az ügyfélkapus hozzáférési adataiddal és már meg is jelenik a “Számlaadat rögzítés” menüpont. Itt válaszd az “egyszerűsített rögzítést” és töltsd ki a szükséges mezőket.

Adatszolgáltatás váratlan meghibásodások és áramszünet esetén

Ha egy meghibásodás (pl. üzemzavar, rendszerhiba) miatt a Billingo nem tudja beküldeni a számlaadatokat, akkor ezt Neked kell megtenned manuálisan. Ilyenkor azonban a számlázó programokkal is elnézőbb a NAV, ugyanis az azonnali határidőt kitolja 48 órára. Ezalatt kell pótolnod az adatszolgáltatás, ha szeretnéd elkerülni a több százezres büntetéseket.

Előfordulhat az is, hogy az irodát éppen egy számla kiállítása után sújtja áramszünet vagy éppen elszáll az internet kapcsolat. Ilyenkor nem kell aggódnod, hiszen a Billingo a számlákat a saját rendszeréből küldi el az adóhivatalhoz, szóval a kiállítás után az érintett példányok biztosan megérkeznek az Online Számla felületére.

5. A leggyakoribb kérdések és a legfontosabb tudnivalók a NAV-bekötéssel kapcsolatban

Adatszolgáltatásra nem kötelezett számlatípusok

Az egyik leggyakoribb kérdés a NAV-bekötés indulása óta, hogy pontosan mely számlák esetében nem kell adatszolgáltatást teljesíteni? Ezeket gyűjtöttük most össze egy listába:

  • a 0%-os vagyis ÁFA mentes számlák (pl.: TAM, AAM, AM, EU, EUK, stb.),
  • a magánszemély nevére szóló példányok,
  • a 100 000 forintnál kevesebb ÁFA-t tartalmazó számlák.

Változások és tévhitek a számlázás világában

Korábban sokat lehetett a kézi számlák megszűnéséről hallani, ez természetesen nem valósult meg, hiszen továbbra is számlázhatsz a hagyományos úton. Ezen kívül is találni még jó pár olyan területet, amelyeket az előzetes híresztelésekkel ellentétben nem érint az adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése, akad azonban néhány olyan változás a számlázásban, amelyre megéri odafigyelni.

Bármikor számlázó programra válthatsz

Ha még nem cserélted le a kézi számlatömböket, de már látod, hogy egy számlázóval sokkal könnyebb lenne az adatszolgáltatás aggodalomra akkor sincs okod. Ugyanis a NAV-bekötés indulása után is bármikor nyugodtan elkezdhetsz számlázó programot használni és beregisztrálhatsz az Online Számla rendszerébe.

A Billingo felhasználók kérdései és egyéb általános tudnivalók

A NAV-bekötéssel kapcsolatban a fentieken kívül számos egyéb kérdés is érkezett ügyfélszolgálatunkra az elmúlt hetekben. A 10 leggyakoribbat és legfontosabbat össze is gyűjtöttük és megválaszoltuk, de mutatunk még 13 igen fontos tudnivalót, amire megéri nagyon odafigyelni az adatszolgáltatás indulása óta.

Próbáld ki egy hónapig ingyen a Billingót és tudd le automatikusan a NAV adatszolgáltatást . Regisztrálj egy fiókot most »

Örömteli számlázást kíván,
Billy üdvözlettel,
Billy

Hozzászólások ()

10 előny, amiért könyvelőként csak Billingóval számlázok

Hírek, 2018-08-16

Mivel a Billingo ügyfelei között rengeteg könyvelőt találni, megkérdeztük őket, milyen kihívásokkal, adminiszt…

5 érv, amiért Neked is megéri online számlázóra váltani

Hírek, 2018-08-09

Miért ülnél egész nap az irodában vagy hurcolnál folyamatosan kézi számlatömböket magaddal, mikor online száml…

A Billingo 2018 júliusi fejlesztései

Hírek, 2018-08-02

Azt hitted, a NAV-bekötés alatt elfeledkeztünk a fejlesztésekről? Bár az elmúlt időszakban az online számlaada…

15 előny, amivel a Billingo forradalmasítja webáruházad számlázását

Hírek, 2018-07-17

Ahogyan növekszik webáruházad forgalma úgy emészti fel egyre több energiádat a monoton és időrabló számlázás? …

7 érv, amiért a NAV-bekötés után megéri lecserélni a kézi számlákat

Hírek, 2018-07-12

Ugye Te is hallottad már, hogy egy programmal sokkal könnyebben letudhatnád vállalkozásod számlázását? Ez a NA…

Hogyan működik? – 10 gyakori kérdés a NAV-bekötés indulása után

Hírek, 2018-07-05

Számodra sem indult zökkenőmentesen az online számlaadat-szolgáltatás? Nem vagy egyedül, ugyanis az új rendsze…